Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Krzysztof Meyer - New Chamber Music /2017/

Kwartet fortepianowy op.112; XIV Kwartet smyczkowy op.122; Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107.

Urodzony w 1943 roku krakowski kompozytor, pianista, pedagog oraz autor m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakiewicza Krzysztof Meyer, należy dziś do grona najważniejszych polskich twórców przełomu XX i XXI wieku, a po jego utwory sięga dziś wielu muzyków chcących zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem. Krzysztof Meyer operuje własną, indywidualną koncepcją w zakresie zarówno narracji muzycznej jak i harmonii, w którą z wyjątkowym wdziękiem wplata inspiracje wynikające z jego rozmaitych fascynacji. Nieoceniony wpływ na muzyczną percepcję artysty miał Witold Lutosławski, u którego w latach 60-tych kompozytor pobierał prywatne lekcje.
Seria płyt wytwórni DUX z kompozycjami Krzysztofa Meyera ukazuje wyjątkowy kunszt artysty oraz jego niezwykłą wszechstronność w zakresie tworzenia rozmaitych form muzycznych. Najnowszą pozycją tego wartościowego cyklu jest album "New Chamber Music", wypełniony nowymi utworami kameralnymi w dorobku kompozytora: Kwartetem fortepianowym, Kwartetem smyczkowym oraz Kwintetem na cztery saksofony i fortepian. Każdy z trzech utworów słyszymy w innym wykonaniu. Pierwszy z wymienionych gra kwartet w składzie: Oliver Triendl (fortepian), Radosław Szulz (skrzypce), Anna Kreetta Gribajcevic (altówka) i Jakob Spahn (wiolonczela), drugi słyszymy w wykonaniu Kwartetu Wieniawski, a trzeci w interpretacji niemieckiego składu notabu.ensemble neue musik pod dyrekcją Marka-Andreasa Schilingensiepena.
Kompozytor dysponuje swoim własnym wypracowanym w ciągu 56 lat, niepowtarzalnym stylem, którego indywidualizm przejawia się specyficzną strukturą wewnetrzną utworów nierzadko zrywającą z tradycyjnymi formami. Ważne zatem jest właściwe zrozumienie i umiejętność przekazu intencji kompozytora przez muzyków. Na niniejszej płycie słuchamy artystów doprawdy znakomitych.
W otwierającym program allbumu wirtuozowskim i pełnym kontrastów Kwartecie fortepianowym op.112, przy fortepianie słyszymy znakomitego Olivera Triendla, który kilka lat temu zachwycił melomanów nagraniem Kwintetu fortepianowego op. 30 & 54 Karla Goldmarka. Ten wybitny niemiecki pianista i kompozytor mający w swym repertuarze także utwory m.in. Hermanna Goetza, Roberta Fuchsa i Carla Reinecke, zagrał Kwintet Meyera wyśmienicie. Duży wkład w ostateczny kształt tej interpretacji ma też rodak Triendla, wiolonczelista Jakob Spahn, znany m.in. z genialnej płyty z utworami Krzysztofa Pendereckiego: "Violoncello Totale" (2016).
Skomponowany 5 lat później (2014), trzyczęściowy XIV Kwartet smyczkowy op.122 to wobec pierwszej części płyty, utwór bardziej nastrojowy i stonowany, choć również niewolny od uniesień i wybuchów ekspresji. Powierzenie wykonania Kwartetowi Wieniawski, założonemu w 1998 roku przez znakomitych koncertmistrzów poznańskiej Orkiestry Kameralnej Amadeus, okazało się wyśmienitym rozwiązaniem. Zespół tym samym uzupełnił swą dyskografię obejmującą dotąd nagrania XI i XII Kwartetu Meyera (2006) i wydanych nakładem prestiżowej wytwórni Naxos w roku 2009 Kwartetów: V, VI, VIII, IX, XI i XII.
Trzecia część albumu "New Chamber Music" to najbardziej rozbudowany utwór na płycie. Prawdziwym blaskiem lśni tu niemiecki notabu.ensemble neue musik pod dyrekcją Marka-Andreasa Schliengensiepena z czwórką znakomitych saksofonistów: Wardym Hamburgiem i Sarą Wunsche (alt), Andre Tsirlinem (tenor) i Noah Bedrin (baryton), w towarzystwie Yukiki Fujiedy przy fortepianie. Złożony z 4 części ekspresyjny Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107 w swym finale wyraźnie nawiązuje do Bachowskiego chorału.
Ilekroć mam przyjemność zasłuchać się w utwory Krzysztofa Meyera, urzeka mnie wyjątkowy ładunek emocjonalny muzyki, jej intelektualna forma i pobudzająca wyobraźnię narracyjność kompozycji. Dlatego z ogromną radością dołączam kolejną część monograficznego cyklu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi do swej płytowej kolekcji.
Album ukazał się w październiku 2017 roku.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

__________________________________________________________________________

 

Krzysztof Meyer - New Chamber Music
CD 2017, DUX 1414

program:

1. Kwartet fortepianowy op.112

XIV Kwartet smyczkowy op.122:
2. I Lento
3. II Lento
4. III Inquieto

Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107:
5. I Lento
6. II Inquieto
7. III Gracile
8. IV Lento

wykonawcy:
Oliver Triendl - fortepian
Radosław Szulc - skrzypce
Anna Kreetta Gribajcevic - altówka
Jakob Spahn - wiolonczela

Kwartet Wieniawski:
Jarosław Żołnierczyk, Mirosław Bocek - skrzypce
Lech Bałaban - altówka
Maciej Mazurek - wiolonczela

notabu.ensemble neue musik:
Wardy Hamburg, Sarah Wunsche, Andre Tsirlin, Noah Bedrin - saksofony
Yukiko Fujieda - fortepian
dyrygent: Mark-Andreas Schlingensiepen

__________________________________________________________________________

opisy innych płyt z muzyką Krzysztofa Meyera:

opisy innych płyt wydanych przez DUX: TUTAJ

środa, 29 listopada 2017, longplay_2010
Tagi: classic M

Polecane wpisy