Recenzje ok. 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Kari IKONEN: Ikonostasis /2017/

Toccatina; Sinephony; Prophetes; Biangular; Sacrement; Trinity; Porte De L'est; Catubada De Teheran; Capella Nella Luna.

Fiński pianista Kari Ikonen mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne oprócz własnych projektów muzycznych, znany jest też z działalności w takich formacjach jak choćby: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Kwartet Markusa Holkko. Jego nazwisko pojawia się okładkach rozmaitych albumów, a debiutancka płyta pianisty ''Karikko'' (2001) uznana została za Najlepszą Płytę Jazzową Roku 2001 w Finlandii. Kari Ikonen jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie. Rok 2013 przyniósł znakomity album "Bright" nagrany w trio z ormiańskim wirtuozem kontrabasu Arą Yaralyana, oraz znanym z płyt wytwórni ECM perkusistą Markku Ounaskarim. Po trzech latach trafia do nas kolejny album Kari Ikonena z zupełnie nowym materiałem, w nagraniu którego uczestniczyli: znany z płyt Marca Bernsteina amerykański perkusista Ra-Kalam Bob Moses, stały współpracownik Larsa Danielssona i Magnusa Ostroma, norweski trębacz Mathias Eick oraz francuski klarnecista Louis Sclavis. Nie jest to jednak skład w jakim zrealizowano wszystkie nagrania. Album "Ikonostasis" to rodzaj zbioru muzycznych obrazów, do których tworzenia Ikonen zaprosił swych ulubionych artystów w poszczególnych nagraniach. Poza utworami nagranymi przez pianistę solo są więc tu duety z saksofonem Louisa Sclavisa ("Prophetes" i "Sacrement"), perkusją Mosesa ("Biangular" i "Catubada De Teheran"), oraz zagrany w trio temat "Trinity". Nagrywanie całości w rozmaitych miejscach zabrało pianiście ponad dwa lata, a kompozycje przeplatane są pełnymi wyjątkowej inwencji, uduchowionymi improwizacjami.
Utwory grane przez Ikonena na tradycyjnym fortepianie sąsiadują z wykonywanymi przy użyciu elektronicznych instrumentów. Zdecydowanie bardziej przekonujące, zdają się te w których artysta nie ulega fascynacjom syntezatorem Mooga i pianem Fendera. Pośród nich prawdziwą perełką jest "Biangular".
Osią całego albumu, a zarazem centralnym punktem tej osobliwej muzycznej galerii jest, zarejestrowana podczas koncertu blisko 15-minutowa forma "Trinity", w której pełnią blasku lśni wirtuozeria Mathiasa Eicka i genialne kreacje perkusyjne Boba Mosesa.
"Ikonostasis" to na tle wcześniejszych albumów Kari Ikonena trochę nierówna płyta. Świetne utwory, stanowiące esensję tego za co artysta postrzegany jest jako jeden z najciekawszych pianistów europejskich, sąsiadują z nijakimi elektronicznymi fragmentami, które mało iż nie wnoszą nic nowego, to  wyraźnie trącą myszką. Wynika to zapewne z koncepcji płyty, która stanowi zbiór różnorodnych muzycznych obrazów.
Płyta ukazała się 21 kwietnia 2017 roku.

Robert Ratajczak

______________________________________________________________________

 

Kari IKONEN: Ikonostasis
CD 2017, Ozella Music OZ0171CD

program:
I.     Toccatina
II.    Sinephony
III.   Prophetes
IV.   Biangular
V.    Sacrement
VI.   Trinity
VII.  Porte De L'est
VIII. Catubada De Teheran
IX.   Capella Nella Luna

personel:
Kari Ikonen - instr. klawiszowe
oraz:
Mathias Eick - trąbka
Louis Sclavis - klarnety
Ra-Kalam Bob Noses - instr. perkusyjne

______________________________________________________________________

opis innej płyty Kari Konena:

opisy innych albumów wytwórni Ozella:

środa, 10 maja 2017, longplay_2010
Tagi: i jazz
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy