Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ANTONI WOJNAR

The Nochats' Dance

The 14
The Future Ain't What It Used To Be
(premiera 1 stycznia 2019)

Alessandro Stradella
Il Trespolo Tutore
(2018)

POZNAŃSKA PIĘTNASTKA
Big Club Band
(2018)

Katarzyna MUSIAŁ
My Spanish Heart
(2018)

Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska
Women Of Music - Songs
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Csaba PALOTAI: The Deserter /2016/

Bienvenido Stranger; Blue Beard; The Debt 1: Burning House; The Debt 2: Military Recruitment / Verbunk; The Debt 3: Shepherd / Kecskes; Say Hello (at least); Paros Island; Noisy Loneliness / Bruyantes Solitudes; Menenghina (A Courtesan's Ballad); The Dilemma; The Debt 4: Accompaniment to a Dead Man.

Mieszkający w Paryżu gitarzysta Csaba Palotai penetruje rozmaite gałęzie muzyki. Jego dokonania obejmują jazz, rock oraz muzykę elektroniczną i eksperymentalną. Jako lider własnej formacji Palotai, ma na swym koncie trzy albumy wydane na Węgrzech. Nowy album muzyk zdecydował się zrealizować solo, grając na gitarze wspomaganej automatem perkusyjnym. "The Deserter" to płyta złożona z jedenastu krótkich utworów określanych stylistycznie przez samego ich twórcę mianem garażowego jazzu, łączącego w sobie ambient, noise, pop i bluesa. Program albumu zdominowany własnymi kompozycjami, Csaba Palotai zgrabnie przeplata oryginalnymi transkrypcjami utworów ludowych z Transylwanii.
Styl i technika gitarzysty doskonale sprawdza się w takiej garażowej formule. Sprawną wirtuozowską żonglerkę Palotai przeciwstawił  surowemu, brudnemu brzmieniu, mogącemu kojarzyć się z dokonaniami pochodzącymi z najlepszego okresu punk rocka. Eksperymenty brzmieniowe i harmoniczne nie zdominowały jednak nagrań na tyle, by przesłonić niewątpliwe atrybuty poszczególnych kompozycji. Mamy do czynienia z utworami starannie dopracowanymi, pełnymi mocy i silnego przekazu.
Centralnym punktem albumu zdaje się być cykl czterech tradycyjnych melodii z Siedmiogrodu (Transylwanii) niezwykle starannie opracowanych przez Csabę Palotai na gitarę elektryczną ("The Debt 1-4"). Utwory te mogą dla wielu odbiorców stanowić pretekst do głębszego zainteresowania się folklorem muzycznym węgierskich grup etnicznych zamieszkujących ten, należący dziś do Rumunii rejon.
Mimo, iż w ciągu blisko 40-minut trwania albumu, słuchamy tylko gitary i "drum machine", węgierski gitarzysta zdaje się wypełniać dźwiękową przestrzeń niczym jednoosobowa orkiestra, mało że nie wywołując ani przez moment znużenia, to przez cały czas pozostawiając odbiorcę zaangażowanym i bez granic zasłuchanym.
Album ukazał się w sierpniu 2016 roku.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________

 

Csaba PALOTAI: The Deserter
CD 2016, BMC Records BMC CD 230

program:
 1. Bienvenido Stranger
 2. Blue Beard
 3. The Debt 1: Burning House
 4. The Debt 2: Military Recruitment / Verbunk
 5. The Debt 3: Shepherd / Kecskes
 6. Say Hello (at least)
 7. Paros Island
 8. Noisy Loneliness / Bruyantes Solitudes
 9. Menenghina (A Courtesan's Ballad)
10.The Dilemma
11.The Debt 4: Accompaniment to a Dead Man

Csaba Palotai - gitara, drum machine

_____________________________________________________________________

Budapest Music Center już od 20 lat promuje twórczość węgierskich artystów z kręgu jazzu i muzyki klasycznej. Nakładem utworzonej przez instytucję wytwórni płytowej BMC Records, każdego roku ukazują się nowe tytuły odsłaniające olbrzymi potencjał tamtejszych artystów, oraz albumy nagrane w ciekawych międzynarodowych konstelacjach z udziałem węgierskich muzyków. Katalog wytwórni obejmujący dziś ponad 200 tytułów, stanowi jedyną w swoim rodzaju fonograficzną dokumentację najbardziej wartościowych zjawisk muzycznych na Węgrzech.

opisy innych płyt wydanych przez BMC Records: TUTAJ 

środa, 04 stycznia 2017, longplay_2010
Tagi: jazz p

Polecane wpisy