Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ANTONI WOJNAR

The Nochats' Dance

The 14
The Future Ain't What It Used To Be
(premiera 1 stycznia 2019)

Alessandro Stradella
Il Trespolo Tutore
(2018)

POZNAŃSKA PIĘTNASTKA
Big Club Band
(2018)

Katarzyna MUSIAŁ
My Spanish Heart
(2018)

Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska
Women Of Music - Songs
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Cécile McLORIN SALVANT: The Window /2018/

Visions; One Step Ahead; By Myself; The Sweetest Sounds; Ever Since The One I Love's Been Gone; A Clef; Obsession; Wild Is Love; J’ai L’cafard; Somewhere; The Gentleman Is A Dope; Trouble Is A Man; Were Thine That Special Face; I’ve Got Your Number; Tell Me Why; Everything I've Got Belongs To To You; The Peacocks.

Coraz częściej porównywana przez krytyków do legendarnej Elli Fitzgerald, amerykańska wokalistka Cécile McLorin Salvant, już na dobre zadomowiła się w gronie najwybitniejszych osobowości współczesnego jazzu. Jej nowy album "The Window" nagrany został w duecie z pianistą Sullivanem Fortnerem. Kameralną płytę wypełniają utwory dotyczące natury miłości oscylujące wokół estetyki francuskiego kabaretu i r'n'b. McLorin Salvant sięgnęła po tematy m.in. Steviego Wondera, Cole'a Portera, Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina, oraz wielki standard Leonarda Bernsteina ze słowami Stephena Sondheima "Somewhere", wybrany z legendarnego musicalu "West Side Story".
Córka Francuzki i Haitańczyka zaczęła śpiewać w wieku 8 lat dołączając do chóru Miami Choral Society. Podczas studiów we Francji, gdzie poznała swego mentora, saksofonistę Jeana-Françoisa Bonnela zakochała się w jazzie. Trzy lata później zafascynowana dokonaniami legendarnych wokalistek Cécile, postanowiła zmierzyć się z jazzową konwencją biorąc udział w w prestiżowym konkursie Thelonious Monk International Jazz Competition. Jury złożone z takich znakomitości jak Dee Dee Bridgewater, Dianne Reeves, Kurt Elling, Patti Austin i Al Jarreau, jednogłośnie przyznało młodej wokalistce główną nagrodę. To właśnie wówczas, w 2010 roku świat usłyszał o jej nieprzeciętnym talencie i możliwościach. W ciągu kilku lat Cécile McLorin Salvant przekształciła się z ulubienicy krytyków jazzowych i miłośników jazzu, w prawdziwą światową gwiazdę legitymującą się jednym z największych wyróżnień muzycznych, przyznaną jej już dwukrotnie Nagrodą Grammy.
Po płytach zarejestrowanych z triem tworzonym przez pianistę Aarona Diehla, kontrabasistę Paula Sikivie i perkusistę Lawrence'a Leathersa, oraz nagraniach z udziałem kwartetu smyczkowego Catalyst Quartet, Cécile McLorin Salvant postanowiła połączyć swój głos z akompaniamentem tylko jednego instrumentu: fortepianu.
Jej partnerem na płycie jest pianista Sullivan Fortner, który gościnnie pojawił się już w jednym nagraniu na poprzednim albumie McLorin Salvant: "Dreams and Daggers". 32-letni muzyk jako lider własnego składu ma na swym koncie dwa albumy wydane przez prestiżową wytwórnię Impulse!, od 2010 roku grał w zespole trębacza Roya Hargrove'a, a w roku 2018 dołączył do muzyków biorących udział w nagraniu albumu Paula Simona: "In The Blue Light". Trudno o lepsze rekomendacje. Nic dziwnego iż fortepian (w jednym przypadku organy) Sullivana Fortnera okazał się znakomitym uzupełnieniem doskonałego głosu McLorin Salvant.
Zmierzenie się z tak ekstremalnie kameralną konwencją, gdzie głosowi wokalistki towarzyszy tylko fortepian, to wyzwanie które na przestrzeni lat podejmowało wiele znakomitych wokalistek. Jednak tylko nieliczna grupa jazzowych artystek dysponujących najwybitniejszymi głosami jazzowymi świata potrafiła wyjść z tej próby zwycięsko, nagrywając zachwycający od pierwszej do ostatniej minuty album. Taka jest też płyta "The Window" złożona zarówno z nagrań studyjnych jak zarejestrowanych podczas koncertu w słynnym nowojorskim Village Vanguard.
Słuchając piątej już płyty płyty Cécile McLorin Salvant, nasuwają się skojarzenia z dokonaniami nie tylko Elli Fitzgerald, ale też Billie Holiday, Niny Simone, Betty Carter, Esther Phillips, Etty Jones czy Bessie Smith. McLorin Salvant zaszczepia w swój wyjątkowy styl interpretacji najlepsze elementy jazzowej wokalistyki znane legendarnych płyt, nie naruszając przy tym tego co najważniejsze: własnej muzycznej osobowości, oryginalnej barwy głosu i niepowtarzalnej maniery wokalnej.
Zachwyca rozbudowana instrumentalnie do 7 minut koncertowa wersja "Somewhere" Bernsteina i Sondheima. Sullivan Fortner pozwala sobie na długie solo olśniewając wirtuozerią i nieprzeciętnym zmysłem improwizacji. Takich fortepianowych smaczków jest na "The Window" więcej (choćby w "The Gentleman Is A Dope" Rodgersa i Hammersteina, czy "Were Thine That Special Face" Cole'a Portera).
W jedynym utworze na płycie pojawia się saksofon tenorowy (Melissa Aldana). To już na sam koniec, gdy Cécile na scenie Village Vanguard sięga po słynne "Pawie" ("The Peacocks") Jamesa Rowlesa do słów Normy Winstone. Doprawdy znakomite zamknięcie całego albumu.
Jak powiedział o Cecile McLorin Salvant Wynton Marsalis: "Ma opanowanie, elegancję, duszę, humor, zmysłowość, moc, wirtuozerię, zasięg, wnikliwość, inteligencję, głębię i wdzięk. Taka wokalistka zdarza się jedna na całe pokolenie".
Premiera 28 wrzesnia 2018.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

 

Cécile McLORIN SALVANT: The Window
CD 2018, Mack Avenue MAC 1132

program:
  1. Visions
  2. One Step Ahead
  3. By Myself
  4. The Sweetest Sounds
  5. Ever Since The One I Love's Been Gone
  6. A Clef
  7. Obsession
  8. Wild Is Love
  9. J’ai L’cafard
10. Somewhere
11. The Gentleman Is A Dope
12. Trouble Is A Man
13. Were Thine That Special Face
14. I’ve Got Your Number
15. Tell Me Why
16. Everything I've Got Belongs To You
17. The Peacocks

wykonawcy:
Cécile McLorin Salvant - wokal
Sullivan Fortner - fortepian, organy
oraz:
Melissa Aldana - saksofon

 

opisy innych płyt wytwórni Mack Avenue: TUTAJ

czwartek, 27 września 2018, longplay_2010
Tagi: jazz M

Polecane wpisy