Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

BROM: Cardboard Sea /2018/

Charming Chimes / Joker & Thief; Been There; Done That; Missed The Date / Bought The T-Shirt; Le Deserteur; Skizze #3; Chestnut; Cardboard Sea / Charming Chimes; Le Deserteur (Reprise).

Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet, oraz zasila skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował trzy płyty: ''Eisleriana'' (2012), ''Erlkonig'' (2013) i "Kalkutta" (2017). Inną gałęzią działalności muzyka, jest kwartet Absolutely Sweet Marie specjalizujący się w jazzowych interpretacjach utworów Boba Dylana, który w 2016 roku opublikował album: "Another Side Of Blonde On Blonde". Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitą płytą: "10 nach 10" (2013). Jednym z projektów wszechstronnego saksofonisty jest trio BROM tworzone wraz z kontrabasistą Janem Roderem i perkusistą Christianem Marienem. W roku 2013 skład ten opublikował ciepło przyjęty w Niemczech album "there.", a kontynuacją przedsięwzięcia jest wypełniony premierowymi kompozycjami Beierbacha album: "Cardboard Sea" wydany przez wytwórnię Tiger Moon Records.
Muzyka BROM opiera się na wzajemnym porozumieniu i interakcjach zachodzących w trakcie gry. Podejrzewam że koncerty tria zaskakują nieprzewidywalnymi rozwiązaniami i niepowtarzalnością. Jednak także na płycie znajdziemy prawdziwy zastrzyk improwizacyjnego szaleństwa, świadczący o tym że nawet w studio nie wszystko zostało do końca przewidziane. To właśnie spontaniczność i tworzone w czasie rzeczywistym dźwiękowe kreacje stanowią o sile "Cardboard Sea". Co ciekawe; większość utworów wypełniających album to formy zamknięte w 3-6 minutach, a mimo to mamy wrażenie pełnej improwizacyjnej wypowiedzi.
Bardzo często punktem wyjścia do improwizacji jest motyw prowadzony wspólnie przez saksofon i kontrabas. Gdy ich linie zaczynają się rozchodzić, a dźwięki perkusji przestają stanowić rytmiczną podstawę tematu, dochodzimy do sedna utworu. 
Poza otwartymi kompozycjami Alexandra Beierbacha, muzycy tria sięgnęli po pochodzący z 1954 roku, protest song "Le Deserteur". Piosenka, pierwotnie śpiewana przez Borisa Viana, w kolejnych latach stała się uniwersalnym międzynarodowym antywojennym hymnem, po który sięgnęła m.in. Joan Baez i grupa Peter, Paul & Mary (w Polsce mieliśmy wersję Wojciecha Młynarskiego). Temat pojawia się tu w fantazyjnej improwizowanej oprawie w połowie płyty, a następnie jego repryza kończy cały album.
Płyta ukazała się 27 lipca 2018.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

 

BROM: Cardboard Sea
CD 2018, Tiger Moon Records TMR 005

program:
1. Charming Chimes / Joker & Thief
2. Been There
3. Done That
4. Missed The Date / Bought The T-Shirt
5. Le Deserteur
6. Skizze #3
7. Chestnut
8. Cardboard Sea / Charming Chimes
9. Le Deserteur (Reprise)

personel:
Alexander Beierbach - saksofon
Jan Roder - kontrabas
Christian Marien - perkusja

opisy innych płyt wydanych  przez Tiger Moon Records:

  

środa, 19 września 2018, longplay_2010
Tagi: jazz b

Polecane wpisy