Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Paolo FRESU - Richard GALLIANO
Jan LUNDGREN

Mare Nostrum III
PREMIERA 25 STYCZNIA 2019

Cyrille AIMEE
Move On: A Sondheim Adventure
(premiera 22 lutego 2019)

Rudi FISCHERLEHNER
15 8 SLUM
(premiera 1 lutego 2019)

Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ
Duologue
(premiera 1 lutego 2019)

The CUBAN LATIN JAZZ
Juntos Por Siempre
(premiera 20 stycznia 2019)

Norman JOHNSON
The Art Of Life
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

The GIL EVANS Orchestra: Hidden Treasures Volume One - Monday Nights /2018/

Subway; LLFunk; I Surrender; Groove From The Louvre; Lunar Eclipse; Moonstruck; Eleven.

Wyjątkowym przedsięwzięciem spadkobierców legendarnego Gila Evansa jest cykl koncertów i seria płyt, stanowiące reaktywację słynnej The Gil Evans Orchestra. Synowie słynnego jazzowego innowatora: Noah (producent nagrań) i Miles (trębacz), postanowili kontynuować dzieło ojca powołując do życia orkiestrę złożoną z najbardziej cenionych amerykańskich muzyków. Album "Hidden Treasures Volume One: Monday Nights", jest pierwszą z trzech płyt prezentujących współczesne oblicze The Gil Evans Orchestra. To zarazem pierwsze nagrania studyjne wydane pod tym szyldem od ponad 40 lat. W podstawowym składzie zespołu znajdziemy takich muzyków jak m.in. Alex Foster i Chris Hunter (saksofony), Mark Egan (kontrabas) czy Mino Cinelu (instr. perkusyjne), a w poszczególnych utworach grają m.in. trębacz Jon Fadis, pianista Gil Goldstein, gitarzysta Vernon Reid czy basista Darryl Jones. Na pierwszym z trzech zapowiadanych albumów umieszczono siedem nagrań spośród zarejestrowanych w nowojorskim Avatar Studio 2016 i 2017 roku. Poza nowymi kompozycjami, znalazło się też miejsce na dwa utwory napisane jeszcze przez Gila Evansa: "Moonstruck" i "Eleven".
Legendarny kompozytor jazzowy, aranżer, pianista i wieloletni współpracownik Milesa Davisa Gil Evans, zapisał się grubą czcionką w historii jazzu, odgrywając kluczową rolę w rozwoju cool jazzu, modal jazzu i free. Prowadził swingowe zespoły taneczne, był współtwórcą przełomowych albumów Milesa Davisa: "Miles Ahead" (1959), "Porgy And Bess" (1959) i "Sketches Of Spain" (1960), oraz zagłębił się w muzykę fusion i jazz-rocka, zaskakując świat orkiestrowymi aranżacjami utworów Jimiego Hendrixa. Obok Duke'a Ellingtona Gil Evans postrzegany jest jako najwybitniejszy aranżer i orkiestrator w dziejach jazzu.
Niniejszy album zawiera zestaw rzadziej wykonywanych utworów z bogatego repertuaru Orkiestry Gila Evansa, częściowo stworzonych przez długoletnich muzyków zespołu.
Pierwsze nagrania studyjne Gil Evans Orchestra od ponad czterdziestu lat, to próba wskrzeszenia ducha towarzyszącego działalności zespołu z końca lat 70. i początku lat 80. XX wieku. Pod koniec lat 70. Gil Evans Orchestra rozpoczęła cykl poniedziałkowych koncertów w klubie Sweet Basil, który trwał z przerwami aż do 1994 roku. Wówczas w składzie pojawiały się takie nazwiska jak David Sanborn, Alan Rubin, Tom "Bones Malone", George Adams, Hannibal Marvin Peterson czy Howard Johnson. Podtytuł nowego albumu: "Monday Nights", jednoznacznie nawiązuje do legendarnych koncertów, a wielkie nazwiska jazzowe pojawiające się w obecnym wcieleniu zespołu (m.in. Mino Cinelu, Jon Fadis, Gil Goldstein czy Vernon Reid), to kontynuacja tradycji historycznej orkiestry, zawsze skupiającej w swych szeregach najwybitniejszych muzyków.
Trzeba przyznać że Noah i Miles Evans udźwignęli ciężar swego wielkiego nazwiska, oraz legendy jednej z najwspanialszych orkiestr jazzowych wszech czasów. Kompozycje Pete Levina, Milesa Evansa, Alexa Fostera, Charlesa Blenziga, Johna Clarka i Gila Goldsteina zachwycają aranżacjami oraz bogactwem brzmienia i przestrzenią. Co więcej; artystom udało się połączyć tradycję z nowoczesnością, o czym świadczy choćby umiejętne wykorzystanie nowoczesnej elektroniki, czy zaskakująco nowoczesne brzmienie przebojowego "killera" "LL Funk", z wyśmienitymi partiami gitary basowej, od 1993 roku związanego z grupą The Rolling Stones Darryla Jonesa, oraz ognistą solówką gitarową Vernona Reida (znanego z kolei z grupy Living Colour).
Wytchnienie przynosi oparta na znakomitych partiach saksofonu, piękna, nastrojowa ballada "I Surrender", dedykowana zmarłemu w 2017 roku Patowi Martino.
"Groove From The Louvre" to z kolei esencja czystego orkiestrowego swingu i znakomity pokaz zespołowej gry, a kompozycja Gila Evansa "Moonstruck" to rozpoczęta fortepianowym intro, a zwieńczona partiami dętymi, stylowa miniaturka.
Dwa spośród utworów to odtworzenie oryginalnych aranżacji Evansa sprzed lat: sugestywne i ilustracyjne "Lunar Eclipse" ze znakomitym perkusyjnym "pojedynkiem" Kenwooda Dennarda i Mino Cinelu, oraz kończące album "Eleven", które pierwotnie ukazało się jako "Petits Machins (Little Stuff)" na płycie Milesa Davisa "Filles de Kilimanjaro" (1968).
Pozostałe dwa albumy, które ukażą się w tej trylogii to: "The Classics", z współczesnymi interpretacjami oryginalnych aranżacji Evansa, oraz "Gil & Anita", będąca zbiorem utworów dedykowanych przez artystę swej małżonce.
Album ukazał się 7 grudnia 2018.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

The GIL EVANS Orchestra: Hidden Treasures Volume One - Monday Nights
CD 2018, Bopper Spock Suns Music GEO-34752 CD

program:
1. Subway
2. LLFunk
3. I Surrender
4. Groove From The Louvre
5. Lunar Eclipse
6. Moonstruck
7. Eleven

personel:
Miles Evans, Shunzo Ohno - trąbka
Alex Foster - saksofony
Chris Hunter - saksofon, flet
John Clark - róg
David Taylor - puzon
Pete Levin - instr. klawiszowe
Mark Egan - gitara basowa
Kenwood Dennard - perkusja
Mino Cinelu - instr. perkusyjne
oraz:
Jon Faddis, Alex Sipiagin - trąbka
Alden Banta, David Mann, Gary Smulyan - saksofony
Dave Bargeron, Birch Johnson - puzon
Gabby Abularach, Vernon Reid - gitary
Gil Goldstein, Paul Shafer - instr. klawiszowe
Charles Blenzig - fortepian, syntezator
Delmar Brown - syntezator
Matthew Garrison, Darryl Jones - gitara basowa

czwartek, 03 stycznia 2019, longplay_2010
Tagi: jazz E

Polecane wpisy