| < Kwiecie 2011 > |
Pn Wt Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Tagi
PΧTY: A - Z:
_____________________________
RSS
wtorek, 26 kwietnia 2011

ELVIS PRESLEY: Elvis Presley's Greatest Hits Volume I (LP 1959)

str.1: Heartbreak Hotel; I Was The One; I'm Left, You're Right, She's Gone; Tutti Frutti; Blue Suede Shoes; Don't Be Cruel; I Want You, I Need You, I Love You; My Baby Left Me

str.2: Hound Dog; Ready Teddy; I Love You Because; Anyway You Want Me (That's How I Will Be); Money Honey; I'm Gonna Sit Right Down And Cry; Blue Moon; Rip It Up

ELVIS PRESLEY: Elvis Presley's Greatest Hits Volume II (LP 1957-1970)

str.1: Long Tall Sally; Shake, Rattle And Roll; Old Shep; Lawdy Miss Clawdy; Playing For Keeps; All Shook Up; That's When Your Heartaches Begin; Too Much

str2:Mean Woman Blues; Blueberry Hill; Lonesome Cowboy; Let Me Be Your Teddy Bear from 'Loving You'; Paralysed; Let's Have A Party; Got A Lot Of Livin' To Do!; Trying To Get To You

Kt鏎a to ju z kolei sk豉danka Elvisa w mojej kolekcji p造t winylowych? Za ka盥ym razem zdobywaj帷 kolejne winylowe kompilacje Elvisa mam 鈍iadomo嗆, i to nie ch耩 zdobycia nagra Presleya u這穎nych w kolejnej ju konstelacji mn kieruje, lecz po prostu kolekcjonerska mania zdobycia kolejnych kr捫k闚 do prywatnego katalogu, a jednak za ka盥ym razem, gdy k豉d 鈍ie穎 zdobyty elvisowski winyl na talerzu gramofonu, wi捫e si to z pewnego rodzaju moim prywatnym muzycznym 鈍i皻em i celebracj przes逝chiwania p造ty gramofonowej ELVISA PRESLEYA. Tak by這 i tym razem, gdy s逝cha貫m zapewne po raz kilkusetny takich przeboj闚 jak: ,,Anyway You Want Me (That's How I Will Be)'', ,,Old Shep'', ,,Paralysed'' czy ,,Blue Moon'' z kolejnych p造t winylowych pozyskanych do prywatnej kolekcji. Trudno by這by mi zliczy wszystkie p造ty z mojej p馧ki, na kt鏎ych znajduje si: ,,Blue Suede Shoes'', ,,Don't Be Cruel'' czy ,,Long Tall Sally'', a jednak za ka盥ym razem gdy s逝cham tych nagra z kolejnych czarnych kr捫k闚 wydanych w innych zestawieniach, w innych ok豉dkach, b康 po prostu opatrzonych innym numerem katalogowym ni ju posiadane, 豉czy si to dla mnie z du篡mi emocjami i wi捫e z niemal瞠 ,,nabo瞠雟twem'' celebrowania odtworzenia p造ty na gramofonie.
Wydawnictwo Reader's Digest specjalizuje si w najr騜niejszych wielop造towych sk豉dankach skierowanych do przeci皻nego odbiorcy, b璠帷ych tematycznymi kompilacjami zawieraj帷ymi nagrania r騜nych wykonawc闚, ale tak瞠 zestawach p造t jednego konkretnego wykonawcy. Dzi dost瘼ne s cztero- lub pi璚iop造towe zestawy kompakt闚 m.in. ABBY, Richarda Claydermana czy w豉郾ie ELVISA PRESLEYA. Przed laty jednak, zanim 鈍iat zdominowa豉 p造ta CD, Reader's Digest wydawa w豉sne sk豉danki pod postaci estetycznych kilkup造towych zestaw闚 p造t winylowych. Jednym z takich wydawnictw by zestaw 6 longplay闚 Elvisa, spakowanych w jeden karton jako ,,Elvis Presley's Greatest Hits'', ale tak瞠 sprzedawanych osobno, w indywidualnych ok豉dkach jako ,,Volume I'', ,,Volume II'' itd. P造ty zosta造 wydane w estetycznych ok豉dkach, kt鏎ych rewersy po z這瞠niu ca貫go kompletu tworz jedno du瞠 koncertowe zdj璚ie Elvisa.
Dwie pierwsze p造ty tej serii, b康 boxu pozyska貫m w豉郾ie do swoich zbior闚.

,,Elvis Presley's Greatest Hits Volume I'' to zestaw szesnastu nagra pocz患szy od ,,Heartbreak Hotel'' a na ,,Rip It Up'' zako鎍zywszy.
Druga p造ta ,,Volume II'' zawiera podobnie jak ,,jedynka'' 16 nagra pochodz帷ych z lat 1957-1970 -jest wi璚 tutaj do嗆 du篡 13-letni przedzia czasowy, a wi璚 np.,,All Shook Up'' (z roku 1957) s御iaduje z ,,That's When Your Heartaches Begin'' (1970). Dzi瘯i temu druga p造ta jest bardziej reprezentatywna pod wzgl璠em ,,najwi瘯szych przeboj闚 EP'', jednak瞠 nale篡 i w tym przypadku mie 鈍iadomo嗆 tego 瞠 kr捫ek jest zaledwie cz窷ci wi瘯szej ca這軼i.
Do dnia dzisiejszego ukazuj si coraz to nowsze zestawy oryginalnych nagra Elvisa, a ka盥y Jego mi這郾ik ma i tak zapewne swoj ,,瞠lazn'' list ukochanych nagra ,,Kr鏊a''. Osobi軼ie sam kiedy takow stworzy貫m dla w豉snej przyjemno軼i, po czym bezustannie j modyfikowa貫m i po pewnym czasie zarzuci貫m ten projekt. Jakikolwiek zestaw nagra ELVISA PRESLEYA, nawet stworzony przez najwi瘯szych na 鈍iecie mi這郾ik闚 i ekspert闚 Jego tw鏎czo軼i b璠zie zawsze zestawem subiektywnym i nie mog帷ym usatysfakcjonowa wszystkich Jego wielbicieli.

22:50, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 24 kwietnia 2011

Wspania造, charytatywny utw鏎 powsta na fali popularno軼i r霩nego rodzaju ,,Aid-闚''. Nagrana w towarzystwie ELTONA JOHNA, STEVIE WONDERA i Gladys Knight piosenka zosta豉 napisana, wyprodukowana i zaaran穎wana przez Burta Bacharacha i Carole Bayer Sager. 安ietnie brzmi po blisko 30.latach.
Zanim wys逝cha貫m str B, si璕n掖em na p馧k po longplay DIONNE WARWICK: ,,Friends'', z kt鏎ego pochodzi piosenka ze strony pierwszej. Tak -nie myli貫m si: na drugiej stronie wyt這czono utw鏎, kt鏎y (jak to m闚i這 si w闚czas): ,,nie zmie軼i si na longplayu''. Album D.Warwick ,,Friends'' mam od lat i bardzo go lubi, dlatego wielk frajd sprawi這 mi wys逝chanie piosenki z tej sesji, kt鏎ej po prostu wcze郾iej nie zna貫m.
Ile jest jeszcze takich nagra do odkrycia?

00:08, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »
str.1: Crazy Life; Hollywood Holiday; There's No Time; Fling Of Mine; Granny Goodbye
str.2: Great Lake Canoe; Cherizar; One Woman Lover; Piano Song

Moj ulubion p造t GINO VANNELLIEGO jest ,,Nightwalker'' z 1981 roku, kt鏎a notabene przynios豉 Arty軼ie du篡 rozg這s i przyczyni豉 si do Jego niezwyk貫j popularno軼i w pierwszej po這wie lat 80. Tym razem si璕n掖em po p造t wydan du穎 wcze郾iej -debiutancki album ,,Crazy Life'', nagrany przez m這dziutkiego, dopiero co odkrytego przez HERBA ALPERTA, 21-letniego Gino tu po podpisaniu kontraktu z A&M Records. S造nny tr瑿acz jest te producentem albumu, na kt鏎y sk豉da si dziewi耩 piosenek utrzymanych w ciep造m smooth-jazzowym nastroju.
Otwieraj帷a p造t, tytu這wa piosenka utrzymana w klimacie samby, ozdobiona pi瘯nymi gitarowymi akordami brzmi chwilami tak jak gdyby nagrano j wczoraj, a dzi mog豉by sta si przebojem. My郵, i na tym polega fenomen niekt鏎ych p造t -na ponadczasowo軼i, kt鏎a jak okazuje si nie jest wy陰cznie domen muzyki klasycznej.
P造ta podobnie jak inne, po幡iejsze dokonania Kanadyjczyka, utrzymana jest w ciep造m klimacie, kojarz帷ym si z wieczorn lampk wina po ci篹kim dniu, przynosz帷 ulg i wytchnienie (,,There's No Time'') i cho znajdziemy na niej tak瞠 nastroje zbli穎ne do bluesa (,,Fling Of Mine''), czy ,,gor璚ej'' brzmi帷 samb: ,,Great Lake Canoe'' to na kr捫ku ,,kr鏊uj'' utwory wspaniale ,,leniwe'' -okre郵ane przeze mnie jako ,,sweet, soft and lazy''.
Niezwykle kr鏒ka, zaledwie 24-minutowa p造ta wydana przed 38-laty (!), by豉 niezwykle udanym debiutem Artysty, kt鏎y p騧niej zachwyci 鈍iat takimi wspania造mi rzeczami jak: ,,I Just Wanna Stop'', czy p騧niejsza: ,,Santa Rosa'' z wspomnianej p造ty ,,Nightwalker'' (1981).
GINO VANNELLIEGO w mojej prywatnej subiektywnej kategorii odbierania Muzyki zawsze umieszcza貫m obok podobnych ,,nudziarzy'' jak MICHAEL FRANKS czy CRISTOPHER CROSS.
00:06, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.A: Blues In My Shoes; Squeeze Me; Straight No Chaser; Big Band Blues
str.B: Une Mes; Warm Hearted Mood; Shell Game

Wznowienie wcze郾iej wydanej p造ty, na kt鏎 z這篡造 si nagrania dokonane podczas koncertu w Warszawie z udzia貫m m.in. s造nnego perkusisty polskiego jazzu: Czes豉wa Bartkowskiego. Unikat na skal 鈍iatow w dziedzinie jazzu: p造ta z zapisem tego wyst瘼u ukaza豉 si tylko w Polsce! W鈔鏚 brawurowo wykonanych w big bandowej konwencji utwor闚, znajdziemy tu standardy takie jak: ,,Squeeze Me'' -Duke'a Ellingtona, czy ,,Straight No Chaser'' -Theloniousa Monka. Niezwykle klimatycznie brzmi te w tej interpretacji ,,Warm Hearted Mood''.
Szkoda tylko 瞠 p造ta, podobnie jak kilka innych tworz帷ych seri Klubu P造towego Pe-Es-Jotu ,,Bia造 Kruk Czarnego Kr捫ka'', wydana zosta豉 w tak 瘸這郾ie koszmarnej ok豉dce.

00:05, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »
sobota, 23 kwietnia 2011

Fire; Voodoo Child; Rainy Day, Dream Away; Manic Depression; Third Stone From The Sun; Purple Haze; Little Wing; Up From The Skies; Crosstown Traffic; The Wind Cries Mary; Red House


W momencie gdy pisz ten tekst; p造ta jest jak dot康 ostatnim albumem JARKA 危IETANY. Niezwyk造, zaskakuj帷y projekt gitarzysty jazzowego, kt鏎y zmierzy si z pomnikowymi dzie豉mi rockowego gitarowego kr鏊a! JAREK 危IETANA postanowi tym albumem odda ho責 gitarzy軼ie, kt鏎emu m.in. zawdzi璚za si璕ni璚ie w wieku kilkunastu lat po gitar. Jak zwykle zebra muzyk闚 ,,z najwy窺zej p馧ki'' (m.in. Pawe M帷iwoda (SCORPIONS), NIGEL KENNEDY, Maciej Sika豉 i tradycyjnie: WOJTEK KAROLAK) i nagra p造t b璠帷 ewenementem na skal 鈍iatow. Oto bowiem nagra utwory JIMIEGO HENDRIXA gitarzysta b璠帷y sam wielk indywidualno軼i -gitarzysta kt鏎y ma w豉sne wypracowane brzmienie i rozpoznawalny spos鏏 gry. Powsta豉 p造ta, kt鏎a jest skrzy穎waniem dw鏂h muzycznych geniuszy: Najwi瘯szego jazzmana w鈔鏚 muzyk闚 rockowych (Hendrix), oraz Najwi瘯szego rockmana w鈔鏚 jazzman闚 (妃ietana). 妃iem twierdzi, i przez wszystkie lata nikt na 鈍iecie nie nagra tak wspania貫j p造ty z utworami Hendrixa! Zdarza這 si w przesz這軼i JARKOWI 危IETANIE ,,pod酥iewywa'' z gitar -na tej p造cie jednak po raz pierwszy od pocz徠ku do ko鎍a s造szymy wokal Mistrza, brzmi帷y niezwykle g喚boko i mocno. Chcia這by si powiedzie: ,,czarny, bluesowy g這s''.
P造t otwiera ,,Fire'' ko鎍z帷y hendrixowskie koncerty, podczas wykonywania tego utworu bowiem na koncertach 妃ietana rozstrzaskuje a cz瘰to r闚nie podpala gitar. R闚nie ,,鄉ietankowa'' wersja studyjna tego utworu niesie w sobie niezwyk陰 wr璚z dynamik i ekspresj. Ciekawe co powiedzia豚y sam Hendrix na skrzypce NIGELA KENNEDY'EGO brzmi帷e niezwykle rockowo w tym nagraniu.
,,Voodoo Child'' to ,,zar帳ista'' partia harmonijki ustnej .Wi郾iewskiego i ,,kaczkowata'' gitara 妃ietany oraz magiczne solo karolakowych hammond闚.
Bardzo typowo dla 妃ietany brzmi ,,Rainy Day, Dream Away''; s逝chaj帷 tej wersji hendrixowskiego utworu zdecydowanie zapominamy o pierwowzorze.
Podobnie jest z ,,Manic Depression'', kt鏎y to utwor po wys逝chaniu tej wersji trudno wyobrazi sobie cho熲y bez... partii saksofonu tenorowego.
Opr鏂z rozpoznawalnych od pierwszych d德i瘯闚 kompozycji, 妃ietana si璕n掖 po takie ,,cude鎥a'' jak cho熲y ,,Third Stone From The Sun'' odkrywaj帷 zupe軟ie nowe oblicze tego utworu. Nieznane mi dot康 walory tej urokliwej kompozycji sprawi造, i od czasu wys逝chania tej p造ty jest to jeden z moich ulubionych utwor闚 Hendrixa, ale... w wykonaniu zespo逝 JARKA 危IETANY. To niezwyk貫, i s rzeczy sprzed wielu, wielu lat: na poz鏎 znane nam kompozycje, w kt鏎ych dzi瘯i innemu podej軼iu odkry mo瞠my ca趾iem nowe barwy. Tu pasuj nawet... did瞠jskie skrecze (,,Third Stone ...'' i ,,Purple Haze''), kt鏎ych nie mog strawi s逝chaj帷 niekt鏎ych wsp馧czesnych produkcji muzycznych.
,,Little Wing'' w tej wersji po prostu... ,,powala''. STING nagrywaj帷 z wielkimi jazzmanami sw鎩 moim zdaniem najlepszy album ,,...Nothing Like The Sun'' (1987) umie軼i na p造cie r闚nie ,,Little Wing'', nagrane wraz z zespo貫m GILA EVANSA, ale nie by這 z nim tam ...NIGELA KENNEDY i JARKA 危IETANY, kt鏎zy wygrywaj konkurencj o hendrixowskie ,,Ma貫 Skrzyde趾o''.
Mniej przekonywuj帷o brzmi mo瞠 ,,Up From The Skies'' i ,,Crosstown Traffic'' (mimo 鈍ietnej sol闚ki Kennedy'ego), cho dla zwolennik闚 pierwotnych hendrixowskich wersji ,,mniejsza'' ingerencja 妃ietany w oryginalne wersje mo瞠 by atrybutem tych nagra.
Funkuj帷o a zarazem bluesowo brzmi ,,The Wind Cries Mary'', w kt鏎ej gitara 妃ietany brzmi czysto (bez przetwornik闚), a organy Hammonda (Karolak) graj r闚nie prost i nieskomplikowan sol闚k.
P造t ko鎍zy najbardziej bluesowo brzmi帷y ,,Red House'' (ozdobiony parti harmonijki A.Krupy), kt鏎y jest by mo瞠 przedsmakiem tego co czeka nas na kolejnej p造cie JARKA 危IETANY: ,,I Love The Blues'' -dla mnie osobi軼ie: najbardziej oczekiwanej p造cie 2011 roku.
Tymczasem dzi瘯uj za hendrixowskie koncerty, kt鏎ych by貫m dwukrotnie 鈍iadkiem (patrz:
Pozna, Leszno), za ,,nowego Hendrixa'' kt鏎ego Tak nigdy przedtem nie s造sza貫m i za t p造t, kt鏎 otrzyma貫m od Najwi瘯szego Polskiego Gitarzysty podczas ostatniego naszego spotkania.

23:56, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

Kilimanjaro; Where Are You From; Passion; Quo Vadis; City Of Spring; Way To Oasis; Taniec Garbusa; Untitled Song; Kilimanjaro

ZBIGNIEW SEIFERT to jedna z tych postaci polskiej muzyki jazzowej, kt鏎a zdecydowanie wi瘯sz s豉w zyska豉 na 鈍iecie ni w Polsce. Nagrywa z najwi瘯szymi osobisto軼iami 鈍iata jazzu, jak Jack DeJohnette czy sam John Scofield (nie wszyscy wiedz, i ten drugi gra u Seiferta jako muzyk sesyjny -nie odwrotnie!). Niewielu tej klasy skrzypk闚 jazzowych zaszczyci這 muzyk jazzow XX wieku. ZBIGNIEW SEIFERT to posta wybitna, jednocze郾ie w Polsce znana jedynie dzi瘯i albumowi koncertowemu ,,Kilimanjaro''.
Jak napias貫m powy瞠j; niewielu tej klasy szkrzypk闚 jazzowych zaszczyci這 鈍iat jazzu sw tw鏎czo軼i, jednak瞠 nasz ,,jazzowy kameleon'' JAREK 危IETANA odnalaz dziewi耩 wsp鏊czesnych wielkich skrzypiec jazzu pod nazwiskami takimi jak:Didier Lockwood, Jerry Goodman czy Krzesimir D瑿ski i nam闚i ich do oddania ho責u tw鏎czo軼i Seiferta. Owocem tego jest p造ta nagrana i wydana w 30. rocznic przedwcze郾ie zmar貫go Muzyka, jaka przypad豉 w roku 2009.
Dziewi璚iu wielkich skrzypk闚 wykonuje wraz z zespo貫m JARKA 危IETANY osiem kompozycji Seiferta, p造t bowiem otwiera i zamyka s造nne ,,Kilimanjaro'' w dw鏂h r騜nych wersjach.
Znamienne, i jest to p造ta Wielkiego Gitarzysty Jazzowego, na kt鏎ej to; nie gitara jest instrumentem przewodnim -lecz skrzypce. W zespole towarzysz帷ym poszczeg鏊nym solistom, opr鏂z 妃ietany znajdziemy te takie nazwiska jak Janusz Grzywacz (obecnie: LABORATORIUM), czy Zbigniew Wegehaupt. A wi璚 istna ,,鄉ietanka jazzowa'' (sic!). Nie znaczy to jednak, i gitary Mistrza 妃ietany na p造cie jest ma這; porywaj帷e sola pojawiaj si w miejsce skrzypiec, by po chwili ponownie ust徙i smyczkowi (brawurowo, wr璚z... rockowo zagrana pierwsza 11-minutowa wersja ,,Kilimanjaro'', gdzie 妃ietana prowadzi wy鄉ienity dialog z Jerrym Goodmanem).
W drugim utworze (,,Where Are You From'') zdeformowana wokaliza towarzysz帷a nam podczas ca貫go nagrania, powtarzana niczym mantra, tworzy niepowtarzalny klimacik, solo Wegehaupta w 鈔odku utworu powala, a Mateusz Smoczy雟ki ,,wycina'' takie sol闚ki, kt鏎ych chyba niepowstydzi豚y sam ZBIGNIEW SEIFERT. Swoj drog, ciekawe jak oceni豚y t p造t bohater, kt鏎emu zosta豉 ona po鈍i璚ona.
W trzecim utworze przys這wiowe i dos這wne,,pierwsze skrzypce'' gra sam 鈍iatowej s豉wy muzyk z najwy窺zej p馧ki: Didier Lockwood! ,,Passion'' -to kolejna klasyka Seiferta, z kt鏎 z wielkim powodzeniem zmierzy si zesp馧 J.妃ietany. Szybki rytm i dynamiczna perkusja, a skrzypce przy u篡ciu r騜nego rodzaju przetwornik闚 (z kt鏎ych stosowania s造nie D.Lockwood) graj z prawdziw, tytu這w ,,pasj''... no i Pan Jarek nie daje i tym razem za wygran, wygrywaj帷 na swoim ,,Mayones'ie'' niebywa貫 rzeczy, a chce si krzykn望: ,,This Is Jazz, But It's Rock'n'roll Too!''.

Od pocz徠ku kolejnego nagrania: ,,Quo Vadis'' s造cha wyra幡ie kto gra w tym utworze (bez sprawdzania na ok豉dce): jedyny w swoim rodzaju, tak charakterystycznie brzmi帷y Krzesimir D瑿ski! Spokojny w swym klimacie utw鏎 wspaniale kontrastuje z manier D瑿skiego i gdyby nie gitara J.妃ietany i fortepian Piotra Wyle穎la, mo積a by odnie嗆 wra瞠nie i to jedna z jego kompozycji nagrana wsp鏊nie ze STRING CONNECTION.
,,City Of Spring'' -to z kolei klimat bli窺zy dokonaniom zespo逝 妃ietany sprzed lat: EXTRA BALL. Na skrzypcach tym razem s造szymy Christiana Howesa, a d逝gie wy鄉ienite solo fortepianowe to po raz kolejny zas逝ga P.Wyle穎la.
,,Way To Oasis'' -leniwie rozko造sana gitara we wst瘼ie i po chwili ju s... skrzypce Marka Feldmana. Przyjemny, jak mo積a dzi napisa: ,,smooth jazzowy'' klimat i niezwykle zagrane przez J.Grzywacza solo na elektronicznych instrumentach klawiszowych, dzi瘯i kt鏎emu zbli篡li鄉y si do klimat闚 spod znaku starego SBB.
Jedyny polski tytu na p造cie! ,,Taniec Garbusa''. Na skrzypcach tym razem Maciej Strzelczyk, a JAROSxW 危IETANA brzmi w tym utworze bardzo tradycyjnie i tak dla siebie charakterystycznie (mam na w豉sny u篡tek takie okre郵enie: ,,鄉ietankowe brzmienie''). Gustownej sol闚ki nie posk徙i i tym razem Wyle穎l.
Podobny w klimacie do ,,Where Are You From'' (nr 2) jest 鏀my utw鏎 na p造cie: ,,Untitled Song''; spokojny i ...mantryczny w odbiorze, poprzez powtarzaj帷y si motyw basowy Wegehaupta, wzbogacony brzmieniem bongos闚. Na skrzypcach: Adam Ba責ych.
Na koniec jeszcze repryza ,,Kilimanjaro'' -spinaj帷ego niczym klamra ca造 album, zagrana w mistrzowski spos鏏 przez Pierre Blancharda -wspania造 temat i wspania貫 zako鎍zenie tego tribute-albumu, pot璕uj帷e wra瞠nie p造ty konceptualnej.
To kolejny wielki projekt JARKA 危IETANY i nie ostatni (p騧niej mieli鄉y Hendrixa i p造t ze standardami bluesowymi). Brawo!

SKxD:

Jarek 妃ietana - gitary

Piotr Wyle穎 - fortepiany

Zbigniew Wegehaupt - kontrabas

Adam Czerwi雟ki - perkusja

S豉wek Berny - instr. perkusyjne

Janusz Grzywacz - instr. klawiszowe


Kilimanjaro /with J.Goodman/;

Where Are You From /with M.Smoczy雟ki/;

Passion /with D.Lockwood/;

Quo Vadis /with K.D瑿ski/;

City Of Spring /with Ch.Howes/;

Way To Oasis /with M.Feldman/;

Taniec Garbusa /with M.Strzelczyk/;

Untitled Song /with A.Ba責ych/;

Kilimanjaro /with P.Blanchard/

CD:

Part I ''Birth''; Part II ''Okapi''; Part III ''Children''; Part IV ''Dance''; Part V ''My Love And Inspiration''

LP:

str.A: Part I ''Birth''; Part II ''Okapi''

str.B: Part III ''Children''; Part IV ''Dance''; Part V ''My Love And Inspiration''

LP Wspania造 projekt! Pi璚iocz窷ciowa suita napisana i zaaran穎wana przez Genialnego JARKA 危IETAN. Do nagrania Mistrz zaprosi, tradycyjnie ju: muzyk闚 z najwy窺zej p馧ki: Eddie Henderson (tr帳ka), Nigel Kennedy (skrzypce), David Liebman (saksofon), Piotr Wyle穎 (fortepian), Ed Schuller (kontrabas) i wspania造 Adam Czerwi雟ki (perkusja). Tym co wyr騜nia to przedsi瞝zi璚ie jest udzia w nagraniu ,,Jesiennej Suity'' Chamber Orchestra Of Galicja pod dyrekcj wy鄉ienitego Krzesimira D瑿skiego, kt鏎emu 妃ietana powierzy orkiestracj. W dw鏂h utworach z p造ty kompozycyjnie wspar 妃ietan: W.Sendecki.
Powsta這 dzie這 na skal 鈍iatow, kt鏎emu zdecydowanie nale篡 si godne miejsce w鈔鏚 wielkich utwor闚 XXI wieku zar闚no w kategorii jazzu jak i szeroko poj皻ej instrumentalnej muzyki klasycyzuj帷ej.
Ca這嗆 rozpoczyna przecudna cz窷 pierwsza: ,,Birth'', w kt鏎ej dos這wnie rzuca na kolana brzmienie orkiestry i niezwykle radosna linia melodyczna, ukazuj帷a jesie jako por radosn, mieni帷 si wieloma barwami. 妃ietana niczym malarz, przekazuje nam swoj wizj jesieni nie upstrzonej tandetn kolorystyk, lecz ukazan kolorami pi瘯nymi, subtelnymi, pe軟ymi g喚bi...
Druga cz窷 suity: ,,Okapi'' -to ju typowo jazzowa kompozycja b璠帷a w moim odczuciu uk這nem w stron stoj帷ego za pulpitem K.D瑿skiego, gdy zar闚no aran瘸cja ca這軼i jak i partia skrzypiec N.Kennedy'ego kojarzy si z charakterystyczn manier wielkiego polskiego skrzypka jazzowego i kompozytora. Soczyste partie ,,鄉ietankowej'' gitary natomiast brzmi na tle orkiestry w finale tej cz窷ci doskonale.
Drug stron p造ty winylowej otwiera cz窷 III: ,,Children'' ozdobiona wspania造mi partiami raz: ,,przyt逝mionej'', innym razem brzmi帷ej ,,soczy軼ie'' tr帳ki E.Hendersona i przede wszystkim rozbudowanym solem tej Jedynej na 安iecie Gitary i nie my郵 tu o rodzaju instrumentu, lecz charakterystycznej ,,duszy'', kt鏎 s造cha z sze軼iu strun. Tylko jeden Muzyk TAK gra! Spokojny, senny utw鏎 ko鎍zy si ,,davisowskimi'' wzdychaniami tr帳ki.
,,Dance'' to utw鏎 o skocznej (jakby osadzonej w tradycji s這wia雟kiej muzyki ludowej) rytmice, oparty na partii skrzypiec, w kt鏎ym ozdob jest bardzo rozbudowana sol闚ka gitary brzmi帷a naprawd niezwykle na tle orkiestry. Poza tym jest tu wszystko: partia skrzypiec, solo na saksofonie sopranowym (Liebman), partia ca貫j sekcji smyczkowej... i to wszystko zawarte jest w zadwie 5 i p馧 minutowym utworze (najkr鏒szej cz窷ci suity).
Na koniec dajemy si porwa nostalgii i s逝chamy przecudnej kompozycji Genialnego Kompozytora: ,,My Love And Inspiration'' gdzie 妃ietana czaruje nas brzmieniami instrumentu akustycznego. S逝cha貫m tej kompozycji w innym opracowaniu, lecz zdecydowanie wersj z ,,Autumn Suite'' uwa瘸m za wzorcow. Pojawia si tu r闚nie wspania貫 solo fortepianowe (Wyle穎) i ,,nucona'' partia kontrabasu (Schuller). Per豉! Ca造 album natomiast to naszyjnik z pere.
P造ta pierwotnie ukaza豉 si w wersji CD w roku 2006, a dopiero po trzech latach uda這 si j wyda na p造cie gramofonowej. Estetyczna, rozk豉dana ok豉dka ozdobiona pi瘯nymi, utzymanymi w jesiennym klimacie fotografiami i p造ta w indywidualnej kopercie to niew徠pliwe atrybuty tego wydawnictwa. Szkoda tylko 瞠 sama p造ta winylowa brzmi tak kiepsko, tym bardziej i zapisano na niej doprawdy przecudne d德i瘯i.

CD Pi瘯na, kompaktowa edycja tej p造ty natomiast jest wr璚z wzorem, zar闚no pod wzgl璠em edycji jak i jako軼i d德i瘯u (kr捫ek pokryty zosta ponadto warstw 24 -karatowego z這ta).
W tym przypadku niestety tylko naCDcieszy si mog pe軟i brzmienia zawartej tu Muzyki, a w przypadku tej p造ty jest to wyj徠kowo wa積e.

23:53, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

Ju nie zapomnisz mnie; Gdzie ci m篹czy幡i; Why Not This Way; Ca豉 jeste w skowronkach; Pod Papugami; To ostatnia niedziela; Little B.B.; Dni, kt鏎ych nie znamy; Kiedy by貫m ma造m ch這pcem; Jej portret; bonus track: Kiedy by貫m ma造m ch這pcem (alternate arrangement)

Jeden z wielu wspania造ch projekt闚 JARKA 危IETANY. Tym razem mamy do czynienia z standardami polskiej piosenki ,,przefiltrowanymi'' przez niesamowit wyobra幡i 妃ietany. Ka盥a z piosenek wykonana przez trio Gitarzysty (oczywi軼ie w wersjach instrumentalnych), robi wra瞠nie zupe軟ie nowych utwor闚, gdy ukazuj zupe軟ie inne oblicze znanych nam kompozycji, a nierzadko odkrywa w popularnych melodiach ca趾iem nowe niuanse, kt鏎ych mogli鄉y nie dostrzec w pierwotnych wykonaniach SKALD紟, MARKA GRECHUTY czy TADEUSZA NALEPY. Na starannie wydanym kr捫ku znajduj si te dwie zupe軟ie nowe kompozycje: ,,Why Not This Way'' -妃ietany, oraz ,,Little B.B.'' -WOJCIECHA KAROLAKA, kt鏎e nie odbiegaj klimatem od tytu這wych ,,standard闚'', a stanowi 鈍ietne uzupe軟ienie tej imponuj帷ej kolekcji. Imponuj帷ej, bowiem na p造cie znajduj si takie tytu造 jak cho熲y: ,,Gdzie ci m篹czy幡i'', ,,Dni, kt鏎ych nie znamy'', ,,Ca豉 jeste w skowronkach'' czy ,,Kiedy by貫m ma造m ch這pcem''.
S逝chaj帷 p造ty odnosi si do tego stopnia wra瞠nie sp鎩no軼i, i doprawdy trudno chwilami postrzega zestaw jako sk豉dank z這穎n z kompozycji r騜nych autor闚, gdy mo積a ulec z逝dzeniu i materia na p造t zosta napisany, je郵i nie przez J.妃ietan -to dla Niego z my郵 o tej p造cie.
Mistrzostwem jest ,,Ca豉 jeste w skowronkach'', gdzie odkrywamy zupe軟ie nowe oblicze tej uroczej melodii (przed laty: piosenka SKALD紟). Aran瘸cja i wykonanie tego utworu na ,,Polish Standards'' ,,znokautowa這'' mnie od pierwszego przes逝chania. JAREK 危IETANA stworzy na bazie tej piosenki niemal now kompozycj, ubarwiaj帷 j dodatkowymi smaczkami poza podstawow lini melodyczn. Gdy w 1min 30sek trwania nagrania pojawia si po raz pierwszy melodyka refrenu: gitara 妃ietany poruszaj帷o 趾a i wzrusza. Karolak w tym utworze gra oszcz璠nie, zaledwie akompaniuj帷 Mistrzowi, a Adam Czerwi雟ki przy pomocy ,,szczoteczek'' pot璕uje nies造chany klimat cudownej kompozycji. Nie odbieram tego nagrania jako ,,innej wersji'' piosenki SKALD紟 -to dla mnie zupe軟ie nowy utw鏎 istniej帷y niezale積ie.
To nie jedyna pere趾a na p造cie. 妃ietana m.in. odwa篡 si nagra ,,Kiedy by貫m ma造m ch這pcem'' TADEUSZA NALEPY, co nale篡 traktowa jako swego rodzaju wyzwanie. To ho責 Wielkiego Gitarzysty dla Wielkiego Gitarzysty. Jak mo積a si domy郵i: JAREK 危IETANA zagra ten utw鏎 ,,po swojemu'' tworz帷 nagranie o charakterystycznym ,,鄉ietankowym brzmieniu'' nie profanuj帷 bynajmniej utworu, lecz ukazuj帷 uniwersalno嗆 standardu Nalepy. Jako ostatni numer do陰czono jako ,,bonus track'' alternatywn wersj nagrania, bardziej rozbudowan i wzbogacon (mo瞠 troch niepotrzebnie) niewyra幡ym, celowo zdeformowanym wokalem 妃ietany.
W kilku utworach trio 危IETANA KAROLAK CZERWI垶KI wspomagaj JANUSZ MUNIAK (saksofon) oraz Thomas Celis Sanchez na r騜nego rodzaju perkusyjnych ,,przeszkadzajkach''.
Nie chce chwilami si wierzy i Muzycy potrafili stworzy tak bogate brzmieniowo aran瘸cje przy pomocy gitary, hammond闚 i perkusji.
Po przes逝chaniu p造ty w wyobra幡i zacz掖em uk豉da materia na ewentualne ,,Polish Standards 2''. Troch jest jeszcze tych standard闚, kt鏎ych z rado軼i wys逝cha豚ym w wykonaniu Tych Muzyk闚.
Trudno przej嗆 oboj皻nie wobec oprawy graficznej p造t wydawanych przez JSR (Jarek 妃ietana Records). Ok豉dk ,,Polish Standards'' ilustruje zdj璚ie g堯wnych bohater闚 p造ty w strojach kosmicznych z emblematami graficznymi tej p造ty oraz albumu ,,Whats Going On?''. W 鈔odku natomiast umieszczono awangardowe fotografie symbolizuj帷e 3.
P造t JAROSxW 危IETANA zadedykowa swemu ojcu -to kolejny prywatny gest Artysty od czasu zadedykowania p造ty ,,Talking Guitar'' (1984) swej c鏎ce -Alicji.

CD1: A Story Of Polish Jazz; Witchi Tai Too (live); Mr Soul; I Loves You Porgy / Bess You Is My Woman; Flowers In Mind; It's You Or No One; My Slavic Soul; Sometimes In Winter (live)
CD2: Summertime; Just In Tune; If You Love Me; Du瘸 畝ba; My Love And Inspiration; Parisian Hot Stuff; In A Sentimental Mood (live); As Good As Always; Blues For Ch.M.

