Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Poznań Jazz - Young & Power

Eleanor MEYNELL
Piano Music From Leipzig
(premiera 1 marca 2019)

Roman Palester
Muzyka kameralna 1
(2018)

Michał JAROS
Floating Bridges
(2018)

Marta KLOUCKOVA Quartet
Loving Season
(2018)

Adam ŻUKIEWICZ
The Beginnings
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

HÜBSCH MARTEL ZOUBEK: drought /2016/

Fracking; Conditions; Civilisation; Darth; Guts; Meth; News.

Carl Ludwig Hübsch należy dziś do grona najbardziej pożądanych tubistów jazzowych w Europie. Niemiecki muzyk zapraszany jest do udziału w przedsięwzięciach takich artystów jak m.in. Arthur Blythe, Lester Bowie, Jasper van't Hof, Hannes Zerbe, Tomasz Stańko czy Sebastian Gramss.
Początkowo był klarnecistą, następnie perkusistą, by ostatecznie skierować swe muzyczne horyzonty na tubę. Mimo, iż jest to instrument, którego brzmienie wykorzystywało w swych składach wielu jazzmanów z Milesem Davisem i Henry Threadgillem na czele, trudno dziś wymienić jednym tchem wybitnych wirtuozów tego instrumentu, jak ma to miejsce w przypadku trąbki, saksofonu, czy nawet puzonu. Inaczej sytuacja wygląda w obrębie muzyki klasycznej; tutaj aż roi się od utworów w dużej mierze opartych na jej brzmieniu, że wymienię choćby "Obrazki z wystawy" Modesta Mussorgsky'ego, "Also sprach Zarathustra" i "Eine Alpensinfonie" Richarda Straussa czy dzieła Szostakowicza, Strawińskiego, Wagnera, Prokofiewa i Mahlera.Najnowszym projektem w jaki zaangażował się Carl Ludwig Hübsch, jest międzynarodowe trio współtworzone wraz z kanadyjskim wirtuozem violi da gamba, Pierre-Yvesem Martelem, oraz austriackim pianistą Philipem Zoubekiem. Album zatytułowany: "drought" to muzyka nietuzinkowa i wymykająca się jakimkolwiek definicjom.
Hübsch jest artystą niezwykle odważnym, który grając na specyficznym instrumencie, nie boi się zaskakiwać słuchaczy projektami skierowanymi częstokroć do bardzo wąskiego grona odbiorców. Do takich przedsięwzięć należą solowe albumy, na których muzyka nie wspomagają żadne inne instrumenty. Jeśli jednak słuchacz choć raz przekona się do tej muzyki, dołącza do grona dozgonnych zaprzysiężonych fanów niemieckiego wirtuoza.
Tym razem mamy do czynienia z muzyką wykreowaną dzięki współpracy tubisty z dwojgiem muzyków, którzy podobnie jak on hołdują brzmieniom niekonwencjonalnym, poszerzając przy tym zasięg pojmowania muzyki improwizowanej.
Zestawienie z sobą brzmienia tuby, oryginalnego dawnego instrumentu jakim jest sopranowa viola da gamba i fantazyjnie modyfikowanych dźwięków fortepianu, zaowocowało muzyką oryginalną i nieprzewidywalną. Słuchając poszczególnych odsłon składających się na całość albumu "drought", odnieść można wrażenie iż niektóre z uzyskanych efektów zaskoczyły  w trakcie spontanicznej sesji nagraniowej także samych wykonawców.
Poza grą na tubie Hübsch wykorzystuje efekty w sobie tylko znany sposób uzyskiwane przy pomocy rozmaitych przedmiotów i obiektów. Niecodzienne porozumienie między trojgiem improwizatorów prowadzi do genialnych rozwiązań brzmieniowych. 
Płyta ukazała się we wrześniu 2016 roku.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________

HÜBSCH MARTEL ZOUBEK: drought
CD 2016, Tour De Bras TDB9017cd

program:
1. Fracking
2. Conditions
3. Civilisation
4. Darth
5. Guts
6. Meth
7. News

personel:
Carl Ludwig Hübsch - tuba, obiekty
Pierre-Yves Martel - viola da gamba, harmonica
Philip Zobek - fortepian preparowany

_____________________________________________________________________

opisy innych płyt nagranych z udziałem Carla Ludwiga Hübscha:

  

wtorek, 08 listopada 2016, longplay_2010
Tagi: z H M jazz

Polecane wpisy