Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Jeffrey OSBORNE

Worth It All
PREMIERA 25 MAJA 2018

Takeshi ASAI
Live in New York Vol.2
(premiera 9 czerwca 2018)

David LUBOWICZ
Inside

Piotr BUDNIAK Essential Group
The Days of Wine and Noises

The NEW LESSERS
Evening
(2018)

Bartosz DWORAK Quartet
Reflection
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Ewa Rzetecka-Niewiadomska: Henry Purcell - Suites for Harpsichord /2017/

Suite No. 1 in G major, Z. 660; Suite No. 2 in G minor, Z. 661; Suite No. 3 in G major, Z. 662; Suite No. 4 in A minor, Z. 663; Suite No. 5 in C major, Z. 666; Suite No. 6 in D major, Z. 667; Suite No. 7 in D minor, Z. 668; Suite No. 8 in F major, Z. 669.

Pora na klawesyn. Specyficzne, metaliczne brzmienie tego niewystarczająco dziś docenianego instrumentu, charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce. W wielu klasycznych kompozycjach rola klawesynu najczęściej ograniczana była do partii basso continuo, a więc harmonicznej podpory kompozycji. Jednak w dorobku niejednego wielkiego kompozytora, znajdują się również utwory dedykowane specjalnie temu instrumentowi. Także jeden z najbardziej znanych angielskich kompozytorów Henry Purcell, uległ pokusie napisania utworów przeznaczonych na klawesyn. Album "Henry Purcell: Suites For Harpsichord" nagrany został przez, zafascynowaną muzyką barokową klawesynistkę Ewę Rzetecką-Niewiadomską, a zawiera rzadko dziś grywany cykl ośmiu suit. Artystkę znamy z rozmaitych projektów w jakie równolegle jest zaangażowana, takich jak: Duo Impetuoso, Duo Polonais, czy współpraca z zespołami Atelier Baroque de l’Orchestre de la Suisse Romande i Cappella Genevensis.
Klawesynowe utwory nazywanego brytyjskim odpowiednikiem Mozarta, Henry'ego Purcella, przez długi czas traktowane były przez biografów kompozytora marginalnie, jako nie wnoszące głębszych wartości do muzyki epoki baroku. Suity klawesynowe Purcella, traktowane ongiś jako muzyka czysto użytkowa, dziś odkrywane są przez wielu melomanów. Ich kokieteryjna elegancja i zmysłowość uwodzą także samych muzyków, którzy coraz chętniej włączają te, pełne gracji i eleganckiej ornamentyki utwory, do swego repertuaru.
Srebrzysty ton i klarowne pozbawione pogłosu brzmienie klawesynu, połączone z dostojnością i elegancją melodyki, to prawdziwa dawka pozytywnej energii jaką niesie z sobą ta muzyka. Pod palcami subtelnie operującej dźwiękiem Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej, misternie ułożone krótkie fragmenty z jakich utkana jest całość, brzmią doprawdy zachwycająco.
Płyta ukazała się 25 stycznia 2018 roku.

Robert Ratajczak

 

Ewa Rzetecka-Niewiadomska: Henry Purcell - Suites for Harpsichord
CD 2017, DUX1437

program:

Suite No. 1 in G major, Z. 660:
  1. Prelude
  2. Almand
  3. Corant
  4. [Minuet]
 
Suite No. 2 in G minor, Z. 661:
  5. Prelude
  6. [Almand]
  7. Corant
  8. Saraband
 
Suite No. 3 in G major, Z. 662:
  9. Prelude
10. Almand
11. Courante
 
Suite No. 4 in A minor, Z. 663:
12. Prelude
13. Almand
14. Corante
15. Saraband
 
Suite No. 5 in C major, Z. 666:
16. Prelude
17. Almand
18. Corant
19. Saraband
 
Suite No. 6 in D major, Z. 667:
20. Prelude
21. Almand
22. [Hornpipe]
 
Suite No. 7 in D minor, Z. 668:
23. Almand ‘Bell-barr’
24. Corant
25. Hornpipe
 
Suite No. 8 in F major, Z. 669:
26. Prelude
27. Almand
28. Courante
29. Minuet

Ewa Rzetecka-Niewiadomska - klawesyn

opisy innych płyt wytwórni DUX: TUTAJ

wtorek, 06 lutego 2018, longplay_2010
Tagi: p classic R

Polecane wpisy