Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ANTONI WOJNAR

The Nochats' Dance

The 14
The Future Ain't What It Used To Be
(premiera 1 stycznia 2019)

Alessandro Stradella
Il Trespolo Tutore
(2018)

POZNAŃSKA PIĘTNASTKA
Big Club Band
(2018)

Katarzyna MUSIAŁ
My Spanish Heart
(2018)

Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska
Women Of Music - Songs
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Samuel MARTINELLI: Crossing Paths

Samba Echoes; Talking About Spring; Bob's Blues; St. Thomas; A Gift For You; Birk's Works; Whispering Loud; Song For Carina.

Od 2014 roku osiadły w Nowym Jorku brazylijski perkusista, kompozytor i pedagog Samuel Martinelli zabłysnął w ostatnim czasie kilkoma ciekawymi projektami muzycznymi, pośród których warto wymienić: koncertujące w klubach, specjalizujące się bossa novie trio Tres Urbanos, czy cykl mistrzowskich kursów muzyki brazylijskiej Brazilian Clef, w Nowym Jorku i Connecticut. Rok 2018 przynosi pierwszy album artysty, zrealizowany z muzycznymi "towarzyszami broni" Martinelliego, a zarazem wyjątkowymi postaciami współczesnej sceny jazzowej: nominowanym do Nagrody Grammy brazylijskim trębaczem Claudio Roditim (znanym z płyt takich legend jak McCoy Tyner, Horace Silver, Herbie Mann, czy sam Dizzy Gillespie), japońską pianistką Tomoko Ohno, oraz wieloletnim współpracownikiem Clarka Terry, basistą Marcusem McLaurine. Na krążku "Crossing Paths" znajdziemy sześć autorskich kompozycji Samuela Martinelli, oraz tematy z dorobku wielkich jazzowych mistrzów: Sonny'ego Rollinsa  ("St. Thomas") i Dizzy'ego Gillespie ("Birks' Works"). Album w idealnych proporcjach łączy jazz z brazylijską bossa novą, stanowiąc wspaniałą kontynuację dzieła zapoczątkowanego przez Antonio Carlosa Jobima, Sergio Mendesa czy Joao Gilberto.
W notce umieszczonej wewnątrz okładki płyty czytamy: "21 listopada 1962 roku podczas historycznego koncertu Antonio Carlosa Jobima, Joao Gilberto, Sergio Mendesa i Oscara Castro Nevesa w Carnegie Hall, doszło do przełomowego wydarzenia. Wówczas to brazylijska muzyka po raz pierwszy tak szeroko otwarła się na amerykański jazz. Podczas legendarnego koncertu na scenie pojawili się także Stan Getz, Charlie Byrd i Lalo Schifrin. Od tej pory nic już nie było takie jak przedtem. W kolejnych latach fuzja jazzu i bossa novy owocowała w niezliczoną ilość wspaniałych muzycznych projektów amerykańskich artystów z brazylijskimi muzykami. Album "Crossing Paths" kontynuuje tę wspaniałą tradycję".
Ogromne wrażenie robią własne kompozycje perkusisty, zdające się być idealnie dopasowanymi do potencjału tkwiącego w tym dwupokoleniowym międzynarodowym składzie.
Stylowe partie trąbki i flugelhornu genialnego Claudio Roditi nie dominują w utworach, a stanowią równorzędny głos dla statecznych i pełnych wytworności dźwięków wychodzących spod klawiszy japońskiej pianistki i pełnej nieoczekiwanych zwrotów gry Marcusa McLaurine (podczas "St. Thomas" serwującego nam genialne solo oraz wyśmienitą partię graną smyczkiem!).
Sam lider i pomysłodawca projektu zdaje się czuwać nad całością brzmienia i niejako generować tętno w poszczególnych utworach.
Rozbudowane, pełne ulotnych motywów utwory zachwycają specyficznym, kameralnym klimatem. "Crossing Paths" to album z charakterem, pełen rozmaitych dźwiękowych detali i kapitalnych rozwiązań.
Album ukazał się 3 sierpnia 2018.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

 

Samuel MARTINELLI: Crossing Paths
CD, Samuel Martinelli

program:
1. Samba Echoes
2. Talking About Spring
3. Bob's Blues
4. St. Thomas
5. A Gift For You
6. Birk's Works
7. Whispering Loud
8. Song For Carina

personel:
Claudio Roditi - trąbka, flugelhorn
Tomoko Ohno - fortepian
Marcus McLaurine - kontrabas
Samuel Martinelli - perkusja

wtorek, 28 sierpnia 2018, longplay_2010
Tagi: jazz M

Polecane wpisy