Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Ethno Port Poznań 2018

Harold López NUSSA
Un Dia Cualquiera
(2018)

SKICKI-SKIUK
Chrarumimia
(2018)

RADIO UFO
Dark Days

SJ Records presents!

TOWER OF POWER
Soul Side of Town
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

ELJAZZ Big-Band: After The Catastrophe

Svanetic; Two Men and a Wardrobe; Astigmatic; My Ballad; Cherry; Rosemary's Baby; Kattorna; Ballad For Bernt; Before the Sunrise; After the Catastrophe.

"Po katastrofie" to kompozycja Krzysztofa Komedy, która po raz pierwszy pojawiła się w 1967 roku na płycie noszącej tytuł: "Meine Süße Europäische Heimat” ("Moja słodka Europejska Ojczyzna”). Właśnie ten utwór posłużył za tytuł albumu "After The Catastrophe" nagranego przez Eljazz Big-Band, skład prowadzony przez bydgoskiego perkusistę, kompozytora i animatora jazzu, Józefa Eljasza. W programie albumu znalazły się takie utwory jak: "Svantetic", "Dwoje ludzi z szafą", "Astigmatic", "Kattorna" czy nieśmiertelna kołysanka "Rosemary's Baby".
W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z wieloma rozmaitymi aranżacjami utworów Komedy. Po raz pierwszy jednak najpopularniejsze jego kompozycje słyszymy w opracowaniu na kilkunastoosobową orkiestrę jazzową. Za specjalne aranżacje 10 tematów wypełniających album odpowiedzialni są m.in. Andrzej Jagodziński, Nikola Kołodziejczyk i Jacek Namysłowski. Natomiast w składzie big-bandu wspomaganego przez Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej, znaleźli się tacy muzycy jak Maciej Sikała, Henryk Miśkiewicz, Zbigniew Wrombel czy Szymon Łukowski i gość specjalny w osobie znakomitego gitarzysty Mike'a Sterna.
Wybór najpopularniejszych tematów Krzysztofa Komedy w emanujących wielkim rozmachem aranżacjach i znakomitym wykonaniu, zapewnia muzykę  skierowaną nie tylko dla miłośników jazzu, ale również dla szerszego odbiorcy. Utwory są bardzo melodyjne, w większości utrzymane w klimacie typowej orkiestry rozrywkowej, a zagrane z wyjątkową finezją gwiazdorskie solówki Miśkiewicza, Sikały czy Sterna, stanowią ich prawdziwą ozdobę.
Ciekawostką jest nadanie wielu utworom swingującego charakteru. Krzywić mogą się konserwatywni zwolennicy pierwotnych kształtów takich kompozycji jak "Astigmatic" czy "Kattorna", słysząc te utwory w tak odległych od pierwowzoru wersjach. Jednak twórczość Komedy to dziś klasyka i prawdziwe standardy, a te żyją własnym życiem bogatym w najróżniejsze przeróbki. Józef Eljasz i zebrane przez niego (całkiem spore) grono wyśmienitych muzyków, odwalili doprawdy kawał znakomitej roboty, prezentując komedowskie perełki w takim a nie innym opracowaniu.
Płyta pełna prawdziwej finezji i polotu. Całkiem niedawno pisząc o debiutanckiej płycie zespołu EABS ("Repetitions", 2017) stwierdziłem, iż nigdy dotąd Komeda nie został zagrany w ten sposób. Mimo że wydawać by się mogło iż w zakresie reinterpretacji utworów Komedy, temat wydawał się zamknięty,  pisząc o albumie "After The Catastrophe" zmuszony jestem napisać to znowu: nigdy dotąd Komeda nie brzmiał w ten sposób.
Album ukazał się 12 stycznia 2018 roku.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

ELJAZZ Big-Band: After The Catastrophe
CD, Eljazz

program:
  1. Svanetic
  2. Two Men and a Wardrobe
  3. Astigmatic
  4. My Ballad
  5. Cherry
  6. Rosemary's Baby
  7. Kattorna
  8. Ballad For Bernt
  9. Before the Sunrise
10. After the Catastrophe

personel:
Eljazz Big-Band:
Miłosz Gawrylkiewicz, Tomasz Gluska, Jakub Marszałek, Marcin Gawdzis - trąbki
Michał Tomaszczyk, Jacek Namysłowski, Dariusz Plichta, Piotr Wróbel - puzony
Maciej Sikała, Henryk Miśkiewicz, Szymon Łukowski, Adam Kołacki, Jacek Rodziewicz - saksofony
Mike Stern, Piotr Olszewski - gitara
Adam Lemańczyk - fortepian
Zbigniew Wrombel - kontrabas
Józef Eljasz - perkusja
Polish Chamber Orchestra of the National Philharmonic:
Jan Lewtak, Marcin Mazurek, Marek Powideł, Dobrosława Siudmak-Nur, Marian Kowalsk, Anna Stokowska, Izabela Hodor, Marzena Mazurek - skrzypce
Marzena Hodyr, Agnieszka Duź-Dymus, Krzysztof Szczepański - altówka
Robert Putowski, Angelica Wais - wiolonczela
Janusz Długokęcki - kontrabas
dyrygent: Józef Eljasz

 

czwartek, 12 kwietnia 2018, longplay_2010

Polecane wpisy