Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Iwona GLINKA: Two Minutes /2018/

Aaron Alter: Dance for Apollo; Christos Sp. Anastassiou: Satsang; Evangelos Andrikos: Bags; Nikos Athanassakis: Fluet; Andrzej Borzym: Scherzettino; Scott Brickman: Scherzo ala Polonaise; Aris Carastathis: Uknown; Ricky Chaggar: Sorrow for Two; Marcel Chyrzyński: Follow the White Rabbit; Dorothee Eberhardt: Across the Sea; Stephen de Filippo: Micropraxis; Robert Fruehwald Arupadhatu: The Formless World; Keith R. Gambling: Grace and Gratitude; Alexandros Georgiadis: Chase; Alessandro Giannotti Diavoli: Blu; Chris Hung: Divertimento; Anicia Kohler: Church Bells in a Wasteland; Dimitris Kostopoulos: Fossil Forest; Martin Lennartz: Lamentabile; Dianna Link: Gratus; Dimitrios Mantzirakis: Louie and Lulu; Spiros Mazis: The stormless breaths of gentle winds; Elena Papari: Lune d' aout; Athina Pavlaki-Pirounia: Antichiseis; Richard Pressley: Remplage, Schattengesang, Lépia; Ailís Ní Ríain: Highfalutin; Louis Sauter: µMesse; José Jesus de Azevedo Souza: Exotic Delight; Stamatia Statherou: Dancing in the Dusk; Greg A Steinke: Van Gogh Vignettes; Neil Stipp: Classical Prelude, Mysterious Dream, Chromatic Fantasy; Panagiotis Theodossiou: Chromatic Variations; William Toutant: Fluet; Michail Travlos: Homophony, Heterophony; Dimitris Tsimbanos: Antilalos; Juan Carlos Vasquez: Pedesis; Jean-Pierre Vial: Minuetto, La Marche des Canards; Daniele Vulpiani: Rayogram; Rodney Waschka: II Film Noir Trailer; Anthony Whittaker: Dialogando.

Fundacja Phasma-Music założona została w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. W roku 2018 znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Fundacja zainaugurowała działalność fonograficzną. We wrześniu 2018 roku ukazały się trzy kolejne tytuły wydane nakładem Phasma-Music. Pierwszym z nich jest album "Gimel 1" składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Flecistce w nagraniach towarzyszyli: harfistka Anna Sikorzak-Olek i klarnecista Adam Eljasinski. Druga płyta to "Daleth", album będący kontynuacją "Gimel 1" (zgodnie z porządkiem alfabetu fenickiego) wypełniony współczesnymi kompozycjami na flet solo, flet i wibrafon (Leszek Lorent), oraz flet i klarnet (Adam Eljasinski).
Kolejną pozycją w katalogu Phasma-Music jest 2-płytowy album "Two Minutes", zarejestrowany solo przez Iwonę Glinkę w Atenach w kwietniu 2018 roku.
Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Flecistka ma za sobą ponad sto prawykonań utworów kameralnych dedykowanych fletowi, a jej dyskografia obejmuje ponad 20 albumów płytowych wydanych zarówno w Grecji jak w Polsce.
Nagrany solo przez Iwonę Glinkę album "Two Minutes", przynosi 53 krótkie utwory przygotowane przez 40 kompozytorów z 14 różnych krajów (Anglia, Australia, Francja, Grecja, Hong Kong, Irlandia, Kanada, Kolumbia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Włochy i USA). Podobnie jak wydana w 2017 roku płyta Iwony Glinki "One Minute", która zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie jaką jest Global Music Award, tak i "Two Minutes" jest albumem odsłaniającym ogromny potencjał tkwiący w formach dedykowanych fletowi solo, oraz rozmaite stylistyki reprezentowane przez odmiennych kulturowo kompozytorów. Wśród nich warto wymienić choćby: znanego także w środowisku muzyki jazzowej (współpracownika m.in. Freda Andersona) chicagowskiego pianistę Aarona Altera, cenionego polskiego dyrygenta i aranżera Andrzeja Borzyma, australijskiego trębacza Keitha R.Gamblinga, czy francuskiego pianistę Louisa Sautera.
Zgromadzone na płycie miniatury fletowe (zgodnie z ideą albumu każdy z utworów oscyluje wokół dwóch minut), zabierają nas w świat prawdziwie magicznych dźwięków, kreujących specyficzny, jedyny w swoim rodzaju klimat. Zmierzenie się przez Iwonę Glinkę z tak wyrafinowaną formą muzyczną jaką jest konwencja: flet solo, to wielkie wyzwanie, któremu podołać może jedynie wirtuoz nie tylko zwinnie poruszający się w sferze zaawansowanych technik wykonawczych, ale też muzyk o ściśle sprecyzowanej koncepcji interpretacyjnej i artystycznej tożsamości.
Poszczególne utwory wypełniające dwie godziny albumu to prawdziwy kalejdoskop odsłaniający ogromne możliwości fletu i jego kliku różnych odmian (piccolo, alto, bass). Partie bardzo często nakładane są na siebie tworząc rodzaj dialogów i dźwiękowych przekomarzań pełnych zachwycającej kolorystyki dźwiękowej.
Partie fletu tworzą na "Two Minutes" idealną symbiozę z ciszą, akustyką, ideą utworu i przesłaniem kompozytora. Podczas słuchania albumu trudno nie zwrócić uwagi na sam proces powstawania dźwięku, którego jesteśmy świadkami. Wysokie partie fletu współgrają z przestrzenią i ciszą tworząc rodzaj osobliwego akustycznego mikroklimatu.
Dźwięk na ogół jest cichy, subtelny i sprzyjający medytacji. Są jednak też partie pełne niepokoju i tajemniczości. Przez całe dwie godziny flet intryguje rozmaitością dźwiękowych barw i ogromem wykorzystanych w utworach technik, czerpiących zarówno z estetyki muzyki dawnej jak współczesnej.
"Two Minutes" to z jednej strony album stricte wirtuozowski, który zachwyci miłośników zaawansowanych technik gry na flecie, z drugiej: to program w komunikatywnej formie odsłaniający prawdziwe piękno fletu, ukazane na polu muzyki współczesnej.
Album ukazał się 21 września 2018 roku pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

