Recenzje ponad 1700 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Tord GUSTAVSEN: What was said /2016/

Your Grief; I See You; Imagine The Fog Disappearing; A Castle In Heaven; Journey Of Life; I Refuse; What Was Said To The Rose; O Sacred Head; The Way You Play My Heart; Rull; The Source Of Now; Sweet Melting; Longing To Praise Thee; Sweet Melting Afterglow.

Albumem "What was said" norweski pianista Tord Gustavsen powrócił do kameralnej formuły tria. Nie jest to jednak typowy skład, bowiem nie ma w nim basu. Wraz z wieloletnim "towarzyszem broni" i przyjacielem pianisty, perkusistą Jarle Vespestadem, artyście towarzyszy dysponująca wyjątkową barwą głosu, wokallistka Simin Tander, znana ze składu  PLoTS i płyty "Songs From The Edge" (2012) poświęconej utworom napisanym przez Hazel Leach, oraz albumu Tobiasa Christla: "Wildern" (2014). To właśnie pełen głębi wokal pochodzącej z Afganistanu Simin Tander, jest głównym elementem skupiającym uwagę słuchacza i w dużej mierze decyduje o mrocznym i tajemniczym klimacie całości. Repertuar albumu obejmuje piękne norweskie pieśni ludowe w zachwycających interpretacjach oraz pozostające z nimi w harmonii autorskie kompozycje Gustavsena.
W partiach instrumentalnych znajdziemy ogrom przestrzeni, intymność i klimatyczny efekt zawieszenia dźwięku poprzez stylowe pauzy.
Fortepian brzmi na analogowym nośniku tak jak brzmieć powinien. Każdemu pojedynczemu dźwiękowi towarzyszy szeroka przestrzeń, a dociekliwe ucho wychwyci nawet moment dotknięcia przez pianistę tworzywa pokrywającego kolejny klawisz. Na tle fortepianu głos wokalistki wyśpiewującej angielskie, norweskie i afgańskie teksty, w każdym rejestrze brzmi kompletnie. Także improwizacje wokalne, szepty, pomruki i skat, akustycznie oprawione zostały w norweskim Raibow Studio po mistrzowsku.
Perkusja pełni rolę raczej dyskretnego lecz nieodzownego ozdobnika, ubarwiającego brzmienie. Mimo wyjątkowej oszczędności, czy wręcz  minimalizmowi, każdy położony przez Vespestada akcent robi ogromne wrażenie. To właśnie genialna żonglerka napięciem i emocjami, stanowi jeden z największych atrybutów albumu.
Na wytłoczenie dwóch płyt wchodzących w skład wydawnictwa nie szczędzono winylu, decydując się na 180 gramowe krążki. Godzinny program rozłożono na trzy ok. 20-minutowe strony, pozostawiając rewers drugiego longplaya niezapisany. Pozwala to cieszyć się identyczną wobec kompaktowego odpowiednika zawartością albumu i dźwiękiem nie pozbawionym pełni i dynamiki, przez ew. zagęszczenie rowków płyty.
Jak na standardy wytwórni ECM, pod względem edycji album wydano bardzo starannie. We wnętrzu rozkładanej okładki znajdziemy zdjęcia i dokładne opisy nagrań, a w kopercie dodatkową wkładkę z tekstami utworów.
To muzyka skierowana do wrażliwego odbiorcy, nastawionego na dźwięki wywołujące refleksje i zadumę. Trudno wyobrazić sobie, że mogłaby brzmieć lepiej niż bezpośrednio z analogowej płyty.
Album ukazał się 29 stycznia 2016.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________

 

Tord GUSTAVSEN - Simin Tander - Jarle Vespestad: What was said
2LP's 2016, ECM 2465 4766532

program:
str.A
1. Your Grief
2. I See You
3. Imagine The Fog Disappearing
4. A Castle In Heaven
str.B
1. Journey Of Life
2. I Refuse
3. What Was Said To The Rose
4. O Sacred Head
5. The Way You Play My Heart
str.C
1. Rull
2. The Source Of Now
3. Sweet Melting
4. Longing To Praise Thee
5. Sweet Melting Afterglow

personel:
Simin Tander - głos
Tord Gustavsen - fortepian, syntezator basowy
Jarle Vespestad - perkusja

_____________________________________________________________________

poniedziałek, 03 kwietnia 2017, longplay_2010
Tagi: g jazz
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy