Recenzje ok. 2500 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com

Blog > Komentarze do wpisu

PILZ - COGNARD: Ressuage /2016/

Portiques Indeformables; De Beton Et De Verre; Les Travees Basses des Facades; Module d'Echanges; Pre-Tension; Voiles Suspendues; Emprise Ferroviaire; Long Pan Oppose; Aclove Dissimulee.

Michel Pilz to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych muzyków jazzowych w Europie. Luksemburski klarnecista okrzyknięty przez krytyków jazzowych następcą wielkiego Erica Dolphy, zdecydował się na karierę muzyka jazzowego w roku 1968 wstępując do Kwintetu Manfreda Schoofa. Przez całe lata swej kariery koncertował na całym świecie w różnych konstelacjach instrumentalnych. Ostatnie lata działalności Pilza to intensywna współpraca m.in. z kotrabasistą Markiem Tokarem oraz pianistami Georgem Ruby i Bobem Degenem. Nowy album Michel Pilz nagrał wraz z eksperymentujacym perkusistą Jeanem-Noelem Cognard. Na płycie zatytułowanej "Ressuage", słyszymy także free jazzowego trębacza Itaru Oki, kontrabasistę Benjamina Duboc, oraz odpowiedzialnych za elektronikę Patricka Mullera i Sebastiana Rivasa.
Brzmienie klarnetu basowego Michela Pilza w połączeniu z, często przetworzonymi przez tłumik, partiami trąbki japońskiego awangardzisty daje doskonały efekt. Z kolei rola Cognarda jako perkusisty nie polega bynajmniej na wspomaganiu rytmicznym, lecz generowaniu intrygujących partii stwarzających pełen zaskakujących rozwiązań klimatyczny podkład. Podobną funkcję pełni genialny Benjamin Duboc przy kontrabasie, w każdej chwili potrafiący zaskoczyć odbiorcę odkrywczo reagując na improwizowane motywy pozostałych muzyków. Basista doskonale potrafi wykreować intrygujący nastrój grając smyczkiem, czego doświadczamy podczas świetnego tematu "Emprise Ferroviaire" i wielowątkowego utworu "Long Pan Oppose".
Na ogół zniesmacza mnie zapraszanie przez jazzowych improwizatorów, osób generujących przy pomocy przenośnych laptopów dodatkowe efekty. W przypadku tej płyty jednak, rola dwóch zaproszonych artystów na codzień nie związanych ze sceną muzyki jazzowej, zdaje się być uzasadniona. Elektronika dozowana jest z umiarem i zawsze w uzasadnionych fragmentach.
Rytmiczne motywy w rodzaju transowego "Les Travees Basses des Facades" przeplatane są stylowymi, pełnymi fantazji impresjami o niemal medytacyjnym charakterze ("Module d'Echanges", "Voiles Suspendues").
Wyjątkowym nagraniem jest na "Ressuage" hipnotyzujący temat "Pre-Tension", w którym na tle rozszalałej perkusji klarnet i trąbka snują rozległe improwizowane dialogi, a mantryczne melodeklamacje Benjamina Duboc nadają całości niemal diabolicznego posmaku.
Premiera płyty 12 października 2016

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________

 

PILZ - COGNARD: Ressuage
CD 2016, JazzHaus Musik JHM 243

program:
1. Portiques Indeformables
2. De Beton Et De Verre
3. Les Travees Basses des Facades
4. Module d'Echanges
5. Pre-Tension
6. Voiles Suspendues
7. Emprise Ferroviaire
8. Long Pan Oppose
9. Aclove Dissimulee

personel:
Michel Pilz - klarnet basowy
Itaru Oki - trąbka, flugelhorn
Benjamin Duboc - kontrabas, wokal
Jean-Noel Cognard - perkusja, obiekty
oraz:
Patrick Muller - elektronika
Sebastian Rivas - laptop

_____________________________________________________________________

opisy innych płyt Michela Pilza:

  

opisy innych płyt wytwórni JazzHaus Musik: TUTAJ

 

niedziela, 25 września 2016, longplay_2010
Tagi: p C jazz

Polecane wpisy