Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Yelena ECKEMOFF: Better Than Gold and Silver /2018/

Psalms: 131; 119 Teth; 119 Nun; 110; 119 Lamed; 126; 58; 119 Jod; 119 Zain; 147.

Niezwykła, zjawiskowa nowojorska pianistka Yelena Eckemoff swój każdy kolejny album przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie eseje dotyczące muzyki zawartej na płycie, a także jako utalentowana malarka projektując okładkę wydawnictwa. Na każdym albumie artystka otacza się największymi znakomitościami światowego jazzu, których lista z każdym kolejnym albumem powiększa się o nowe nazwiska. Dotąd Eckemoff współpracowała przy swoich autorskich projektach z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers, Peter Erskine, Arild Andersen, Paul McCandless czy Drew Gres. W maju 2018 roku cieszyliśmy się znakomitą płytą "Desert", a już we wrześniu tego roku artystka nakładem własnej wytwórni L & H Productions, opublikowała kolejne wydawnictwo, którym jest 2-płytowy album "Better Than Gold and Silver".
Tym razem Eckemoff podjęła się stworzenia muzyki inspirowanej biblijnymi Psalmami Starego Testamentu. Na pierwszej płycie znalazły się utwory śpiewane z zespołem pianistki przez tenora Tomasa Cruza i mezzosopranistkę Kim Mayo. Drugi krążek wypełnia muzyka instrumentalna wykonywana przez sekstet, w którym wraz z pianistką znaleźli się: trębacz Ralph Allessi, gitarzysta Ben Monder, skrzypek Christian Howes, kontrabasista Drew Gress i topowy amerykański perkusista Joey Baron.
Śpiew wokalistów, który towarzyszy nam na pierwszym dysku daleki jest od operowej maniery, bądź estetyką mogącą kojarzyć się z muzyką sakralną. Tomas Cruz i Kim Mayo śpiewają z lekkością właściwą tradycyjnej piosence o głębokim duchowym przesłaniu. Odnieść można wrażenie, iż tych dwoje artystów dysponuje zdecydowanie większymi możliwościami wokalnymi, dalece wybiegającymi poza ramy niniejszych nagrań. Kontrast wynikający z  zestawienia czystych uduchowionych głosów śpiewających biblijne wersy z improwizującymi instrumentalistami, przynosi efekt który być może nie każdemu miłośnikowi jazzu przypadnie do gustu.
Najprawdopodobniej właśnie dlatego Yelena Eckemoff postanowiła opublikować "Better Than Gold and Silver" na dwóch płytach. Drugi, instrumentalny krążek przynosi utwory odnoszące się do tych samych Psalmów, ułożone w identycznej kolejności. Nie są to jednak te same nagrania, których słuchaliśmy na pierwszym dysku, pozbawione śpiewu. Wyzwoleni z ram narzuconych przez wokal muzycy, podeszli do nagrań zupełnie inaczej. Dopiero na tej płycie tak naprawdę możemy zasłuchać się w długie partie znakomitego Ralpha Alessi (jego albumem "Only Many", 2013 nagranym z pianistą Fredem Herschem zachwycam się do dziś), czy rozbudowane partie gitarzysty Bena Mondera, którego od początku lat 90-tych słuchamy na niezliczonej ilości płyt nagrywanych wraz z takimi artystami jak m.in. Lee Konitz, Maria Schneider, Tim Ries, Theo Bleckmann czy Paul Motian (ostatnio pojawił się na albumie pianisty Franka Woeste: "Pocket Rhapsody", 2016).
Znakomicie wkomponowane w brzmienie sextetu, choć oszczędnie serwowane skrzypce Christiana Howesa, dodają muzyce Eckemoff klasycznej elegancji (szczególnie pięknie brzmią podczas kończącego album, rozbudowanego do blisko 13 minut: "Psalmu 147").
Kontrabas i perkusja na "Better Than Gold and Silver" nie wymagają rekomendacji. Sekcja rytmiczna jakiej słuchamy na albumie to prawdziwy "dream tandem". Drew Gres to jeden z niewielu basistów, który potrafi wykazać się podczas różnych projektów każdorazowo inną koncepcją brzmienia z jednoczesnym zaakcentowaniem swej indywidualności. Płynnością i poczuciem rytmu sprawia iż muzyka robi wrażenie rozszerzającej się i kurczącej w naszej świadomości. Z kolei Joey Baron jak żaden inny perkusista ze ścisłej światowej czołówki bębniarzy, stawiając na intuicyjne wyczucie rytmu, zawsze czyni z nagrań w które jest zaangażowany prawdziwe arcydzieła. Wystarczy posłuchać choćby "Psalm 110" by przekonać się o sile tkwiącej w możliwościach sekcji Gress-Baron.
Pianistka jak zawsze czaruje pełną wrażliwości grą, nasyconą wyczuwalnym w każdym dotyku klawiszy uczuciem. Klasyczna elegancja i niewyobrażalny jazzowy instynkt, to od zawsze atuty tej niezwykłej artystki.
Yelena Eckemoff zmierzyła się z tematyką dotyczącą duchowych i religijnych uniesień w sposób oczywisty i naturalny. Od zawsze bowiem jej muzyka nacechowana jest nadzwyczajnym mistycyzmem i duchowością dalece wybiegającymi poza ramy muzyki jazzowej.
No cóż, "Better Than Gold and Silver" to kolejny znakomity projekt pochodzącej z Rosji, a od lat zamieszkałej za Oceanem niestrudzonej artystki, która jakby nigdy nic w książeczce tego albumu zapowiada swe dwie kolejne płyty: "Nocturnal Animals" i "Colors".
Album ukazał się 18 września 2018.

Robert Ratajczak

Yelena ECKEMOFF: Better Than Gold and Silver
2CD's 2018, L & H cd806151-28

program:
CD1: vocal / CD2: instrumental
  1. Psalm 131
  2. Psalm 119 Teth
  3. Psalm 119 Nun
  4. Psalm 110
  5. Psalm 119 Lamed
  6. Psalm 126
  7. Psalm 58
  8. Psalm 119 Jod
  9. Psalm 119 Zain
10. Psalm 147

personel:
Yelena Eckemoff - fortepian
Ralph Alessi - trąbka
Ben Monder - gitara
Christian Howes - skrzypce
Drew Gress - kontrabas
Joey Baron - perkusja
oraz:
Tomas Cruz - tenor
Kim Mayo - mezzosopran

 

opisy poprzednich albumów Yeleny Eckemoff:

      

wtorek, 09 października 2018, longplay_2010
Tagi: E jazz

Polecane wpisy