Dionizy Piątkowski (Era Jazzu):

"Niezwykle trudno wypromować nagrania artystów, którzy unikając komercyjnej i marketingowej polityki starają się ze swoja muzyką skrywać w meandrach własnych światów. Najczęściej kompozytorzy oraz ich projekty stają się bazą nieodwiedzanych katalogów lub formami artystycznymi, którymi interesują się jedynie znawcy i  pasjonaci. Dotyczy to przede wszystkim kompozytorów niezbyt ogranych na edytorskim i koncertowym rynku, ale także i muzyków, którzy częściej sięgają po uznanych i popularnych klasyków, niż kierują swoje ambicje w rejony nowych brzmień i pomysłów kompozytorskich. Cieszy zatem inicjatywa greckiego kompozytora Michaila Travlosa, który w 2016 roku założył oficynę/fundację Phasma Music, dokumentującą ważne i ciekawe projekty".

  

Iwona GLINKA: Two Minutes
2CD's 2018, Phasma-Music 004

program:

CD1:
  1. Aaron Alter: Dance for Apollo
  2. Christos Sp. Anastassiou: Satsang
  3. Evangelos Andrikos: Bags
  4. Nikos Athanassakis: Fluet
  5. Andrzej Borzym: Scherzettino
  6. Scott Brickman: Scherzo ala Polonaise
  7. Aris Carastathis: Uknown
  8. Ricky Chaggar: Sorrow for Two
  9. Marcel Chyrzyński: Follow the White Rabbit

Dorothee Eberhardt: Across the Sea
10. Cast off
11. Wind is Coming Up
12. In the Fog
13. Wind Force 2 to 6
14. Downwind Towards the Destination

15. Stephen de Filippo: Micropraxis
16. Robert Fruehwald Arupadhatu: The Formless World
17. Keith R. Gambling: Grace and Gratitude
18. Alexandros Georgiadis: Chase
19. Alessandro Giannotti Diavoli: Blu
20. Chris Hung: Divertimento
21. Anicia Kohler: Church Bells in a Wasteland
22. Dimitris Kostopoulos: Fossil Forest
23. Martin Lennartz: Lamentabile
24. Dianna Link: Gratus
25. Dimitrios Mantzirakis: Louie and Lulu
26. Spiros Mazis: The stormless breaths of gentle winds
27. Elena Papari: Lune d' aout

CD2:
  1. Athina Pavlaki-Pirounia: Antichiseis

Richard Pressley:
  2. Remplage
  3. Schattengesang
  4. Lépia

  5. Ailís Ní Ríain: Highfalutin
  6. Louis Sauter: µMesse
  7. José Jesus de Azevedo Souza: Exotic Delight
  8. Stamatia Statherou: Dancing in the Dusk

Greg A Steinke: Van Gogh Vignettes
  9. I.   The Potato Eaters (1885)
10. II.  Seascape near Les Saintes-Maries-de-la-Mer (1888)
11. III. Starry Night (1889)
12. IV. Wheatfield with Crows (1890)

Neil Stipp:
13. Classical Prelude
14. Mysterious Dream
15. Chromatic Fantasy

16. Panagiotis Theodossiou: Chromatic Variations
17. William Toutant: Fluet

Michail Travlos:
18. Homophony
19. Heterophony

20. Dimitris Tsimbanos: Antilalos
21. Juan Carlos Vasquez: Pedesis

Jean-Pierre Vial:
22. Minuetto
23. La Marche des Canards

24. Daniele Vulpiani: Rayogram
25. Rodney Waschka: II Film Noir Trailer
26. Anthony Whittaker: Dialogando

Iwona Glinka - flety

 

opisy innych płyt Iwony Glinki, oraz wydanych przez Phasma-Music:

    

środa, 03 października 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

Komentarze
2018/10/03 13:01:27
No fakt ..

Ania z Polskie-Ogloszenia.PL