Recenzje ok. 2500 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com

Blog > Komentarze do wpisu

Ignacy WIŚNIEWSKI Trio: Jazz Shirim /2016/

Leteshaha; Almost Blues; Wojna; Modlitwa; Poranek; Pomódlmy się; Port.

"Jazz Shirim" to płyta tria trójmiejskiego pianisty i kompozytora Ignacego Jana Wiśniewskiego, znanego również z projektu Milonga Baltica oraz formacji Almost Jazz Group. Skład poza liderem i kompozytorem materiału wypełniającego płytę, tworzą: kontrabasista Adam Żuchowski i perkusista Paweł Osicki. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, iż każdy z muzyków poza działalnością stricte jazzową, zaangażowany jest również we współpracę z teatrem oraz projekty muzyczne o charakterze ilustracyjnym. Lider tria od lat współpracuje z aktorami dramatycznymi i musicalowymi współtworząc recitale piosenki aktorskiej, zaś jako kompozytor poszczycić się może muzyką do niejednego spektaklu czy filmu dokumentalnego. Kontrabasista Adam Żuchowski poza współpracą z takimi muzykami jak m.in. Dominik Bukowski, Irek Wojtczak i Mikołaj Trzaska, piastuje stanowisko kierownika muzycznego Teatru Atelier w Sopocie. Z kolei pamiętany ze składu legendarnego Andrzeja Przybielskiego, zasiadający za perkusją Paweł Osicki to, poza mianem jednego z najbardziej pożądanych muzyków sesyjnych, także wzięty twórca muzyki filmowej i teatralnej.
Wszystko to sprawia, że w przypadku "Jazz Shirim" mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko kolejną jazzową płytą. Idea zarejestrowania tego materiału zainspirowana została historią gdańskich Żydów opisaną w spektaklu Marka Branda "Każdy przyniósł co miał najlepszego". "Jazz Shirim" to jednocześnie album "z krwi i kości" jazzowy, na którym teatralny charakter kompozycji doskonale połączono z duchem improwizacji.
Mimo, że każda z kompozycji stanowi odrębną formę, całość robi wrażenie konceptualnej i doskonale przemyślanej jazzowej opowieści.
Znajdziemy tu zarówno zgrabne muzyczne miniatury, jazzowe ballady jak i utwory rozbudowane do formy złożonej suity.
Po otwierającym całość, typowo ilustracyjnym fragmencie "Leteshaha", następuje balladowy temat "Almost Blues", niepokojąca oparta na transowym rytmie "Wojna" i wreszcie piękna przejmująca "Modlitwa". Klasycyzujący klimat kreują uduchowione partie fortepianu, oraz dyskretna praca kontrabasu i perkusji. To zdecydowanie jeden z najpiękniejszych fragmentów całej płyty.
"Poranek" to rodzaj muzycznej impresji opartej na wyśmienitych partiach kontrabasu. To zarazem rodzaj zaproszenia do dalszej części tej niezwykłej muzycznej opowieści, gdzie czekają nas jeszcze dwie rozbudowane formy: "Pomódlmy się" i "Port".
Pierwsza z nich, buduje klimat mantrycznym riffem basu wspieranym perkusjonaliami oraz swobodnie kreowanymi na tym tle impresjami fortepianu. Pojawiają się motywy, z jednej strony wyraźnie nawiązujące do żydowskiego folkloru, z drugiej mogące wywołać skojarzenia z niektórymi dokonaniami Chicka Corei.
Ostatnich 16 minut płyty wypełnia nostalgiczny a jednocześnie głęboko poruszający "Port", stanowiący prawdziwą muzyczną perełkę i kapitalne zakończenie albumu. Wykorzystanie w nagraniu naturalnych odgłosów miasta, przejmująca partia arco Adama Żuchowskiego, twarde niepokojące akordy fortepianu i stylowe ozdobniki Pawła Osickiego, kończą ten niesamowity jazzowy spektakl.
Utwory na "Jazz Shirim" czarują ilustracyjnym klimatem, pozostając jednocześnie silnie osadzonymi w klasycznej formule tria fortepianowego, stanowiąc wyjątkowo ciekawą propozycję dla miłośników kameralnego jazzu. To płyta, do której najzwyczajniej chce się wracać, a każde kolejne spędzone z nią 50 minut okazuje się czasem obfitującym w niepowtarzalne doznania.
Album ukazał się we wrześniu 2016 roku.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________

Ignacy WIŚNIEWSKI Trio: Jazz Shirim
CD 2016, Wood and Mood WM-0001

program:
1. Leteshaha
2. Almost Blues
3. Wojna
4. Modlitwa
5. Poranek
6. Pomódlmy się
7. Port

personel:
Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
Adam Żuchowski - kontrabas
Paweł Osicki - perkusja, fx

_____________________________________________________________________

wtorek, 27 grudnia 2016, longplay_2010

Polecane wpisy