Recenzje ok. 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Baron TYMAS: Montreal

The Laval Syndicate; Chasing Its Tail; Orange et Vert; Do Right; And Oui; Wishbone; Chicken on the Beach; Take the 24.

Nowy album jazzowego gitarzysty i kompozytora Barona Tymasa wypełniły utwory zarejestrowane podczas pobytu artysty w Montrealu. Czteroosobowy skład oparty na gitarze, fortepianie, basie i perkusji uzupełniają okazjonalnie trąbka i wokalizy.
Otwierający album swingujący temat "The Laval Syndicate" to wielki ukłon w stronę starego klasycznego bebopu. Gościnnie grający w tym utworze na trąbce Charles Ellison w dużej mierze decyduje o ostatecznym klimacie utworu, stanowiącego świetne wprowadzenie do świata muzycznych inspiracji lidera.
Oparty na mantrycznym rifiie basu "Chasing Its Tail" gdzie gitara Barona Tymasa brzmi wyjątkowo dyskretnie hołduje bluesowi.
Inaczej jest podczas "Orange et Vert", kiedy to odnosimy wrażenie, iż wszelkie wirtuozowskie hamulce najzwyczajniej puściły. Wylewnym, genialnie zagranym solówkom gitary sekunduje pełen naturalnego feelingu fortepian (Joshua Rager), którego długa partia zagrana w środkowej części utworu stanowi wyjątkową jego ozdobę. Uwagę zwraca świetnie synkopujący za perkusją Jim Doxas, muzyk na co dzień prowadzący własne trio, a mający za sobą współpracę m.in. z samym Stevem Swallowem.
W kanadyjskiej formacji Barona Tymasa każdy muzyk błyszczy swym indywidualnym blaskiem. Świetne solo kontrabasu Sage'a Reynoldsa słyszymy podczas "Do Right". Doskonale radzącego sobie na tej płycie zarówno z instrumentem akustycznym jak gitarą basową, muzyka znać możemy z kolei z kolaboracji z Joe Lovano i Dave'm Hollandem.
Senny temat "And Qui" to jedyny utwór na albumie "Montreal" ozdobiony wokalizą. Dysponującą głębokim głosem, pochodzącą z Halifaxu Jeri Brown, nie bez powodu wpływowy Jazz Magazine, uznał "jedną z 50 największych wokalistek wszech czasów". Jej udział w nagraniu płyty wzbogacił album o szczyptę soulu i gospel.
Pierwiastek rocka odnajdziemy z kolei w "Wishbone". Baron Tymas odsłania tym samym swe bardziej drapieżne oblicze, mogące zawstydzić niejednego rasowego gitarzystę rockowego.
Wielki potencjał improwizacyjny zasiadającego za klawiaturą fortepianu Joshuy Ragera, ponownie zwraca uwagę podczas najbardziej swobodnego pod względem konstrukcji tematu "Chicken on the Beach".
Całość kończy zgrabny motyw "Take the 24" oparty na stylowym walkingu kontrabasu, gdzie tym razem fortepian śmiało przekomarza się ze strunami gitary lidera.
"Montreal" to kawał dobrego jazzu. Z każdym rokiem pozycja Barona Tymasa na światowym jazzowym topie staje się silniejsza, a jego nowy kanadyjski album, to bardzo duży krok muzyka w kierunku Gitarowego Olimpu.
Płyta ukazała się 23 stycznia 2017 roku.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________

 

Baron TYMAS: Montreal
CD, tymasmusic tmdc003

program:
1. The Laval Syndicate
2. Chasing Its Tail
3. Orange et Vert
4. Do Right
5. And Oui
6. Wishbone
7. Chicken on the Beach
8. Take the 24

personel:
Baron Tymas - gitara
Joshua Rager - fortepian
Sage Reynolds - kontrabas, gitara basowa
Jim Doxas - perkusja
gościnnie:
Jeri Brown - głos
Charles Ellison - trąbka

_____________________________________________________________________

poniedziałek, 30 stycznia 2017, longplay_2010
Tagi: jazz T
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl

Polecane wpisy