Recenzje ok. 2500 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com

Blog > Komentarze do wpisu

Krzysztof Meyer - New Chamber Music /2017/

Kwartet fortepianowy op.112; XIV Kwartet smyczkowy op.122; Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107.

Urodzony w 1943 roku krakowski kompozytor, pianista, pedagog oraz autor m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakiewicza Krzysztof Meyer, należy dziś do grona najważniejszych polskich twórców przełomu XX i XXI wieku, a po jego utwory sięga dziś wielu muzyków chcących zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem. Krzysztof Meyer operuje własną, indywidualną koncepcją w zakresie zarówno narracji muzycznej jak i harmonii, w którą z wyjątkowym wdziękiem wplata inspiracje wynikające z jego rozmaitych fascynacji. Nieoceniony wpływ na muzyczną percepcję artysty miał Witold Lutosławski, u którego w latach 60-tych kompozytor pobierał prywatne lekcje.
Seria płyt wytwórni DUX z kompozycjami Krzysztofa Meyera ukazuje wyjątkowy kunszt artysty oraz jego niezwykłą wszechstronność w zakresie tworzenia rozmaitych form muzycznych. Najnowszą pozycją tego wartościowego cyklu jest album "New Chamber Music", wypełniony nowymi utworami kameralnymi w dorobku kompozytora: Kwartetem fortepianowym, Kwartetem smyczkowym oraz Kwintetem na cztery saksofony i fortepian. Każdy z trzech utworów słyszymy w innym wykonaniu. Pierwszy z wymienionych gra kwartet w składzie: Oliver Triendl (fortepian), Radosław Szulz (skrzypce), Anna Kreetta Gribajcevic (altówka) i Jakob Spahn (wiolonczela), drugi słyszymy w wykonaniu Kwartetu Wieniawski, a trzeci w interpretacji niemieckiego składu notabu.ensemble neue musik pod dyrekcją Marka-Andreasa Schilingensiepena.
Kompozytor dysponuje swoim własnym wypracowanym w ciągu 56 lat, niepowtarzalnym stylem, którego indywidualizm przejawia się specyficzną strukturą wewnetrzną utworów nierzadko zrywającą z tradycyjnymi formami. Ważne zatem jest właściwe zrozumienie i umiejętność przekazu intencji kompozytora przez muzyków. Na niniejszej płycie słuchamy artystów doprawdy znakomitych.
W otwierającym program allbumu wirtuozowskim i pełnym kontrastów Kwartecie fortepianowym op.112, przy fortepianie słyszymy znakomitego Olivera Triendla, który kilka lat temu zachwycił melomanów nagraniem Kwintetu fortepianowego op. 30 & 54 Karla Goldmarka. Ten wybitny niemiecki pianista i kompozytor mający w swym repertuarze także utwory m.in. Hermanna Goetza, Roberta Fuchsa i Carla Reinecke, zagrał Kwintet Meyera wyśmienicie. Duży wkład w ostateczny kształt tej interpretacji ma też rodak Triendla, wiolonczelista Jakob Spahn, znany m.in. z genialnej płyty z utworami Krzysztofa Pendereckiego: "Violoncello Totale" (2016).
Skomponowany 5 lat później (2014), trzyczęściowy XIV Kwartet smyczkowy op.122 to wobec pierwszej części płyty, utwór bardziej nastrojowy i stonowany, choć również niewolny od uniesień i wybuchów ekspresji. Powierzenie wykonania Kwartetowi Wieniawski, założonemu w 1998 roku przez znakomitych koncertmistrzów poznańskiej Orkiestry Kameralnej Amadeus, okazało się wyśmienitym rozwiązaniem. Zespół tym samym uzupełnił swą dyskografię obejmującą dotąd nagrania XI i XII Kwartetu Meyera (2006) i wydanych nakładem prestiżowej wytwórni Naxos w roku 2009 Kwartetów: V, VI, VIII, IX, XI i XII.
Trzecia część albumu "New Chamber Music" to najbardziej rozbudowany utwór na płycie. Prawdziwym blaskiem lśni tu niemiecki notabu.ensemble neue musik pod dyrekcją Marka-Andreasa Schliengensiepena z czwórką znakomitych saksofonistów: Wardym Hamburgiem i Sarą Wunsche (alt), Andre Tsirlinem (tenor) i Noah Bedrin (baryton), w towarzystwie Yukiki Fujiedy przy fortepianie. Złożony z 4 części ekspresyjny Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107 w swym finale wyraźnie nawiązuje do Bachowskiego chorału.
Ilekroć mam przyjemność zasłuchać się w utwory Krzysztofa Meyera, urzeka mnie wyjątkowy ładunek emocjonalny muzyki, jej intelektualna forma i pobudzająca wyobraźnię narracyjność kompozycji. Dlatego z ogromną radością dołączam kolejną część monograficznego cyklu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi do swej płytowej kolekcji.
Album ukazał się w październiku 2017 roku.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

__________________________________________________________________________

 

Krzysztof Meyer - New Chamber Music
CD 2017, DUX 1414

program:

1. Kwartet fortepianowy op.112

XIV Kwartet smyczkowy op.122:
2. I Lento
3. II Lento
4. III Inquieto

Kwintet na cztery saksofony i fortepian op.107:
5. I Lento
6. II Inquieto
7. III Gracile
8. IV Lento

wykonawcy:
Oliver Triendl - fortepian
Radosław Szulc - skrzypce
Anna Kreetta Gribajcevic - altówka
Jakob Spahn - wiolonczela

Kwartet Wieniawski:
Jarosław Żołnierczyk, Mirosław Bocek - skrzypce
Lech Bałaban - altówka
Maciej Mazurek - wiolonczela

notabu.ensemble neue musik:
Wardy Hamburg, Sarah Wunsche, Andre Tsirlin, Noah Bedrin - saksofony
Yukiko Fujieda - fortepian
dyrygent: Mark-Andreas Schlingensiepen

__________________________________________________________________________

opisy innych płyt z muzyką Krzysztofa Meyera:

opisy innych płyt wydanych przez DUX: TUTAJ

środa, 29 listopada 2017, longplay_2010
Tagi: classic M

Polecane wpisy