Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Piotr Słopecki: Fuguecraft /2017/

Jan Pieterszoon Sweelinck: III Fantazja;
Johann Sebastian Bach: III Partita e-moll BWV 830;
Ludwig van Beethoven: Sonata nr 29 B-dur op.106.

Na dwóch płytach wydanych po tytułem "Fuguecraft" zebrano utwory trzech wybitnych kompozytorów: Jana Pieterscoona Sweelincka, Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena, w wykonaniu jednego z najciekawszych polskich pianistów, Piotra Słopeckiego. Artystę będącego również cenionym organistą, kompozytorem i aranżerem, znamy m.in. ze znakomitych interpretacji bachowskich "Wariacji Goldbergowskich" i cyklu "Die Kunst der Fuge". Także program niniejszego albumu oscyluje wokół estetyki J.S.Bacha, bowiem zarówno III Fantazja Sweelincka, jak i Sonata nr 29 B-dur op.106 Beethovena, sąsiadujące z pierwszą kompozycją Bacha opublikowaną za jego życia (III Partita e-moll), zdają się bezpośrednio nawiązywać do twórczości genialnego lipskiego kompozytora.
Spośród trzech nazwisk kompozytorów umieszczonych na okładce plyty, najmniej oczywistym zdaje się Jan Pieterszoon Sweelinck. Tymczasem ten XVI-wieczny holenderski kompozytor i organista przełomu renesansu i baroku zwany "Orfeuszem z Amsterdamu", pozostawił po sobie imponujący dorobek obejmujący wariacje, toccaty, fantazje oraz madrygały, psalmy, motety oraz ponad 250 utworów wokalnych. Otwierająca program tego albumu III Fantazja to przykład początków polifonii, której Sweelinck był prekursorem.
III Partita e-moll Johanna Sebastiana Bacha to z kolei forma suity o zmiennym przebiegu rytmicznym. Poszczególne jej części charakteryzują: motoryczny klimat ("Toccata"), dynamika ("Allemande", "Corrente"), śpiewność ("Air"), medytacja ("Sarabande") i taneczny klimat ("Tempo di Gavotta", "Gigue").
Wypełniająca całą drugą płytę albumu Sonata nr 29 B-dur op.106 Ludwiga van Beethovena od zawsze postrzegana jest za jedno z największych wyzwań dla pianisty pod względem techniki i interpretacji. Ten pełen symfonicznego rozmachu 4-częściowy utwór nasycony jest wielodźwiękami i kolorystyką właściwą brzmieniu orkiestry. Piotr Słopecki z niespotykaną lekkością i naturalnością serwuje nam doprawdy mistrzowskie wykonanie kryjącej w sobie mnóstwo technicznych pułapek Sonaty, ze względu na swoją specyfikę zwanej też: "Hammerklavier".
Tak oto po raz kolejny przekonujemy się, iż kanon najwybitniejszych nagrań beethovenowskich utworów fortepianowych ciągle jest otwarty i mimo ogromu znanych dotąd wykonań, wciąż trafić może do nas nagranie wyjątkowe. Takie właśnie znajdujemy na drugiej płycie tego albumu.
Album ukazał się 11 grudnia 2017 roku.

Robert Ratajczak

 

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

 

____________________________________________________________________________

 

Piotr Słopecki: Fuguecraft
2CD's 2017, DUX 1397/1398

CD1:
1. Jan Pieterszoon Sweelinck - III Fantazja

Johann Sebastian Bach - III Partita e-moll BWV 830:
2. Toccata
3. Allemande
4. Corrente
5. Air
6. Sarabande
7. Tempo di Gavotta
8. Gigue

CD2: Ludwig van Beethoven - Sonata nr 29 B-dur op.106
1. Allegro
2. Scherzo: Assai vivace
3. Adagio sostenuto
4. Introduzione: Largo - Fuga: Allegro risoluto

Piotr Słopecki - fortepian

____________________________________________________________________________

opisy innych płyt wytwórni DUX: TUTAJ

czwartek, 18 stycznia 2018, longplay_2010
Tagi: b s p classic

Polecane wpisy