Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Laia GENC & Roger HANSCHEL: Change Follows Vision /2018/

Charlies Reverberations; Nazmiye; Interlude; Change Follows Vision; Lifeaholic; Begebenheiten I; Zwischentraume; Personal Dharma; Strandgut; Play.

Jeden z najwybitniejszych niemieckich saksofonistów, nazywany przez krytyków ''Gerhardem Richterem jazzowego saksofonu'' Roger Hanschel, nie raz już zachwycił nas swą zdumiewającą techniką i wirtuozerią. Zarówno zrealizowany w kwartecie z Markusem Segschneiderem, Dietmarem Fuhrem i Danielem Schrotelerem album ''Heavy Rotation'' (2007), w trio z wokalistką Gabriele Hasler i pianistą Dietmarem Bonnenem album "Styr" (2008), jak solowy projekt "Karmic Episode" (2010), zapisały się w świadomości miłośników europejskiego jazzu jako znakomite płyty. Nowym przedsięwzięciem wyjątkowego wirtuoza jest album zarejestrowany w duecie z modern jazzową berlińską pianistką Laią Genc znaną z Big Bandu Caroline Thon Thoneline Orchestra.
Program płyty zatytułowanej "Change Follows Vision"  to pełen liryki atmosferyczny "przekładaniec" kompozycji obojga muzyków, tworzący rodzaj wciągających dźwiękowych dialogów. Kameralna formuła oparta na przenikających się, dialogujących z sobą, bądź wzajemnie sobie dopowiadających partii saksofonu altowego i fortepianu, okazała się w przypadku Hanschela i Genz konwencją znakomicie odsłaniającą osobowości muzyczne dwojga dysponujących odmienną manierą wykonawczą artystów.
Forma tak kameralnej wypowiedzi artystycznej jaką jest akustyczny duet jazzowy, nie byłaby na "Change Follows Vision" tak wciągająca, gdyby nie panujące pomiędzy instrumentalistami porozumienie. Wzajemne interakcje i intuicja muzyków, to coś dzięki czemu muzyka wypełniająca album ma prawdziwie magiczną moc. Znakomite kreacje instrumentalne, wciągający klimat i ogrom z wolna odkrywanej zaklętej w utworach melodyki, to tylko niektóre z powodów, przez które doprawdy trudno oderwać się od płyty, a po jej zakończeniu nie sposób oprzeć się pokusie uruchomienia jej ponownie.
Dominuje nastrój kontemplacji i wyciszenia, sprzyjający zadumie i refleksji, ale skoro mamy do czynienia z muzykami będącymi znakomitymi improwizatorami, nie mogło się też obyć bez instrumentalnych uniesień. Tak jest choćby w trakcie szaleńczej galopady saksofonu wieńczącej "Interlude". Jednak następujący po nim przejmujący temat tytułowy albumu, ponownie zabiera nas w magiczny kontemplacyjny klimat. Warto zasłuchać się w przejmująco łkający saksofon znajdujący oparcie w statecznych akordach fortepianu. To jeden z najpiękniejszych fragmentów na całej płycie. 
Premiera 18 października 2018.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

 

Laia GENC & Roger HANSCHEL: Change Follows Vision
CD 2018, JazzHaus Musik JHM 259

program:
  1. Charlies Reverberations
  2. Nazmiye
  3. Interlude
  4. Change Follows Vision
  5. Lifeaholic
  6. Begebenheiten I
  7. Zwischentraume
  8. Personal Dharma
  9. Strandgut
10. Play

personel:
Roger Hanschel - saksofon
Laia Genc - fortepian

 

opisy innych płyt wydanych przez JazzHaus Musik: TUTAJ

piątek, 12 października 2018, longplay_2010
Tagi: H jazz g

Polecane wpisy