Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Poznań Jazz - Young & Power

Eleanor MEYNELL
Piano Music From Leipzig
(premiera 1 marca 2019)

Roman Palester
Muzyka kameralna 1
(2018)

Michał JAROS
Floating Bridges
(2018)

Marta KLOUCKOVA Quartet
Loving Season
(2018)

Adam ŻUKIEWICZ
The Beginnings
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

fit /2009/

Caught In Flight; Interior System; Five Hundred Suns; Tell Between; Six Acts; Neon And Rain; Sink And Trace; Radium; Hover; Meld; Seven Hundred Street Signs; Calcium; Wash Away; Two Halves Of The Moon; Fathom; Another October; Caught In Light (Reprise).

Płyta jest owocem nasyconego elektroniką kontrowersyjnego projektu z 2009 roku, pianisty i kompozytora Alistera Spence, należącego do grona najważniejszych postaci australijskiego jazzu. Albumy jego tria takie jak ''Mercury'' (2006) czy późniejszy "Far Flung" (2012) spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno krytyki jak i miłośników nowoczesnego jazzu. Podobnie rzecz miała się w pełni improwizowanymi albumami muzyka nagranymi w kolejnym dziesięcioleciu wraz z saksofonistą Raymondem McDonaldem (''Stepping Between The Shadows'', 2012) i eksperymentującą pianistką Myrą Melford ("Everything Here Is Possible", 2014).
Cofnijmy się jednak do roku 2009, kiedy swiatło dzienne ujrzało wydawnictwo pod tytułem: "fit", zawierające poza płytą CD także krążek DVD.
Pianistę wspomaga sekcja współpracująca z nim również w ramach akustycznego trio: kontrabasista Lloyd Swanton znany później z wspólnych nagrań z legendarnym saksofonistą McGannem (wyśmienite albumy: ''Double Dutch?'', 2010 i  ''Wending'', 2012) i perkusista Toby Hall, który trzy lata później współtworzył kwartet gitarzysty Guya Strazza (wyśmienita płyta ''Eastern Blues'', 2012).
Kilkanaście krótkich motywów wypełniających godzinną płytę CD to muzyka mająca niewiele wspólnego z dokonaniami tego składu w ramach stylistyki jazzowej. Elektroniczne eksperymenty oparte w przeważającej części na improwizacjach ukazują jednak niezwykły potencjał oparty na wzajemnym porozumieniu muzyków.
Poza fragmentami, które potraktować można jedynie jako osobliwą ciekawostkę, i tu natrafimy na utwory potrafiące poruszyć nawet po upływie kilku lat. Do takich należy minimalistyczny, transowy "Five Hundred Suns" wdzięcznie ozdobiony brzmieniem dzwonków glockenspiel.
W podobnym klimacie utrzymany jest "Neon And Rain" zbudowany na mantrycznym riffie kontrabasu i tajemniczy, niepokojący "Radium".
Duże wrażenie robi też elegijna ballada "Another October" wyposażona w zachwycającą linię basu.
Awangardowe oblicze tria poznajemy z kolei w trakcie szaleńczej galopady "Six Acts" i niemal kakofonicznego "Seven Hundred Street Signs".
Płyta DVD wchodząca w skład wydawnictwa zawiera futurystyczne video kolaże do utworów "Caught In Flight", "Hover" i "Calcium". Zastanawia słuszność wytłoczenia osobnego 12-minutowego krążka z niemal amatorskimi realizacjami. Taki jednak najwidoczniej był zamiar artystów.
Całość trudno uznać za lekkostrawną, jednak warto od czasu do czasu "odświeżyć" niektóre fragmenty tego albumu. Moja propozycja zaprogramowania odtwarzacza to: 3-6-8-16.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________

 

fit
CD/DVD 2009, Rufus RF085

program CD:
 1. Caught In Flight
 2. Interior System
 3. Five Hundred Suns
 4. Tell Between
 5. Six Acts
 6. Neon And Rain
 7. Sink And Trace
 8. Radium
 9. Hover
10.Meld
11.Seven Hundred Street Signs
12.Calcium
13.Wash Away
14.Two Halves Of The Moon
15.Fathom
16.Another October
17.Caught In Light (Reprise)

personel:
Alister Spence - fortepian
Lloyd Swanton - kontrabas
Toby Hall - perkusja, glockenspiel

_____________________________________________________________________

opis innej płyty tego samego składu:

opisy innych płyt wytwórni Rufus: TUTAJ

piątek, 15 lipca 2016, longplay_2010
Tagi: f jazz

Polecane wpisy