Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona Glinka
Anna Sikorzak-Olek
Adam Eljasinski

Gimel 1
PREMIERA 21 WRZEŚNIA 2018

Corneliu Dan Georgescu
Model Mioritic
(2018)

Octavian Nemescu
Apokatastatis
(2018)

Radosław Sobczak
Paderewski Piano Works
(2018)

Radosław Sobczak
Karol Szymanowski Piano Music
(2018)

Adam MAKSYMIENKO
Reminescence Of The Future
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

SCHMID & HOFMEIR: Stradihumpa /2018/

Miniature; Duetto op. 5/5; 1+1=3: The Abstraction Of Beauty; Schnabulescu Bandini; Etude in g-moll, op.18; Concertino vom Lande; Passacaglia; Unterkagner Landler; Latin Lover; La Ronde des Lutins.

"Stadihumpa" to album demonstrujący możliwości niecodziennego duetu skrzypiec i tuby. Salzburscy muzycy: Benjamin Schmid (skrzypce) i Andreas Martin Hofmeir (tuba) odkrywają dla nas zupełnie inaczej brzmiące utwory z dorobku kompozytorskiego takich twórców jak m.in. Henryk Wieniawski czy Georg Friedrich Handel. Na płycie znajdziemy też oryginalne utwory skomponowane specjalnie z myślą o tym projekcie. Schmid i Hofmeir stworzyli nieznane dotąd brzmienie oparte na repertuarze balansującym pomiędzy klasyczną muzyką kameralną a pełnym szaleńczych improwizacji jazzie.
Benjamin Schmid należy do grona najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia. Artysta ma za sobą występy w składach tak znakomitych orkiestr jak
Wiener Philharmoniker czy Concertgebouw Orchestra, w repertuarze obejmującym m.in. utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Artysta otwarty jest też na improwizację, co udowadnia angażowaniem się w rozmaite projekty jazzowe.
Z kolei wszechstronny tubista Andreas Martin Hofmeir, owego czasu założyciel bawarskiej grupy LaBrassBanda, współpracuje dziś z klasycznymi orkiestrami w rodzaju Berlin Konzerthaus Orchestra, ciągle będąc otwartym na eksperymenty i niecodzienne wyzwania.
Trzy spotkania obu muzyków w austriackim Tonstudio Baumann w czerwcu i sierpniu 2017 roku, udokumentowane zostało właśnie tym albumem.
Poza klasycznymi tematami w jazzowych interpretacjach, płyta przynosi również kompozycje przygotowane specjalnie z myślą o wspólnych sesjach nagraniowych.
Porywająca wirtuozeria Schmida i pełna polotu gra Hofmeira, przeplatana dodatkowymi efektami w postaci prychnięć i uderzeń w instrument, odsłania ogromny potencjał duetu. Kilkakrotnie instrumenty zamieniają się rolami. Tak jest m.in.podczas pierwszej części "Concertino vom Lande" Christofa Dienza i "Latin Lover" Joao Bosco, kiedy to skrzypce przejmują funkcję harmoniczną, dając możliwość zabłyśnięcia tubie jako instrumentowi solowemu.
Czy jest w tych nagraniach coś więcej poza intrygującym eksperymentowaniem dwóch pełnych fantazji artystów? Życzę dostrzeżenia w muzyce improwizujących Austriaków mnóstwa wartości, których ja nie odczytałem.
Album ukazał się 23 marca 2018.

Robert Ratajczak 

  dystrybucja:

Benjamin SCHMID & Andreas Martin HOFMEIR: Stradihumpa
CD 2018, ACT 9864-2

program:
  1. Miniature

Duetto op. 5/5:
  2. Andante con moto
  3. Allegro capriccioso

  4. 1+1=3: The Abstraction Of Beauty
  5. Schnabulescu Bandini
  6. Etude in g-moll, op.18

Concertino vom Lande:
  7. Der wankende Traktorfahrer
  8. Am Abend dann
  9. Beim Fernsehen

10. Passacaglia

Unterkagner Landler:
11. No.4
12. No.5

13. Latin Lover
14. La Ronde des Lutins

personel:
Benjamin Schmid - skrzypce
Andreas Martin Hofmeir - tuba

opisy innych płyt z katalogu ACT:

środa, 20 czerwca 2018, longplay_2010
Tagi: jazz s H

Polecane wpisy