Recenzje ponad 1700 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Mateusz SMOCZYŃSKI Quintet: Berek /2017/

Przebiórka; Berek; Mleko i miód; Otwarte E; Pożegnanie z Teksasem; Odcinki (Solo Piano); Gdybyś tylko chciał; Gruby kot; Jakoś leci; Jazda; Ballada dla M.; Empiria; Odcinki.

Jeden z czołowych polskich wiolinistów jazzowych Mateusz Smoczyński, poza niezwykle aktywną działalnością w ramach Atom String Quartet, od czasu do czasu zaskakuje nas własnymi projektami realizowanymi poza macierzystą formacją. Wspólnie z bratem, pianistą Janem Smoczyńskim oraz perkusistą Alexem Zingerem powołał do życia New Trio. Zespół ma na koncie dwa albumy: „Perpendicular Realities” oraz nominowany do Fryderyka „Simultaneous Abstractions”. Przez cztery lata, muzyk współtworzył amerykańską formację Turtle Island Quartet (zdobywcę dwóch nagród Grammy), a w roku 2016 zjawiskowy duet z wiolonczelistą Stephanem Braunem. Z kolei z własnym kwintetem opublikował dotychczas dwa albumy: „Inspirations” i „Expressions”. Nowym, trzecim albumem Kwintetu Mateusza Smoczyńskiego jest płyta "Berek".
Lideowi towarzyszą: Konrad Zemler na gitarze, Jan Smoczyński przy fortepianie, Wojciech Pulcyn na kontrabasie oraz Michał Miśkiewicz za perkusją.
Program płyty nawiązuje klimatem do polskiej muzyki ludowej, amerykańskiego folku i elementów muzyki klasycznej. To zarazem płyta robiąca wrażenie najbardziej osobistej pośród dotychczasowych dokonań Smoczyńskiego, mimo że mieniąca się ogromem kreatywności każdego z instrumentalistów.
Poza skrzypcami nieocenioną rolę odgrywa fortepian i raz łkająca, innym razem dodająca wyjątkowego animuszu gitara. Doskonale w składzie odnalazł się Michał Miśkiewicz, jedyny muzyk nie biorący udziału w poprzednich przedsięwzięciach Mateusza Smoczyńskiego. Tutaj wraz z zapewniającym stabilność i rytmiczne bezpieczeństwo Wojciechem Pulcynem, stanowi świetnie sprawdzający się tandem.
Warto zwócić uwagę na fakt, iż poza tradycyjnymi skrzypcami lider składu jest jednym z niewielu wiolinistów grających na nietypowym instrumencie barytonowym. Słuchając płyty kilkakrotnie mamy okazję przekonać się o możliwościach i  zastosowaniu w muzyce jazzowej barytonowych skrzypiec.
Większość utworów  to oryginalne kompozycje braci Smoczyńskich.
Pełne zdecydowanego rytmu i przyswajalnej melodyki tematy ("Przebiórka", "Berek", "Gruby kot") sąsiadują z formami bardziej rozbudowanymi o kontemplacyjnym charakterze i złożonej konstrukcji ("Mleko i miód", "Pożegnanie z Teksasem") oraz jednoznacznie nawiązującymi do folku ("Gdybyś tylko chciał").
Ozdobą płyty są nastrojowe klimatyczne ballady: "Jakoś leci" z świetnie rozwinięta solówką Konrada Zemlera i intrygującą partią wspomnianych na wstępie barytonowych skrzypiec, oraz bardzo kameralna "Ballada dla M.".
Z kolei echa fascynacji stylistyką Zbigniewa Seiferta odnajdziemy podczas dynamicznej "Jazdy".
W każdym momencie towarzyszy nam świadomość obcowania z muzyką wykonywaną przez skład złożony z instrumentalistów doskonale odnajdujących się w formule i świetnie wzajemnie reagujących.
Płyta ukazała się 28 kwietnia 2017 roku, a poznańska premiera koncertowa albumu odbyła się 10.05.2017 pod patronatem LongPlay.blox.pl.

Robert Ratajczak

________________________________________________________________________

 

Mateusz SMOCZYŃSKI Quintet: Berek
CD 2017, Universal Music 576 107 1

program:
 1. Przebiórka
 2. Berek
 3. Mleko i miód
 4. Otwarte E
 5. Pożegnanie z Teksasem
 6. Odcinki (Solo Piano)
 7. Gdybyś tylko chciał
 8. Gruby kot
 9. Jakoś leci
10.Jazda
11.Ballada dla M.
12.Empiria
13.Odcinki

personel:
Mateusz Smoczyński - skrzypce
Konrad Zemler - gitara
Jan Smoczyński - fortepian
Wojciech Pulcyn - kontrabas
Michał Miśkiewicz - perkusja

________________________________________________________________________

poniedziałek, 15 maja 2017, longplay_2010
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy