Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ANTONI WOJNAR

The Nochats' Dance

The 14
The Future Ain't What It Used To Be
(premiera 1 stycznia 2019)

Alessandro Stradella
Il Trespolo Tutore
(2018)

POZNAŃSKA PIĘTNASTKA
Big Club Band
(2018)

Katarzyna MUSIAŁ
My Spanish Heart
(2018)

Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska
Women Of Music - Songs
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Esbjörn SVENSSON Trio: E.S.T. Live in London /2018/

Tide Of Trepidation; Eighty-eight Days In My Veins; Viaticum; Mingle In The Mincing-Machine; In The Tail Of Her Eye; The Unstable Table & The Infamous Fable; When God Created The Coffeebreak; Behind The Yashmak; Believe, Beleft, Below; Spunky Sprawl.

W pierwszej połowie lat 90-tych, szwedzki pianista i kompozytor Esbjörn Svensson wraz z basistą Danem Berglundem i perkusistą Magnusem  Öströmem założył  jedną z najbardziej zjawiskowych formacji w historii europejskiego jazzu: E.S.T. Tragiczna śmierć lidera w roku 2008 przerwała pasmo sukcesów tria, które stało się symbolem skandynawskiego jazzu i do dziś postrzegane jest jako swoisty wzorzec, do którego odnoszą się m.in. takie składy jak Tingvall Trio czy Helge Lien Trio.
Dwaj pozostali muzycy legendarnego składu nadal czynnie działają na muzycznej scenie; perkusista Magnus  Öström opublikował wyśmienite albumy: ''Thread Of Life'' (2010), ''Searching For Jupiter'' (2013) i "Parachute" (2016), natomiast Dan Berglund od dobrych kilku lat wyśmienicie radzi sobie wraz z własną formacją Tonbruket ("Nubium Swimtrip", 2013, "Forevergreens", 2016, "Live Salvation", 2018). Jednak nic nie przyćmiło dotąd ich dokonań w ramach E.S.T.
Co jakiś czas ukazują się rozmaite publikacje związane z kilkunastoletnią działalnością E.S.T. Po wydanym w 2016 roku albumie "E.S.T. Symphony" nagranym przez Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Hansa Eka z takimi muzykami jak m.in. Marius Neset, Verneri Pohjola, Iiro Rantala, Dan Berglund i Magnus Öström, wytwórnia ACT opublikowała 2-płytowe wydawnictwo z zapisem koncertu zespołu w londyńskim Barbican Centre jaki odbył się 20 maja 2005 roku. Premiera albumu "E.S.T. Live In London" zbiegła się z przypadającą w czerwcu 2018 roku, 10-rocznicą śmierci  Esbjörna Svenssona.
106 minut muzyki wypełniającej dwie płyty albumu to zapis koncertu jaki odbył się 20 maja 2005 roku w londyńskim Barbican Centre, w ramach brytyjskiej trasy tria. Zespół był wówczas u szczytu popularności, wybiegającej już poza Europę. W kolejnym roku zagrali ponad 100 koncertów w 24 krajach, a jako jedyny europejski wykonawca w historii magazynu Down Beat pojawili się na jego okładce. Trio miało tuż za sobą wydanie jednej z najlepiej wówczas sprzedających się na świecie płyt jazzowych "Viaticum", dlatego aż 5 z 10 utworów jakie zagrali tego wieczoru w Londynie pochodziło z świeżo wydanego albumu.
E.S.T. to formacja, której prawdziwy potencjał uwalniany był podczas koncertów, nadając muzyce tria wymiaru daleko wykraczającego poza to, co zawierały płyty studyjne. Kompozycje Svenssona stanowiące repertuar tria, idealnie sprawdzały się jako utwory, na których szkielecie powstawały zachwycające utwory koncertowe. Muzycy stanowiąc rodzaj jednego organizmu, w czasie rzeczywistym tworzyli na bazie kompozycji zupełnie nowe rozwiązania. Najbardziej zagorzali miłośnicy formacji jeżdżący za muzykami po Europie, twierdzili iż każdy koncert zespołu był zupełnie inny. Zależało to od nastroju danej chwili, klimatu miejsca w którym występowało trio, oraz specyfiki publiczności przed jaką dane było muzykom występować. O tym że w Barbican Theatre E.S.T. mieli do czynienia z publicznością wyjątkowo gorąco przyjmującą zespół, niech świadczy fakt iż bilety na koncert wyprzedane były do ostatniego miejsca już kilka miesięcy wcześniej.
Tę wyjątkową magię majowego wieczoru 2005 roku w Londynie, czujemy od pierwszych do ostatnich minut koncertu. Svensson, Berglund i Öström zdają się być pozbawieni jakichkolwiek hamulców i ograniczeń. Muzyka zdaje się być szczera i bezpośrednia niczym zwierzenia bliskiego przyjaciela.
Ostatnim koncertowym albumem E.S.T. opublikowanym do tej pory był (także dwupłytowy) "Live in Hamburg" (2007), uważany za jeden z najlepszych jazzowych albumów live ostatnich lat. Niniejsze wydawnictwo stanowi dla niego bardzo poważną konkurencję.
Premiera albumu 11 maja 2018.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

  dystrybucja:

Esbjörn SVENSSON Trio: E.S.T. Live in London
2CD's 2018, ACT 9042-2

program:
CD1
1. Tide Of Trepidation
2. Eighty-eight Days In My Veins
3. Viaticum
4. Mingle In The Mincing-Machine
5. In The Tail Of Her Eye
6. The Unstable Table & The Infamous Fable
CD2
1. When God Created The Coffeebreak
2. Behind The Yashmak
3. Believe, Beleft, Below
4. Spunky Sprawl

personel:
Esbjörn Svensson - fortepian
Dan Berglund - bass
Magnus  Öström - perkusja

 

opisy innych płyt z katalogu ACT:

piątek, 11 maja 2018, longplay_2010
Tagi: jazz E s

Polecane wpisy