Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Kari IKONEN: Ikonostasis /2017/

Toccatina; Sinephony; Prophetes; Biangular; Sacrement; Trinity; Porte De L'est; Catubada De Teheran; Capella Nella Luna.

Fiński pianista Kari Ikonen mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne oprócz własnych projektów muzycznych, znany jest też z działalności w takich formacjach jak choćby: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Kwartet Markusa Holkko. Jego nazwisko pojawia się okładkach rozmaitych albumów, a debiutancka płyta pianisty ''Karikko'' (2001) uznana została za Najlepszą Płytę Jazzową Roku 2001 w Finlandii. Kari Ikonen jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie. Rok 2013 przyniósł znakomity album "Bright" nagrany w trio z ormiańskim wirtuozem kontrabasu Arą Yaralyana, oraz znanym z płyt wytwórni ECM perkusistą Markku Ounaskarim. Po trzech latach trafia do nas kolejny album Kari Ikonena z zupełnie nowym materiałem, w nagraniu którego uczestniczyli: znany z płyt Marca Bernsteina amerykański perkusista Ra-Kalam Bob Moses, stały współpracownik Larsa Danielssona i Magnusa Ostroma, norweski trębacz Mathias Eick oraz francuski klarnecista Louis Sclavis. Nie jest to jednak skład w jakim zrealizowano wszystkie nagrania. Album "Ikonostasis" to rodzaj zbioru muzycznych obrazów, do których tworzenia Ikonen zaprosił swych ulubionych artystów w poszczególnych nagraniach. Poza utworami nagranymi przez pianistę solo są więc tu duety z saksofonem Louisa Sclavisa ("Prophetes" i "Sacrement"), perkusją Mosesa ("Biangular" i "Catubada De Teheran"), oraz zagrany w trio temat "Trinity". Nagrywanie całości w rozmaitych miejscach zabrało pianiście ponad dwa lata, a kompozycje przeplatane są pełnymi wyjątkowej inwencji, uduchowionymi improwizacjami.
Utwory grane przez Ikonena na tradycyjnym fortepianie sąsiadują z wykonywanymi przy użyciu elektronicznych instrumentów. Zdecydowanie bardziej przekonujące, zdają się te w których artysta nie ulega fascynacjom syntezatorem Mooga i pianem Fendera. Pośród nich prawdziwą perełką jest "Biangular".
Osią całego albumu, a zarazem centralnym punktem tej osobliwej muzycznej galerii jest, zarejestrowana podczas koncertu blisko 15-minutowa forma "Trinity", w której pełnią blasku lśni wirtuozeria Mathiasa Eicka i genialne kreacje perkusyjne Boba Mosesa.
"Ikonostasis" to na tle wcześniejszych albumów Kari Ikonena trochę nierówna płyta. Świetne utwory, stanowiące esensję tego za co artysta postrzegany jest jako jeden z najciekawszych pianistów europejskich, sąsiadują z nijakimi elektronicznymi fragmentami, które mało iż nie wnoszą nic nowego, to  wyraźnie trącą myszką. Wynika to zapewne z koncepcji płyty, która stanowi zbiór różnorodnych muzycznych obrazów.
Płyta ukazała się 21 kwietnia 2017 roku.

Robert Ratajczak

______________________________________________________________________

 

Kari IKONEN: Ikonostasis
CD 2017, Ozella Music OZ0171CD

program:
I.     Toccatina
II.    Sinephony
III.   Prophetes
IV.   Biangular
V.    Sacrement
VI.   Trinity
VII.  Porte De L'est
VIII. Catubada De Teheran
IX.   Capella Nella Luna

personel:
Kari Ikonen - instr. klawiszowe
oraz:
Mathias Eick - trąbka
Louis Sclavis - klarnety
Ra-Kalam Bob Noses - instr. perkusyjne

______________________________________________________________________

opis innej płyty Kari Konena:

opisy innych albumów wytwórni Ozella:

środa, 10 maja 2017, longplay_2010
Tagi: i jazz

Polecane wpisy