W przypadku geniuszu muzycznego JARKA 危IETANY nie potrafi by obiektywny pisz帷 o Jego p造tach, gdy jaki czas temu zatraci貫m zdolno嗆 zimnej oceny dokona Polskiego Mistrza Gitary. Najcz窷ciej we wst瘼ach do r騜nego rodzaju artyku堯w, recenzji, relacji czy wywiad闚 z Muzykiem, padaj okre郵enia: ,,najwybitniejszy..., najwi瘯szy..., najlepszy... -polski gitarzysta jazzowy''. Nie mam najmniejszych zastrze瞠 co do tych najcz窷ciej wobec 妃ietany u篡wanych epitet闚. Dwup造towe wydawnictwo ,,My Love And Inspiration'' wydane w serii ,,Z這ta Kolekcja Polskiego Jazzu'' to przekr鎩 dokona JARKA 危IETANY z lat 1990-2004. Brakuje jakiego nagrania reprezentatywnego dla lat 80., gdy je郵i chodzi o wcze郾iejsze nagrania z grup EXTRA BALL -my郵 i by豚y to materia na osobn p造t. Ponad dwugodzinny spektakl z muzyk JARKA 危IETANY otwiera ,,A Story Of Polish Jazz'' -rewelacyjna pod wzgl璠em tekstowym opowie嗆 o historii jazzu w Polsce, ilustrowana sol闚kami zaczerpni皻ymi z nagra m.in. TOMASZA STA堲I, MICHAx URBANIAKA, ZBIGNIEWA NAMYSΜWSKIEGO, JANA PTASZYNA WR笅LEWSKIEGO i wielu innych. Ten niezwyk造, blisko jedenastominutowy rapowany utw鏎 to wyj徠kowa pere趾a w dorobku 妃ietany. Pami皻am, i jaki czas temu podobn rzecz zrobi QUINCY JONES na p造cie ,,Back On The Block'' nagranej z raperami, wykorzystuj帷 sample legend 鈍iatowego jazzu. JAREK 危IETANA poszed dalej i stworzy niesamowit wr璚z wizyt闚k jazzowej Polski. Utw鏎 nagrany zosta w dw鏂h wersjach j瞛ykowych i pomimo, i jest opowie軼i o polskich jazzmanach, zdecydowanie wol wersj z ,,ameryka雟kim'' rapem nieod瘸這wanego STEVE LOGANA ...c騜, najlepiej rapuj czarni.
Na p造tach opr鏂z nagra studyjnych, znajdziemy r闚nie koncertowe pere趾i, jak ,,Witchi Tai Too'' (2004), czy fragmenty koncert闚 w mi璠zynarodowym sk豉dzie: ,,In A Sentimental Mood'' (1995) i ,,Sometimes In Winter'' (2002, wspania豉 trzynastominutowa wersja wykonana wraz z NIGELEM KENNEDY). Opr鏂z autorskich kompozycji mamy przyjemno嗆 wys逝chania w tym zbiorze tak瞠 standard闚 George'a Gershwina (,,I Loves You Porgy / Bess You Is My Woman'' z ,,Porgy And Bess''-duet z Karen Edwards, czy nie鄉iertelnego ,,Summertime'') oraz Duke'a Ellingtona (wspomniany ,,In A Sentimental Mood'').
Pomimo braku nagra z lat 80., ,,My Love And Inspiration'' jest do嗆 reprezentatywn wizyt闚k JARKA 危IETANY do roku 2005 (rok wydania zestawu). Muzyk jawi si nam nie tylko jako niezwyk造 kompozytor, wirtuoz, lecz tak瞠 jako wy鄉ienity interpretator klasyki jazzowej oraz gitarzysta graj帷y bardzo ...melodyjnie, a mo瞠 ...豉dnie. To ostatnie okre郵enie pochodzi bezpo鈔ednio z wypowiedzi Muzyka, umieszczonej w ksi捫eczce wydawnictwa a pochodz帷ej z roku 1995: ,,Chcemy aby nasza muzyka (mowa o zespole EXTRA BALL) by豉 i jazzowa, i troch romantyzuj帷a... i 瞠by by豉 豉dna!''. Wspomniana ksi捫eczka umieszczona obok dw鏂h srebrnych kr捫k闚 w plastikowym pude趾u zawiera esej K.Brodackiego, artyku L.Kotlarskiego z pisma ,,Jazz Forum'', dok豉dne dane dotycz帷e poszczeg鏊nych nagra, tzn. rok nagrania, sk豉d zespo逝, kompozytorzy (szkoda 瞠 nie ma informacji: z kt鏎ej katalogowej p造ty pochodzi dana 軼ie磬a), oraz pr鏏 przedstawienia dyskografii JARKA 危IETANY (wydawca asekuracyjnie umie軼i przypis: ,,Wa積iejsza dyskografia'').

23:50, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

The Blues; Volunteered Slavery; God Bless The Child; Body And Soul; Poinciana; Line For Lyons; Sweet Georgia Bright; When I Fall In Love; Georgia On My Mind; Love Letters; The First Take; The Duke

D逝go szuka貫m tej p造ty, jako 瞠 nak豉d jej zosta wyczerpany a ze wzgl璠u na specyfik wydawnictwa (kr捫ek zosta wydany wy陰cznie dla prenumerator闚 miesi璚znika ,,Jazz Forum'' w roku 1999 ) i raczej nic nie wskazuje na to i mia豚y zosta wznowiony.
Tytu p造ty m闚i sam za siebie: ,,Extra krem 鄉ietankowy'', w sk豉dzie kt鏎ego jako go軼ie lidera pojawiaj si m.in. takie nazwiska jak: ART FARMER, JOHN ABERCROMBIE, RONNIE BURRAGE, KAREN EDWARDS, BRAD TERRY, WOJCIECH KAROLAK, ANDRZEJ ZAUCHA, TOMASZ SZUKALSKI i inni.
Nagrania, kt鏎e wype軟iaj p造t pochodz z lat 1993 - 1999 i wydane zosta造 wcze郾iej ju na innych albumach, lecz ca這嗆 zespalaj dwie miniatury gitarowe 妃ietany, kt鏎ych pr騜no szuka na innych wydawnictwach: rozpoczynaj帷a p造t: ,,The Blues'' i ko鎍z帷a ca這嗆 ,,The Duke'' DAVE'A BRUBECKA. Cho熲y dlatego jako kolekcjoner ,,鄉ietankowych'' p造t, czu貫m si zobowi您any do pozyskania i tej pozycji na specjaln p馧k po鈍iecon p造tom Wielkiego Gitarzysty. W鈔鏚 tytu堯w znajdziemy m.in. ,,God Bless The Child'' -tym razem nie w wersji instrumentalnej, kt鏎 zachwyca貫m si opisuj帷 p造t ,,Ballads And Other Songs'' (1993), lecz z wokalem zaprzyja幡ionej z Gitarzyst Karen Edwards. Wokal pojawia si te w wspania貫j wersji ,,Georgia On My Mind'' (A.Zaucha) oraz w wy鄉ienitym blisko 9-minutowym bluesuj帷ym numerze ,,Volunteered Slavery'', b璠帷ym prawdziw esensj wszechstronno軼i JARKA 危IETANY.
Pomimo przekrojowo軼i materia逝, kr捫ek brzmi sp鎩nie i s逝cha go si wy鄉ienicie jako ca這軼i. Nie jest to jedyny kompilacyjny album 妃ietany, w roku 2005 bowiem ukaza這 si podw鎩ne wydawnictwo ,,My Love And Inspiration''. Podobnie jak w przypadku tamtego albumu, tak i tu brakuje troch nagra z lat 70. i 80. i mo瞠 troch szkoda, i wyb鏎 nagra ograniczony zosta tylko do 7 lat tw鏎czo軼i JARKA 危IETANY. Z powodzeniem bowiem mog這by w tym ,,kremie'' znale潭 si cho熲y jeszcze takie cude鎥o jak cho熲y ,,Relaxing At Camarillo'' z KRZYSZTOFEM 列IERA垶KIM (1986), kt鏎ego na niniejszym albumie w og鏊e nie ma w鈔鏚 wielu ,,鄉ietanowych gwiazd'', b康 kt鏎e z nagra dokonanych z Jose Torresem. Nale篡 jednak zda sobie spraw, i opr鏂z zamys逝 tw鏎czego przy kompilowaniu p造ty, na jej ostateczny kszta速 mia造 te zapewne r騜nego rodzaju uwarunkowania dotycz帷e praw do publikacji utwor闚 i tym t逝macz sobie powy窺ze rozwa瘸nia.
Od czasu wydania tego CD (1999) JAREK 危IETANA bra udzia w wielu tworzonych przez siebie projektach z udzia貫m wielu kolejnych znakomito軼i muzycznych (jak cho熲y Steve Logan, Krzesimir D瑿ski, Ryszard Rynkowski czy Z-Star), dlatego 鈍ietnym posuni璚iem by這by pomy郵enie nad p造t ,,Extra Cream 2''.

23:49, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

Medley: I Loves You Porgy/Bess You Is My Woman; Stolen Moments; Chelsea Bridge; Girl Talk; If You Love Me; Flowers In Mind; Dream Clock; Follow The Fellow; Skylark; Theme From ''Rosemary's Baby''

Po sukcesie albumu ,,Ballads And Other Songs'' (1993), JAREK 危IETANA powr鏂i do projektu nagrywaj帷 nast瘼n p造t w podobnym klimacie, zatytu這wan tym razem: ,,Songs And Other Ballads''. Szuka貫m pierwszego wydania tej p造ty (w dodatkowym tekturowym etui) i znalaz貫m w ...kolekcji samego Muzyka, kt鏎y zawsze stara si posiada po kilka egzemplarzy swoich p造t. JAREK 危IETANA przywi霩 dla mnie t p造t i sprezentowa mi j podczas naszego spotkania 1 i 2 kwietnia w Mosinie za co jestem bardzo Mu wdzi璚zny.
Tym razem materia zarejestrowano z udzia貫m orkiestry kameralnej Sinfonietta Cracovia (p.dyr. W.Pieregor鏊ki), oraz m.in. legendarnego ARTA FARMERA, MICHAx URBANIAKA, TOMASZA SZUKALSKIEGO i oczywi軼ie WOJTKA KAROLAKA. Powsta豉 p造ta wy鄉ienita! W dw鏂h utworach (,,Stolen Moments'' i ,,Theme from ''Rosemary's Baby'') na p造cie zamiast orkiestry pojawia si Jazz Stars Big Band. Na te utwory zwr鏂i貫m szczeg鏊n uwag po spotkaniu z JARKIEM 危IETAN 1 i 2 kwietnia w Mosinie, kiedy podczas rozmowy wyzna mi, i kolejnym projektem po ,,I Love The Blues'' (p造ta wkr鏒ce ukaza si ma w sprzeda篡), b璠zie ca造 album z big bandem.
Ju od pocz徠ku wpadamy w specyficzny nastr鎩 dzi瘯i po陰czonym z sob dw鏔 gershwinowskim tematom z ,,Porgy And Bess''. Pot篹ne brzmienie orkiestry tworzy niezwyk造 klimat, a gitara 妃ietany w takich cho熲y utworach jak ,,Stolen Moments'' (jest tu te 鈍ietne fortepianowe solo Karolaka) brzmi na tle du瞠j orkiestry znakomicie.
妃ietana ,,daje pogra'' wszystkim wielkim muzykom, jakich zaprosi na sesj; w ,,Chelsea Bridge'' s造szymy Szukalskiego pogrywaj帷ego z Karolakiem, kt鏎zy po chwili ust瘼uj miejsca wspania貫j tr帳ce Farmera graj帷ej na tle ,,szczoteczek'' Ronniego Burrage; w ,,Girl Talk'' z kolei jest wi璚ej miejsca dla akustycznego basu Andrzeja Cudzicha i saksofonu Piotra Barona.
Po pi瘯nym nastrojowym temacie ,,If You Love Me'' z przepi瘯nie 趾aj帷 na tle sekcji smyczkowej gitar -pora na pierwsz z dw鏂h kompozycji 妃ietany umieszczon w鈔鏚 wielkich standard闚: ,,Flowers In Mind'' -zawi貫 struktury gitarowe, ,,zaawansowane'' solo Karolaka, nieregularne linie basu, rozimprowizowane solo saksofonu altowego i ,,這mocz帷a'' perkusja... to najbardziej jazzowy utw鏎 na tej jazzowej p造cie.
,,Dream Clock'' to nastrojowo zagrana kompozycja Joe Zawinula z pi瘯nie brzmi帷 ,,鄉ietankow'' gitar klasyczn i pot篹nymi akcentami orkiestry. D德i瘯i gitary klasycznej przeplataj si w finale z ,,drapie積ie'' brzmi帷 gitar elektryczn, dzi瘯i czemu wykonanie tego utworu w tej formie nie by這by mo磧iwe podczas koncertu.
,,Follow The Fellow'' to wspania豉 ,,pere趾a'' na p造cie; kompozycja JARKA 危IETANY utrzymana w radosnym klimacie samby, ozdobiona sol闚kami skrzypiec, fortepianu, perkusji i ...wokalem 妃ietany. Rozbudowane, bogate brzmienie najr騜niejszych instrument闚 perkusyjnych w tym utworze przywodzi skojarzenia z SANTAN.
Po klimatycznym, nastrojowym ,,Skylark'' pora na ostatnie nagranie, kt鏎ym jest najs造nniejszy temat Krzysztofa KOMEDY z filmu ,,Dziecko Rosemary'' wykonany z big bandem i ozdobiony parti MICHAx URBANIAKA.
P造ta na najwy窺zym z mo磧iwych, 鈍iatowym poziomie. Mo瞠 por闚nuj帷 kr捫ek z wcze郾iejsz ,,pierwsz cz窷ci'': ,,Ballads And Other Songs'', mniej tutaj tych od razu rozpoznawalnych temat闚 jazzowych, za to nagranie p造ty z ,,prawdziw'' orkiestr robi ogromne wra瞠nie. P造ta zosta豉 obsypana wieloma nagrodami (m.in. Nagrod Fryderyka w 1998 roku w kategorii ,,Jazzowy album roku'').

23:47, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

How Long Has This Been Going On; Flute Salad; My Funny Valentine; God Bless The Child; Medley: Laura / My Foolish Heart; With The Song In My Heart; My Ship; Summertime; Bubbles; Poinciana; My One, And Only Love

Szuka貫m pierwszego wydania tej p造ty w tekturowym etui z wyci皻ym kszta速em gitary widocznej pod spodem, w ksi捫eczce p造ty na這穎nej na pude趾o CD i ...uda這 si!

JAROSxW 危IETANA zanim zacz掖 sam wydawa niezwykle starannie swoje p造ty, zawsze w pozytywny spos鏏 ingerowa u wydawc闚 w ostateczn form edycji p造t. Tak by這 te w przypadku s造n帷ej raczej z niechlujno軼i edycyjnej, firmy Starling. P騧niejsze edycje p造ty ,,Ballads And Other Songs'' niestety pozbawione ju by造 opisywanych powy瞠j walor闚 i wydane zosta造 tylko w tradycyjnym pude趾u.
妃ietana to muzyczny kameleon potrafi帷y z gitar znale潭 si zar闚no w repertuarze pop, bluesie, rocku, muzyce klasycyzuj帷ej a tak瞠 co ma miejsce w tym przypadku: muzyce big bandowej a wi璚 klimacie zgo豉 odmiennym ni幢i tria czy kwartety jazzowe, a ju na pewno dalekim od JIMIEGO HENDRIXA.
W estetycznej ksi捫eczce do陰czonej do p造ty (tak; w przypadku tej poszukiwanej dot康 przeze mnie edycji: ,,do陰czonej'' a nie umieszczonej w pude趾u CD) Pan Jarek pisze o jedynej swojej w豉snej kompozycji znajduj帷ej si na kr捫ku: ,,Bubbles'', i najlepiej s逝cha si jej ,,pij帷 szampana w dobrym towarzystwie''. My郵, 瞠 to stwierdzenie mog這by dotyczy ca貫j tej p造ty, kt鏎ej s逝cha si wspaniale wieczorem przy lampce szampana, nawet je郵i jedynym ,,dobrym towarzystwem'' jest tylko ta p造ta.
Jedenascie utwor闚, w wi瘯szo軼i znanych standard闚 sk豉da si na p造t, przy kt鏎ej godzina mija b造skawicznie i jedyn rzecz na jak mamy ochot po jej wys逝chaniu jest ponowne jej odtworzenie i ...ponowne nape軟ienie lampki szampana.
Do nagrania p造ty JAREK 危IETANA zaprosi tak wspania造ch Muzyk闚 jak: oczywi軼ie -WOJTEK KAROLAK, b璠帷y autorem orkiestracji ca這軼i i graj帷y na instrumentach klawiszowych, Andrzej Cudzich -akustyczny bas i Ronnie Burrage -perkusja. Poza podstawowym sk豉dem na p造cie us造szymy m.in. PIOTRA WOJTASIKA i BRADA TERRYEGO a nad programowaniem keyboard闚 i komputer闚 czuwa nikt inny jak sam JANUSZ GRZYWACZ (LABORATORIUM). Wielkie nazwiska na p造tach 妃ietany to od zawsze standard.
P造t Tw鏎ca dedykuje pami璚i swego przyjaciela: Andrzeja Zauchy, kt鏎ego wykonanie ,,God Bless The Child'' wywar這 na Gitarzy軼ie ogromne wra瞠nie przed laty. Oczywi軼ie nie zabrak這 tego tematu na p造cie, a dla mnie ,,鄉ietankowa'' interpretacja tej kompozycji to najwspanialsze minuty tej p造ty.
,,My Funny Valentine'' to jedna z najpi瘯niejszych ballad jazzowych 鈍iata, a na tej p造cie brzmi niezwykle poruszaj帷o jako ho責 dla ,,najwspanialszego interpretatora tej ballady'': MILESA DAVISA. 妃ietana od pewnego czasu my郵i o p造cie w ca這軼i po鈍i璚onej tw鏎czo軼i Davisa, a ja przypomn omawian w innym miejscu na tym blogu p造cie ,,Silent Way Of Miles D.'' JOACHIMA MENCELA (RECENZJA) z nieocenionym wk豉dem JARKA 危IETANY. ,,My Funny Valentine'' nie jest kompozycj Davisa, lecz jak zauwa瘸 Gitarzysta: ,,Si陰 jazzu jest miedzy innymi to, 瞠 cz窷ciej kojarzymy z utworem jego wykonawc ni kompozytora''. 安i皻e s這wa Panie Jarku! Ja z kolei zawsze ,,God Bless The Child'' kojarzy貫m z jedyn w swoim rodzaju interpretacj BILLIE HOLIDAY... a do czasu wys逝chania wersji z p造ty ,,Songs And Other Ballads''. Teraz moje skojarzenia dzieli b璠 na Pani Billie i Pana Jarka. Interpretacja tego standardu przez JARKA 危IETAN powali豉 mnie na kolana! Zupe軟ie inny wymiar estetyki... i ten wspania造 Gibson, na kt鏎ym w TAKI spos鏏 potrafi gra tylko jeden gitarzysta spo鈔鏚 mi znanych! Je郵i kto kojarzy ,,God Bless The Child'' tylko z BILLIE HOLIDAY, to chc帷 by bogatszym winien koniecznie pozna interpretacj JARKA 危IETANY!
Ciekawostk jest kompozycja Kurta Weilla: ,,My Ship'', kt鏎 妃ietana odkrywa dla nas w pi瘯nym stylu jako jeden z wielu niedocenionych temat闚 jazzowych. Pierwotn interpretacj jazzow weillowskiego tematu znajdziemy na p造cie M.Davisa: ,,Miles Ahead'' (1962) i po wys逝chaniu p造ty J.妃ietany si璕n掖em po ten winylowy skarb na mojej p馧ce by podzieli zdanie Gitarzysty, i to zdecydowanie zbyt rzadko mimo swego pi瘯na, przypominany temat. Nie jestem w stanie natomiast zliczy znanych mi wykona najs造nniejszej pie郾i jazzowej ,,Summertime''. Na kr捫ku JAROSxWA 危IETANY brzmi wspaniale; W.Karolak dyskretnie maluje t這 na instrumentach klawiszowych, na pierwszym planie natomiast wy鄉ienita tr帳ka z t逝mikiem Piotra Wojtasika... a co wyprawia Ronnie Burrage na perkusji! W takich momentach stwierdzam, i to co robi (tzn. pisanie o muzyce) najzwyczajniej w 鈍iecie nie ma najmniejszego sensu. Tego trzeba po prostu pos逝cha! Nagranie to znajdziemy r闚nie na podw鎩nym, kompilacyjnym albumie JAROSxWA 危IETANY: ,,My Love And Inspiration'' (2005). Wydawa by si mog這, i cokolwiek zabrzmie by mia這 na tej p造cie po ,,Summertime'' -zabrzmi ubogo i p造tko. Nie dotyczy to Tej P造ty! Autorska kompozycja Mistrza 妃ietany: wspomniana ,,Bubbles'' w niczym nie ust瘼uje kompozycjom George'a i Iry Gershwin闚, czy sp馧ce Rodgers-Hart, w kt鏎ych otoczeniu znalaz豉 si w programie p造ty... jest wr璚z jej wyj徠kow ozdob. To prawdziwy majstersztyk!
WOJCIECH KAROLAK ,,odwali kawa dobrej roboty'' pracuj帷 nad orkiestracj ca貫go albumu. Brzmienie orkiestry, tak ciep貫 i klimatyczne towarzyszy nam podczas s逝chania ca貫j tej p造ty, jak i wydanej kilka lat p騧niej kontunuacji zamys逝, zatytu這wanej przewrotnie tym razem: ,,Songs And Other Ballads'' (1997), za kt鏎 JAREK 危IETANA otrzyma w roku 1998 nagrod Fryderyka w kategorii ,,jazzowy album roku''.

23:46, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.A: Femme Fatale; Zingaro; Serena
str.B: A Thousand Times; Out Of The Night

1). Wspania豉 p造ta, wspania貫go nieod瘸這wanego gitarzysty z W璕ier, kt鏎y zrobi osza豉miaj帷 karier na 鈍iecie. To on jest kompozytorem s造nnej ,,Gypsy Queen'' spopularyzowanej przez SANTAN. Niniejsza p造ta jest ostatnim kr捫kiem wydanym za 篡cia Gitarzysty, kt鏎y zmar w 1982 roku w Budapeszcie. Na p造cie us造szymy te legendarnego pianist Chicka Corea i jego zesp馧 (rewelacyjna orkiestracja przywodz帷a na my郵 historyczny ju album ,,Return To Forever'' Corei, lub mo瞠 ze wzgl璠u na rozmach -,,Children Of Sanchez'' CHUCKA MANGIONE, w utworze: ,,A Thousand Times''). Szczeg鏊n uwag zwraca te utw鏎 tytu這wy p造ty (to druga z zaledwie dw鏂h kompozycji autorskich Gabora Szabo na tej p造cie).
Doskonale znam dwa inne albumy Gitarzysty: ,,Small World'' (1972) i ,,Belsta River'' (nagrana z udzia貫m m.in. W這dka Gulgowskiego -1978), gdy mam je na p馧ce i cz瘰to do nich wracam. P造t ,,Femme Fatale'' z przyjemno軼i do陰czam do swojej kolekcji.

2). Gabor Szabo -w璕ierski gitarzysta i kompozytor, zmar造 w 1982 roku, powszechnie znany jako kompozytor ''Gypsy Queen'' wylansowanej przez Carlosa Santan, ale przede wszystkim wy鄉ienity gitarzysta maj帷y na swym koncie mn鏀two doskona造ch p造ty nagranych jako leader. Takim w豉郾ie albumem jest: ''Femme Fatale'' nagrana w roku 1981 na kilka miesi璚y przed 鄉ierci. W nagraniach uczestniczy m.in. sam Chick Corea, kt鏎y pojawia si bardzo wyra幡ie na stronie drugiej tej p造ty. P造ta nagrana zosta豉 w USA w roku 1981.

Longplay otwiera tytu這wa kompozycja samego Gabora Szabo: ''Femme Fatale''... i s to najbardziej dynamiczne minuty pierwszej strony tej p造ty oscyluj帷e chwilami na granicy jazz rock. Pozosta貫 dwa nagrania to rzeczy zdecydowanie spokojniejsze z przewodni rol gitary akustycznej. Pierwsza z nich to kompozycja legendarnego Antonio Carlosa Jobima: ''Zingaro'', a stron ko鎍zy kr鏒ka ''Serana'' napisana przez Jamesa Harrah.
Druga stron p造tywype軟iaj dwa nagrania. To tylko 17 minut. Najpierw ''A Thousand Times'' kompozycja Gabora Szabo z rewelacyjn orkiestracj przywodz帷a na my郵 historyczny ju album ,,Return To Forever'' Corei, i drugi utw鏎 -kompozycja w豉郾ie Chicka Corei: ''Out Of The Night''. Tylko gitara i fortepian Chicka Corei -pere趾a!
Oto jedna z tych p造t, kt鏎e pomimo swej doskona這軼i nie doczeka造 si w豉軼iwego miejsca w tzw kanonie p造towym, ale ma bardzo znacz帷e miejsce w moim prywatnym rankingu ukochanych p造t.

str.1: Light Up; Lorelei; Mother Dear; Lonely Child
str.2: Midnight Ride; Born For Adventure; Prelude 12; Suite Madame Blue

STYX to jedna z tych 鈍iatowej s豉wy grup, kt鏎e w Polsce wyj徠kowo nie zdoby造 nale篡tego rozg這su (podobnie jak cho熲y BARCLAY JAMES HARVEST czy KANSAS). Nie ma to oczywi軼ie najmniejszego wp造wu na fakt, i wk豉d zespo逝 do 鈍iatowej muzyki rockowej jest ogromny.
Okre郵enie ,,rock symfoniczny'', jakie funkcjonowa這 w obiegu jaki czas temu, idealnie pasuje do okre郵enia zawarto軼i pi徠ej p造ty ameryka雟kiego kwintetu z roku 1975. Osiem bardzo robudowanych aran瘸cyjnie utwor闚 tworzy p造t, na kt鏎ej harmoniczne linie wokalne i niezwyk貫 pasa瞠 wygrywane na instrumentach klawiszowych idealnie wsp馧graj z rockowymi, ci篹ko brzmi帷ymi gitarami.
Grupie STYX uda這 si wylansowa kilka przeboj闚, lecz ja zdecydowanie wol te bardziej z這穎ne i bogato brzmi帷e mini suity, a z takich w豉郾ie sk豉da si omawiany w tym miejscu album ,,Equinox''.

Tagi: Styx
23:22, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.A: Relaxing At Schwartbuck; Para Martha; New Romantic Expectation
str.B: Gutan Dance; Piosenka o WFG; Cantabile in H moll

Kolekcjoner p造t cz瘰to zmuszany jest w swej pasji do r騜nego rodzaju kompromis闚. Spotka這 to i mnie, kiedy aby zdoby inne interesuj帷e tytu造 ,,pozby貫m si'' w ramach wymiany kompletnego zbioru p造t winylowych grupy Krzesimira D瑿skiego -STRING CONNECTION. P造ty te p騧niej wielokrotnie 郾i造 mi si i do dzi nie uda這 mi si odbudowa tej kolekcji. Bez chwili zastanowienia wi璚, gdy trafi豉 si okazja nabycia w idealnym stanie koncertowej p造ty z 1984 roku -skorzysta貫m z niej.
S逝chaj帷 tych nagra po latach z analogowego no郾ika 鄉iem twierdzi, i muzyka ta opiera si up造waj帷emu czasowi i brzmi nad wyraz 鈍ie穎. Ponad skrzypce Pana Krzesimira stawiam sobie jednak na tym kr捫ku niezwyk陰 wirtuozeri najlepszego polskiego basisty jazzowego -Krzysztofa 圭iera雟kiego.
S jeszcze wspomnienia z czas闚, gdy STRING CONNECTION stawia這 dopiero swe pierwsze kroki na scenie jazzowej, zwi您ane z koncertem zespo逝 w Klubie Prasy i Ksi捫ki na pozna雟kich Ratajach w 1981 roku. Mia貫m okazj w闚czas pozna osobi軼ie K.D瑿skiego i nawet wsp鏊nie z nim obejrze transmisj jakiego wa積ego meczu w TV. Nigdy nie by貫m kibicem pi趾i no積ej i pami皻am 瞠 by這 to dla mnie do嗆 k這potliwe :) . Przepad豉 gdzie pami徠kowa dedykacja od Pana D瑿skiego, lecz pami皻am i napisane tam by這: ,,Robertowi w bardzo wa積ym dniu -Krzesimir D瑿ski''. Wa積ym, gdy mecz ten by chyba wa積y... tylko z kim w闚czas grali Polacy i o co?

23:21, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

All I Ask Of You; On My Way To You; Life Story; Emotion

Pi瘯ny 18-minutowy gad瞠cik! 3-calowy, malutki singelek pilotuj帷y p造t ,,Till I Loved You''. Ostatnie wydawnictwo BARBRY STREISAND w mojej kolekcji, kt鏎ej gor帷ym mi這郾ikiem jestem od zawsze to do niedawna wspania造 dwup造towy (w wersji winylowej) album ,,Love Is The Answer'' (2009). Dzi瘯i kolekcjonerskiemu zaci璚iu, zdoby貫m teraz p造tk sprzed 23 lat -tak, kt鏎ej pr騜noby szuka w sklepach muzycznych. Ta malutka p造tka zawiera 4 nagrania: ,,All I Ask Of You'' i ,,On My Way To You'' pochodz帷e z promowanego w闚czas albumu, ale te prawdziwe pere趾i, kt鏎ych nie znajdziemy na innych p造tach! ,,Life Story'' z roku 1980 to utw鏎 pozornie pochodz帷y z legendarnego albumu ,,Guilty''. Pozornie: gdy tu otrzymujemy jego d逝窺z wersj, jaka ostatecznie nie znalaz豉 si na p造cie w 1980 roku. Drug pere趾 jest 5-minutowe ,,Emotion''.
Wzorcowy singel! Tak w豉郾ie powinny wygl康a single CD! Just Perfect!

23:20, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.1: Sweet Little Rock 'N' Roller; Lochinvr; Farewell; Sailor; Bring It On Home To Me / You Send Me; Let Me Be Your Car
str.2: (You Make Me Feel Like) A Natural Man; Dixie Toot; Hard Road; I've Grown Accustomed To Her Face; Girl From The North Country; Mine For Me

Pami皻ajmy o tym, i ROD STEWART zanim sta si gwiazd disco, a nast瘼nie pajacem pod much chrypi帷ym do znudzenia ameryka雟kie standardy, by przed laty wy鄉ienitym wokalist rockowym. Po zako鎍zeniu wsp馧pracy z zespo貫m SMALL FACES oraz z grup JEFFA BECKA, z powodzeniem kontynuowa karier solow i zdarza這 mu si nagra tak rewelacyjne p造ty, jak ta wydana w 1974 roku, a nagrana m.in. z takimi znakomito軼iami jak: Ray Cooper, czy Ron Wood. Nie tylko udzia R.Wooda w nagraniu tej p造ty nadaje jej charakter ,,rollingstonesopodobnej'', bowiem ca造 liczny zesp馧 brzmi doprawdy bardzo rockowo i na sw鎩 wspania造 spos鏏: ,,ha豉郵iwie''.
ROD STEWART ,,wzi掖 na warsztat'' takie utwory jak ,,Sweet Little Rock 'N' Roller'' CHUCKA BERRY'EGO, ,,Girl From The North Country'' BOBA DYLANA, ,,Mine For Me'' PAULA McCARTNEYA czy ,,Let Me Be Your Car'' ELTONA JOHNA, oraz umie軼i na p造cie kilka w豉snych, co uczyni這 z niej naprawd wybitn pozycj w dyskografii artysty. S逝cha si tego po latach niezwykle. Ta p造ta nie zestarza豉 si, jak nie starzej si plyty The ROLLING STONES. Je郵i kogo irytuj te nawi您ania do ,,Stones闚'' -prosz pos逝cha tej p造ty dzi, po latach.
Album ,,Smiler'' mia貫m kiedy na winylu w op豉kanym stanie, na CD mam od lat zremasterowan edycj z 1995 roku, a teraz uda這 mi si zdoby tzw ,,1st press'' pi瘯nie wydany przez wytw鏎ni Mercury w rozk豉danej ok豉dce z dodatkow wk豉dk.
Niech 篡j winyle!

23:18, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

CD1: Greetings From Asbury Park, N.J.: Blinded By The Nighr; Grovin 'Up; Mary Queen Of Arkansas; Does This Bus Stop At 82nd Street?; Lost In The Flood; The Angel; For You; Spirit In The Night; It's Hard To Be A Saint In The City
CD2: The Wild, The Innocent And The E Street Shuffle: The E Street Shufle; 4th Of July, Asbury Park (Sandy); Kitty's Back; Wild Billy's Circus Story; Incidnt On 57th Street; Rosalita (Come Out Tonight); New York City Srenade
CD3: Born To Run: Thunder Road; Tenth Avenue Freeze-Out; Night; Backstreets; Born To Run; She's The One; Meeting Across The River; Jungleland
CD4: Darkness On The Edge Of Town: Badlands; Adam Raised A Cain; Something In The Night; Candy's Room; Racing In The Street; The Promised Land; Factory; Streets Of Fire; Prove It All Night; Darkness On The Edge Of Town
CD5: The River disc 1: The Ties That Bind; Sherry Darling; Jackson Cage; Two Hearts; Independence Day; Hungry Heart; Out In The Street; Crush On You; You Can Look (But You Better Not Touch); I Wanna Marry You; The River
CD6: The River disc 2: Point Blank; Cadillac Ranch; I'm A Rocker; Fade Away; Stolen Car; Ramrod; The Price You Pay; Drive All Night; Wreck On The Highway
CD7: Nebraska: Nebraska; Atlantic City; Mansion On The Hill; Johnny 99; Highway Patrolman; State Trooper; Used Cars; Open All Night; My Father's House; Reason To Believe
CD8: Born In The U.S.A.: Born In The U.S.A.; Cover Me; Darlington County; Working On The Highway; Downbound Train; I'm On Fire; No Surrender; Bobby Jean; I'm Goin' Down; Gloty Days; Dancing In The Dark; My Hometown

W roku 2010 opr鏂z wydawnictwa ,,Promise'' i kolejnej ,,koncert闚ki'': ,,London Calling Live In Hyde Park'' mi這郾ik闚Springsteena uraczono efektownym, otwieranym od g鏎y pude趾iem celowo stylizowanym na podniszczone, zatytu這wanym ,,The Collection 1973-84'', zawieraj帷ym 7 pierwszych album闚 BRUCE'A SPRINGSTEENA:
,,Greettings From Asbury Park, N.J.'' (1973)
,,The Wild, The Innocent And The E Street Shuffle'' (1973)
,,Born To Run'' (1975)
,,Darkness On The Edge Of Town'' (1978)
,,The River'' (1980) -album dwup造towy
,,Nebraska'' (1982)
,,Born In The U.S.A.'' (1984)
Ka盥a z p造t umieszczona jest w dok豉dnej replice ok豉dki p造ty winylowej -brawo! Zadbano o szczeg馧y, jak brzegi ok豉dek i zachowanie oryginalnych proporcji, dzi瘯i czemu co prawda cz窷 zamieszczonych tekst闚 w formacie ok豉dki p造ty gramofonowej, po zmniejszeniu do formatu CD jest nieczytelna -ale to wszystko mamy w do陰czonej do p造t ksi捫eczce (s tam te umieszczone jeszcze raz reprodukcje pierwszych stron ok豉dek). Szkoda 瞠 p造t nie umieszczono dodatkowo w replikach kopert wewn皻rznych, jak to si czyni w Japonii wydaj帷 CD jako ,,vinyl replica'' (cho do ,,Greetings...'' do陰czono miniaturk oryginalnej wk豉dki wewn徠rz ok豉dki).
Do podstawowego programu poszczeg鏊nych p造t nie do陰czono 瘸dnych bonus闚 -i dobrze: jak dok豉dna replika -to replika. Cz瘰to zastanawiam si nad stosowno軼i dodawania utwor闚 do stworzonych kiedy p造t. Skoro zamys artysty przed laty by taki, aby p造ta wygl康a豉 (gra豉) tak a nie inaczej -czy stosowna jest ingerencja wydawcy po latach? Poza tym s逝chaj帷 niekt鏎ych nowych edycji starych album闚 nie mog znie嗆 dodatk闚 w rodzaju: wywiad z wykonawc, czy fragmenty pr鏏 (niechlujnie na dodatek zmontowane). Szczytem szczyt闚 by這 zbeszczeszczenie zawarto軼i muzycznej p造t grupy JETHRO TULL: ,,Aqualung'' (edycja 1996) i ,,Thick As A Brick'' (edycja 1997) -notabene przecudnie wydanych z okazji 25-lecia premiery- poprzez dodanie opr鏂z innych wersji klasycznych nagra ...kilkunastominutowych wywiad闚 z muzykami. S逝chaj帷 p騧niej tych p造t po raz n-ty po kilku zdaniach nosowo j彗aj帷ego si Iana Andersona, zirytowany po prostu wy陰cza貫m p造t. Mo積a przecie w takich wypadkach do這篡 dodatkowy dysk do osobnego wys逝chania. Wi瘯sze koszty produkcji, a co za tym idzie: cena? Owszem, ale to przecie edycja dla kolekcjonera -zwyk造 ,,zjadacz'' kupi normaln, ta雟z edycj. Ekologia? ...瞠 niby dodatkowa wyprodukowana blaszka pokryta czym tam? To dlaczego single CD s takiego samego formatu co normalne (czytaj: d逝gie) p造ty? Przed wielu laty single CD by造 po prostu mniejszymi kr捫kami, a w kieszeniach odtwarzaczy by這 mniejsze, okr庵貫 zag喚bienie, gdzie umieszczano p造tk (pami皻am cho熲y singla PINK FLOYD z p造ty ,,A Momentary Lapse Of Reason'' w takim formacie -dzi to prawdziwy rarytas). Komu to przeszkadza這?
No wi璚...:) BRUCE w boksie jest bez bonus闚 i tak ma by! Nagrania brzmi 鈍ietnie dzi瘯i remasteringowi (nareszcie ,,Drive All Night'' ju u mnie tak strasznie nie trzeszczy :) ). Pi瘯na edycja pierwszych 7 album闚: od ch這pi璚ego wr璚z Springsteena na surowo brzmi帷ym ,,Greetings...'' poprzez Wielkie Albumy ,,Born To Run'' i ,,The River'' a do Najwi瘯szego: ,,Born In The U.S.A.'' (w Polsce od tego czasu dopiero Springsteen tak naprawd zaistnia w 鈍iadomo軼i przeci皻nego polskiego s逝chacza).
Wzorcowa edycja ...no, nie licz帷 braku kopert :) . Mam nadziej 瞠 dalszy ci庵 nast徙i i czekam na ,,The Collection 1984-...no powiedzmy do 99'' -tak jako chyba by wypad這 :)

23:17, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.A: Do Nothing Till You Hear From Me; Lost In Meditation; I Never Felt This Way Before
str.B: Come Sunday; Don't Get Around Much Anymore; Love You Madly

STANISxW SOJKA to bez w徠pienia wybitny polski wokalista jazzowy, a p造ta na kt鏎ej porwa si na Ellingtona uwa瘸na jest za jedn z najciekawszych polskich p造t jazzowych lat 80. Sk豉d kwartetu towarzysz帷ego wokali軼ie jest r闚nie bardzo imponuj帷y (graj z nim m.in. Zbigniew Wegehaupt i W這dzimierz Nahorny).
Co ja za to jednak mog, i zdecydowanie wol STANISxWA SOJK w repertuarze bardziej zbli穎nym raczej estetyce tzw. smooth jazzu? Z ca貫go kr捫ka wybra豚ym do wielokrotnego przes逝chania jedynie ,,Don't Get Around Much Anymore'', ale dlatego i to po prostu pi瘯na jazzowa piosenka.

18.01.2011

23:16, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.A: My Gid And I; Jesus; Could You Believe; You've Got A Friend
str.B: Let It Be; Summertime; Isn't She Lovely; Amazing Grace


Nastoletni Staszek Sojka podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w 1978 roku wykonuje przy w豉snym fortepianowym akompaniamencie g堯wnie standardy muzyki soul i gospel. Jest to pierwsza p造ta Sojki, kt鏎 dzi nazwano by ,,mini albumem'', jako 瞠 trwa zaledwie 27 minut. Gor帷o przyj皻y przez publiczno嗆 酥iewa we w豉snej, kszta速uj帷ej si dopiero manierze takie kompozycje jak ,,My God And I'' RAYA CHARLESA, ,,Isn't She Lovely '' STEVIEGO WONDERA czy ,,Summertime'' GEORGE'A GERSHWINA. Wyj徠kiem jest ,,Let It Be'' BEATLES紟 b璠帷e jedyn ,,bia陰'' kompozycj wykonan podczas koncertu.
Opr鏂z warto軼i artystycznej, p造ta ma te niew徠pliw warto嗆 historyczn, jako pierwszy fonograficzny zapis g這su Artysty, kt鏎ego po latach zacz皻o nazywa ,,pierwszym g這sem polskiego jazzu''. Ciekawostka i do嗆 rzadka p造ta winylowa.
W p騧niejszych wydaniach p造ty w formie CD, koszmarn i idiotyczn ok豉dk duetu etatowych ,,artyst闚'' z ,,Poljazzu'' (Buszewicz-Majewski), o kt鏎ych wspomina貫m ju na tym blogu, zast徙iono dwoma innymi, r騜ni帷ymi si od siebie projektami.
Kolejnym albumem STANISxWA SOJKI by豉 ju s造nna ,,Blublula'' nagrana z WOJCIECHEM KAROLAKIEM, wydana dwa lata p騧niej w serii ,,Polish jazz'', a trzecim album ,,Sojka Sings Ellington''. I tak to si zacz窸o...

15.02.2011

23:14, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

CD1: Wednesday Morning, 3 A.M.: You Can Tell The World; Last Night I Had Strangest Dream; Bleecker Street; Sparrow; Benedictus; The Sound Of Silence; He Was My Brother; Peggy-O; Go Tell It On The Mountain; The Sun Is Burning; The Times They Are A-Changin' Wednesday Morning, 3 A.M.; Bleecker Street; He Was My Brother; The Sun Is Burning
CD2: Sounds Of Silence: The Sound Of Silence; Leaves That Are Green; Blessed; Kathy's Song; Somewhere They Can't Find Me; Anji; Richard Cory; A Most Peculiar Man; April Come She Will; We've Got A Groovy Thing Goin'; I Am A Rock; Blues Run The Game; Barbriallen; Rose Of Aberdeen; Roving Gambler
CD3: Parsley, Sage, Rosemary And Thyme: Scarborough Fair / Canticle; Patterns; Cloudy; Homeward Bound; The Big Bright Green Pleasure MAchine; The 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy); The Dangling Conversation; Flowers Never Bend With The Rainfall; A Simple Desultory Phillipic (Or How I Was Robert McNamara'd Into Submission); For Emily, Whenever I May Find Her; A Poem On The Underground Wall; 7 O'Clock News / Silent Night; Patterns; A Poem On The Underground Wall
CD4: Bookends: Bookends Theme; Save The Life Of My Child; America; Overs; Voices Of Old People; Old Friends; Bookends Theme; Fakin' It; Punky's Dilemma; Mrs.Robinson (From The Motion Picture ''The Graduate''); A Hazy Shade Of Winter; At The Zoo; You Don't Know Where Your Interest Lies; Old Friends
CD5: Bridge Over Troubled Water: Bridge Over Troubled Water; El Condor Pasa (If I Could); Cecilia; Keep The Customer Satisfied; So Long, Frank Lloyd Wright; The Boxer; Baby Driver; The Only Living Boy In New York; Why Don't You Write Me; Bye Bye Love; Song For The Asking; Feuilles-O; Bridge Over Troubled Water

Jest to zbi鏎 pierwszych pi璚iu p造t duetu (z pomini璚iem zbioru piosenek z filmu ,,Absolwent'' z roku 1968). Wszystkie p造ty uzupe軟ione s o dodatkowe bonusy (cho mog這by ich by troch wi璚ej), czyli wersje demo, alternatywne podej軼ia (m.in. ,,Bridge Over Troubled Water'' w wersji z sierpnia 1969, podczas gdy ,,w豉軼iw'' wersj panowie Paul i Art zarejestrowali dopiero w listopadzie). Jest te nagranie z drugiej strony singla ,,Old Friends'': ,,You Don't Know Interest Lies''. To wszystko co prawda ju by這 na remasterowanych edycjach poszczeg鏊nych p造t ale tym razem otrzymujemy wszystko efektownie podane w jednym boksie -ksi捫ce. Du穎 zdj耩, obowi您kowo w du篡m formacie reprodukcje oryginalnych ok豉dek i dok豉dne opisy dyskograficzne. Zastanawiam si tylko czy dobrze uczyni貫m pozbywaj帷 si dotychczasowych wyda na pojedynczych kompaktach, ale co tam... przecie mam najw豉軼iwsze wydania tych p造t... oczywi軼ie na winylach :).
Te pi璚 p造t duetu SIMON & GARFUNKEL to wszystkie studyjne ,,kolejne'' p造ty duetu. Szkoda 瞠 nie do陰czono do zestawu wspomnianego ,,Absolwenta'' (,,The Graduate'' 1968), gdy opr鏂z znanych z innych p造t piosenek znalaz這 si tam r闚nie par fajnych rzeczy. Mi這 by這by, gdyby wydawca (Columbia) ,,wypu軼i'' drug ,,ksi捫k-boks'', w kt鏎ej opr鏂z ,,Absolwenta'' umie軼i豚y albumy koncertowe duetu (w tym: s造nny ,,The Concert In Central Park'' -do tej pory nie mam tego albumu w wersji CD). Pierwsza edycja tego zestawu ukaza豉 si w 2001 roku i w闚czas nie by這 kontynuacji -mo瞠 wi璚 tym razem?

06.01.2011

_______________

23:13, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

Str.1: Raised On Rocks; Sting In The Tail; Slave Me; The Good Die Young; No Limit; Rock Zone
Str.2: Lorelei; Turn You On; Let's Rock!; SLD; Spirit Of Rock; The Best Is Yet To Come

SCORPIONS rusza w po瞠gnaln tras koncertow, wydaje ostatni p造t i ko鎍zy dzia豉lno嗆! Tak w skr鏂ie mo積aby stre軼i wiadomo軼i dotycz帷e jednej z najwi瘯szych grup rockowych 鈍iata z ostatnich miesi璚y.

Po albumie ,,Humanity Hour I'' z roku 2007 wyczekiwa貫m na kolejn p造t zespo逝 i doczeka貫m si! Po wst瘼nym zapoznaniu si z materia貫m ,,Sting In The Tail'' podj掖em decyzj zdobycia i tego kr捫ka w wersji winylowej. To wspania貫, i pomimo wszystko p造ty naszych ukochanych wykonawc闚 dost瘼ne s tak瞠 w wersjach winylowych. Nie ma ich co prawda w ka盥ym sklepie muzycznym, ale dla chc帷ego nic trudnego! W por闚naniu z wydaniem poprzedniego longplaya SCORPIONS z roku 2007, edycja nowej p造ty jest troch skromna: pojedyncza, nie rozk豉dana ok豉dka, brak indywidualnej koperty wewn皻rznej (podobnie zreszt jak przy ,,Humanity Hour I''). Brzmi jednak niesamowicie -tak jak przysta這 na p造t gramofonow XXI wieku!

,,Raised On Rock'' to mocny pocz徠ek albumu: pot篹ne brzmienie ubarwione ciekawymi efektami (wah-wah) i ...ta gitara R.Schenkera i ...ten g這s K.Meine... i ,,jeste鄉y w domu'': SCORPIONS w wy鄉ienitej formie! W drugim numerze nie zwalniamy tempa! Tytu這wy kawa貫k albumu z wykrzyczanym refrenem podniesie ci郾ienie ka盥emu. Co rzuca si w oczy (czy moze raczej uszy) to jakby jeszcze ci篹sze brzmienie gitar ni to jakim cieszylismy si na ,,Humanity Hour I''. ,,Slave Me'' to taki typowy scorpionsowy rocker, natomiast wytchnienie czeka nas przy czwartym numerze (,,The Good Die Young''), lecz i tu gitary brzmi pot篹nie a grzmot perkusji jest niesamowity -to taki charakterystyczny dla SCORPIONS hymn rockowy, kt鏎ymi czaruj nas od zawsze. Po kolejnym typowym dla zespo逝 kawa趾u (,,No Limit''), mocne zako鎍zenie pierwszej strony winyla: ,,Rock Zone'' -galopuj帷y rytm i wspania貫 solo gitarowe w 鈔odku utworu -nie mo瞠 byc lepiej! Obracamy kr捫ek na drug stron i... niespodzianka! ,,Lorelei'' to jedna z tych ballad SCORPIONS, kt鏎e od lat poruszaj nas i wzruszaj. Gdyby鄉y 篡li w lepszych i 豉skawszych dla rocka czasach by豚y to zapewne wielki przeb鎩 na miar cho熲y ,,Still Loving You'' czy ,,When The Smoke Is Going Down''. Do嗆 tych sentyment闚 -kolejne nagranie to ju soczysty i krwisty ,,Turn You On''! Ci篹kie i monumentalne brzmienie to atrybuty ,,Let's Rock!'' -musze to powt鏎zy: SCORPIONS na najnowszej p造cie brzmi naprawd ci篹ej ni kiedykolwiek! Dialogi gitarowe w ,,Let's Rock!'' robi naprawd wyj徠kowo metalowe wra瞠nie. Troch moze za kr鏒ki ten utw鏎: mogliby tak przekomarza si gitarowo jeszcze ze dwie minuty... Drug ballad rockow na longplayu jest ,,SLD'', po raz kolejny wzrusza nas to brzmienie i charakterystyczne w豉軼iwe dla tylko tej grupy linie melodyczne. SCORPIONS przed laty wypracowali niezawodn recept na rockow ballad, kt鏎a sprawdza si doskonale od tylu ju lat... ,,Duch rocka nigdy nie umrze'' -s造szymy w refrenie ,,Spirit Of Rock'' i trudno temu zaprzeczy s逝chaj帷 Takich P造t jak ,,Sting In The Tail'' w roku 2010! A na koniec... no c騜... to jeden z tych utwor闚 do wsp鏊nego 酥iewania podczas koncert闚... to jeden z tych scorpionsowych hymn闚... to jeden z tych utwor闚, po kt鏎ego zako鎍zeniu mamy ochot pos逝cha go raz jeszcze ...od pocz徠ku... Ja zrobi to dopiero za kilkadziesi徠 minut, gdy odwracam p造t z powrotem na str.A i s逝cham ca這軼i od pocz徠ku. To nie mo瞠 by Ich ostatnia p造ta! Tak si nie robi! Nie przyjmuj tego do wiadomo軼i.

20.05.2010

Tagi: Scorpions
23:11, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »
Singel promuj帷y w 1990 roku album SCORPIONS: ,,Best Of Rockers N' Ballads''. Ciekawa ok豉dka prezentuje zesp鏊 z rosyjskimi fanami przez cerkwi Wasyla B這gos豉wionego na Placu Czerwonym w Moskwie. W豉郾ie dla takich drobiazg闚 zbiera si single!
Na stronie A: ,,Is There Anybody There'' -jeden z wielkich przeboj闚 SCORPIONS紟 z lat 90., ciekawie zabarwiony rytmami ...reggae(?). Na rewersie p造tki jeden z tytu這wych ,,rockers'' z promowanego longplaya: ,,The Zoo''.

15.02.2011

Tagi: Scorpions
23:10, longplay_2010
Link Dodaj komentarz »

str.1: Hymn Of The Seventh Galaxy; After The Cosmic Rain; Captain Senor Mouse
str.2: Theme To The Mothership; Space Circus Part I / Part II; The Game Maker

,,Hymn Of The Seventh Galaxy'' (1973) przynosi wiele zmian w por闚naniu z dwoma pierwszymi albumami zespo逝. Chwilami a trudno uzna t p造t za album tej samej formacji, kt鏎a zarejestrowa豉 dwa pierwsze tak odmienne od niej albumy. To zdecydowanie kolejny etap muzycznych poszukiwa C.Corei z zespo貫m. Z poprzedniego sk豉du opr鏂z lidera pozosta tylko (ale te i: ,,a'') STANLEY CLARKE (zamieni jednak kontrabas na elektryczn gitar basow). Na perkusji gra wspania造 Lenny White, a zamiast saksofonu i fletu pojawia si bardzo rockowa gitara Billa Connorsa. Nie ma te wokalu. Dla wszystkich oczekuj帷ych kontyuacji dw鏂h pierwszych album闚, p造ta b璠zie rozczarowaniem. Natomiast dla nie s造sz帷ych p造ty wcze郾iej, a uwielbiaj帷ych fussion i jazz-rockowe brzmienia... p造ta mo瞠 okaza si objawieniem.
Otrzymujemy p造t w zupe軟ie innym nastroju, jednak瞠 wspania陰 i niezwykle ,,drapie積''. Tu ju nie ma damskich wokaliz, bajecznych d德i瘯闚 fletu i nastrojowych klimat闚. Jest jazz-rock w czystej postaci, tak cz瘰to pojawiaj帷y si w muzyce fussion. Dynamiczny utw鏎 tytu這wy jest zaledwie przygrywk do nast瘼uj帷ego po nim blisko 9-minutowego ,,After The Cosmic Rain'' z jeszcze bardziej rockowymi partiami gitary Connorsa, b璠帷ego kompozycj S.Clarke'a (reszt materia逝 napisa Corea).
Nie ma wytchnienia podczas kolejnego (r闚nie 9-minutowego) ,,Captain Senor Mouse'' w galopuj帷ym rytmie. Arsena lidera zosta poszerzony o wiele innych instrument闚 klawiszowych, tworz帷 nowocze郾iejsze (przypominam: jest rok 1973) brzmienia elektroniczne. W ,,Captain Senor Mouse'' s造szymy jednak r闚nie tak archaiczny instrument w muzyce jazzowej (rockowej?) jak klawesyn... brzmi wspaniale!
Drug stron p造ty winylowej ,,Hymn Of The Seventh Galaxy'' wype軟iaj r闚nie trzy kompozycje. P造t zdecydowanie zdominowali gitarzy軼i, co s造cha r闚nie w ,,Theme To The Mothership'', podczas kt鏎ego C.Corea jest zaledwie akompaniatorem dla solowych popis闚 B.Connorsa i S.Clarke'a, pozwalaj帷ym sobie zaledwie na jedn sol闚k w drugiej cz窷ci utworu.
Dwucz窷ciowa miniaturka ,,Space Circus'' to funkuj帷y (g堯wnie dzi瘯i Clarke'owi) kawa貫k oparty na pomimo wszystko do嗆 monotonnym riffie basowym.
,,The Game Maker'', b璠帷y zako鎍zeniem tej p造ty to dzi瘯i zawi造m pasa穎m gitarowym progresywny w odbiorze utw鏎, mog帷y wywo豉 skojarzenia z Mahavishnu Orchestra i Johnem McLaughlinem.
P造ta zdecydowanie udana, lecz jak瞠 odmienna od dw鏂h pierwszych album闚 formacji CHICKA COREI.
...I tylko na rewersie ok豉dki zarys wizerunku mewy b康 rybitwy przypomina nam pierwszy album ,,Return To Forever''.

You're Everything; Light As A Feather; Captain Marvel; 500 Miles High; Children's Song; Spain

Drug p造t grupy CHICK COREA AND RETURN TO FOREVER jest nagrany w dok豉dnie tym samym sk豉dzie co pierwsza p造ta kilka miesi璚ywcze郾iej -album ,,Light As A Feather'' (1972). P造ta zawiera 6 utwor闚: 3 d逝窺ze ok. 10-minutowe i trzy kr鏒sze jazzowe miniaturki. Nie ma wi璚 tutaj tak monumentalnie rozbudowanej kompozycji jak wype軟iaj帷a drug stron pierwszego albumu formacji.
P造t otwiera ,,You're Everything'' -w sumie przeci皻ny jazzowy utworek za酥iewany tym razem w jakby ,,innym duchu'' przez F.Purim.
Wszystkie teksty na album (podobnie jak w przypadku pierwszej p造ty), napisa N.Potter. Wyj徠kiem jest druga na p造cie kompozycja, b璠帷a zarazem tytu貫m p造ty: ,,Light As A Feather'', do kt鏎ej s這wa napisa豉 sama wokalistka udzielaj帷a si na tej p造cie r闚nie jako ,,obs逝guj帷a'' r騜nego rodzaju perkusyjne przeszkadzajki wspaniale wzbogacaj帷e brzmienie p造ty. W utworze tytu這wym p造ty s逝chamy wy鄉ienitych partii basowych STANLEYA CLARKE'A ,,pojedynkuj帷ych'' si w po這wie nagrania z klawiszami Corei... no i ten 酥iew FLORY PURIM zespajaj帷y i jakby godz帷y te wszystkie ,,przekomarzania si'' instrument闚 pod koniec. 安ietny utw鏎!
Nawi您aniem klimatycznym do ,,La Fiesta'' z albumu ,,Return To Forever'' wydaje si by ,,Captain Marvel'' z pl御aj帷ym basem, ,,lewituj帷ym'' fletem i wokaliz -refrenem. Perkusja wspania貫go AIRTO MOREIRY w tym utworze w wyj徠kowo bogaty spos鏏 zosta豉 uzupe軟iona ,,przeszkadzajkami'' Pani Flory (napracowa豉 si bardzo podczas tych pi璚iu minut :) ).
Czas na drugi d逝窺zy utw鏎: ,,500 Miles High''. Kr鏒ki, aczkolwiek urokliwy tekst za酥iewany na pocz徠ku utworu jest punktem wyjscia do rozbudowanych improwizacji JOE FARRELLA i CHICKA COREI ubarwianych w tle tymi najr騜niejszymi ,,stukaniami'' FLORY PURIM. Tego wy鄉ienicie si s逝cha! Kiedy saksofon milknie a klawisze ograniczaj si do dyskretnego akompaniamentu: na planie pierwszym pojawia si kontrabas Clarke'a. Po chwili ,,maszyna d德i瘯闚'' rusza dalej a kr鏒ki od酥iewany fragment tekstu, kt鏎y rozpocz掖 kompozycje, zwie鎍za j w wielkim stylu.
,,Children's Song'' to delikatny uroczy i 豉godny przerywnik utrzymany w ,,pozytywkowym'' nastroju, pozwalaj帷y na ,,wzi璚ie oddechu'' przed 10-minutowym fina貫m.
,,Spain'' rozpoczyna cytat z ,,Concerto D'Aranjuez'' Joaquina Rodrigo, przekszta販aj帷y si w jazzow fiest, znowu wywo逝j帷 skojarzenia do fina逝 poprzedniej p造ty zespo逝. Po raz kolejny: pi瘯na wokaliza i beztroski a jednocze郾ie sk豉niaj帷y do lekkiej zadumu nastr鎩.
Wielka szkoda, 瞠 sk豉d RETURN TO FOREVER, w kt鏎ym dokonano nagra na dwa pierwsze albumy formacji -nie utrzyma si na kolejnych p造tach.

 
1 , 2 , 3 , 4