Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Iwona Glinka / Leszek Lorent / Adam Eljasinski: Daleth /2018/

Aaron Alter: Vanilla, Chocolate and Strawberry; Christos Sp. Anastassiou: Echomorphes; Greg Bartholomew: Gusts and Zephyrs; Spiros Mazis: Celestial Colours; Yiola Voutsina-Papagiannidi: Three miniatures; Elena Papari: Monsoon; Louis Sauter: Las bodas de Helena - Tango; Dimitris Tsimpanos: Three miniatures; Yiorgos Vassilandonakis: Yarnaire; Gerassimos Voutsinas: Five miniatures.

Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisiejszego Libanu. Pod koniec XIX wieku francuscy archeologowie odkopali inskrypcje alfabetu w ruinach fenickich miast-państw: Tyrze, Byblos i Kartaginie, a indeks wpisany został na listę UNESCO "Pamięć Świata". Ten składający się z 22 znaków, odczytywany od prawej do lewej strony spółgłoskowy alfabet zapoczątkował wszystkie inne stosowane do dziś w Europie. Poszczególne litery alfabetu fenickiego oznaczają również całe wyrazy (np. aleph to wół, beth - dom, gimel - wielbłąd, a daleth to drzwi), jednak ich znaczenie na przestrzeni wieków ulegało wielu zmianom.
Wielokrotnie nagradzana, specjalizująca się w nowych formach muzycznych, od 1995 roku zamieszkała w Atenach flecistka Iwona Glinka, zainspirowana magią alfabetu fenickiego postanowiła zadedykować mu cykl albumów, z których każdy przypisany będzie innemu znakowi. Owocem tego są cztery dotychczas nagrane płyty: "Aleph" i "Beth" (2016), oraz "Gimel" i najnowsza "Daleth" (2018). Na program albumów składają się utwory przygotowane przez rozmaitych kompozytorów, w których instrumentem przewodnim jest flet. Pojawia się on jednak w rozmaitych odmianach (flet altowy, basowy, piccolo), oraz występuje w różnych konfiguracjach: solo, z fortepianem, klarnetami, harfą czy wibrafonem.
Czwarta płyta cyklu zatytułowana zgodnie z porządkiem alfabetu fenickiego: "Daleth", wydana została nakładem fundacji Phasma-Music, założonej w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. Program albumu wypełniają współczesne kompozycje na flet solo, flet i wibrafon, oraz flet i klarnet. Muzyka, którą przygotowało 10 różnych kompozytorów z USA, Francji i Grecji (m.in. Aaron Alter, Louis Sauter i Dimitris Tsimpanos), to utwory inspirowane intelektualnymi i artystycznymi problemami dzisiejszego społeczeństwa. Płytę firmuje Iwona Glinka, znakomity wibrafonista Leszek Lorent i znany już z albumu "Gimel", klarnecista Adam Eljasinski.
Konstelacje fletu z klarnetem i klarnetem basowym (znakomity Adam Eljasinski) reprezentują na płycie utwory greckich kompozytorów: Yioli Voutsiny-Papagiannidi i Dimitrisa Tsimpanosa. Natomiast najczęściej na "Daleth" flet pojawia się w konfiguracji z wibrafonem. Zestawienie z sobą zmysłowego i magicznego fletu z krystalicznym brzmieniem wibrafonu, tworzy ujmujące struktury dźwiękowe. Zaproszony przez Iwonę Glinkę wibrafonista i perkusista Leszek Lorent to muzyk szczycący się wyjątkową renomą. Artysta specjalizuje się w  wykonawstwie utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego, współpracując wieloma wybitnymi współczesnymi kompozytorami niejednokrotnie dedykującymi mu swe utwory. Nagrania Leszka Lorenta znajdziemy na płytach takich wytwórni jak DUX, Chopin University Press, Requiem Records i For Tune (m.in. nominowany do Nagrody Fryderyka autorski album "Tonisteon", 2016, czy płyty: "Marcin Stańczyk - Chamber Music", 2014, "Benjamin Britten - The Turn Of The Screw Op.54", 2015 i "Perkusja Kreacje Interpretacje" 2016).
"Daleth" to ponad 70 minut prawdziwej dźwiękowej magii. Ponieważ alfabet fenicki zawiera 22 znaki, pozostaje mieć nadzieję na kontynuację tego znakomitego cyklu, odsłaniającego zarówno rozmaite możliwości brzmieniowo-harmonijne fletu solo, oraz w zestawieniu z brzmieniami innych instrumentów, jak i obrazującego współczesne trendy muzyczne reprezentowane przez wyjątkowych kompozytorów.
Płyta ukazała się 21 września pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

  

Iwona Glinka / Leszek Lorent / Adam Eljasinski: Daleth
CD 2018, Phasma-Music 003

program:

Aaron Alter - Vanilla, Chocolate and Strawberry. Theme and Four Variations:
  1. Theme for solo flute
  2. Variation 1 for solo alto flute
  3. Variation 2 for solo alto flute
  4. Variation 3 for solo bass flute
  5. Variation 4 for solo piccolo

  6. Christos Sp. Anastassiou - Echomorphes for flute and vibraphone
  7. Greg Bartholomew - Gusts and Zephyrs for flute and vibraphone
  8. Spiros Mazis - Celestial Colours for flute and vibraphone

Yiola Voutsina-Papagiannidi - Three miniatures for flute and clarinet:
  9. Dog and Cat
10. Truth and Lie
11. Sun and Moon

12. Elena Papari - Monsoon for flute and vibraphone
13. Louis Sauter - Las bodas de Helena - Tango for solo flute

Dimitris Tsimpanos - Three miniatures for flute and bass clarinet:
14. I
15. II
16. III

17. Yiorgos Vassilandonakis - Yarnaire for alto flute and vibraphone

Gerassimos Voutsinas - Five miniatures for flute and vibraphone:
18. I   Introduction
19. II  Chorale
20. III Fugue
21. IV Invocation
22. V  Finale

Iwona Glinka - flety
Leszek Lorent - wibrafon
Adam Eljasinski - klarnety

 

opisy innych płyt Iwony Glinki, oraz wydanych przez Phasma-Music:

     

poniedziałek, 08 października 2018, longplay_2010
Tagi: L E Patronat g classic

Polecane wpisy