Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ALFREDO RODRIGUEZ

The Little Dream
PREMIERA 23 LUTEGO 2018

Michael WOLLNY Trio
Oslo
(premiera 23 marca 2018)

Michael WOLLNY Trio Live
Wartburg
(premiera 23 marca 2018)

Alicja SEROWIK
Do Śë Sajd

RYBACKA & PASBORG
voice 'n' drums
(2017)

Mark WADE Trio
Moving Day

Blog > Komentarze do wpisu

ORTALION /2016/

Embrion; Las piranas de Mars; Terminal Leonov; Lilith; Love me gender; After-REC; Fuzzy Buzzy; Fuzzy Buzzy/Step Left (bonus track).

Ortalion to istniejący od 2011 roku gdański sekstet preferujący bardzo energetyczną muzykę balansującą na pograniczu jazzu i rytmicznej, niemal tanecznej muzyki elektronicznej. Liderem zespołu jest kompozytor wszystkich utworów i producent płyty, wirtuoz elektronicznych instrumentów klawiszowych, Cezary Morawski. Muzyk znany jest z udziału w takich projektach jak Groovekojad i Lipali oraz współpracy z zespołami Apteka i Behemoth. Album zatytułowany po prostu "Ortalion" to podana w doskonałych proporcjach mieszanka jazzu, funku i elektroniki przyprawiona dźwiękami trąbki i saksofonu barytonowego.
Myślę, iż spece od szufladkowania gatunków muzycznych staną wobec propozycji Ortalionu przed nie lada dylematem. Oto bowiem w otoczeniu elektronicznych efektów podana nam zostaje rytmiczna muzyka gęsto nasączona rozbudowanymi partiami dętymi, niewolna od iście rockowych elementów. Elektroniczny yass? Nieważne. Ważne, że gdańscy artyści dzięki nieprzewidywalności i umiejętności zasakakiwania słuchacza kolejnymi rozwiązaniami, sprawiają że wydanej wiosną 2016 roku płyty słucha się z wielkim zainteresowaniem.
Szczególną uwagę zwraca najbardziej rozbudowany w programie albumu: "Terminal Leonov". Transowy rytm, ciekawa linia gitary basowej, pobudzające wyobraźnię partie fortepianu, agresywne partie dęte, genialne perkusjonalia, do tego świetna realizacja stereo. 8 minut mija niepostrzeżenie.
Interesującym eksperymentem jest też "Lilith", dzięki zaakcentowanej roli elektrycznego piano: w pierwszej części mogący wywoływać skojarzenia z muzyką fusion, w drugiej z formą bliższą chilloutowi.
Tak charakterystyczne dla fusion elementy dostrzeżemy także w pozostałych utworach, do których zaliczyć można też przewrotny i przekorny "Love me gender", czy utrzymany w rytmice ska: "After-REC".
Z
kolei duży potencjał przebojowości ma w sobie umieszczony w dwóch wersjach na końcu programu temat "Fuzzy Buzzy", pełniący rolę power play całego albumu.
Muzyka Ortalionu wymyka się jakimkolwiek kategoriom. Dźwiękowe eksperymenty i zabawa rozmaitymi konwencjami zdaje się być dla gdańskiej formacji własnym sposobem wyrażenia rozmaitych emocji, komentujących otaczającą nas rzeczywistość. Nie sposób pozostać wobec tej płyty obojętnym.
Album ukazał się 8 kwietnia 2016 roku.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________

 dystrybucja:

ORTALION
CD 2016, Audio Cave ACD-001-2016

program:
1. Embrion
2. Las piranas de Mars
3. Terminal Leonov
4. Lilith
5. Love me gender
6. After-REC
7. Fuzzy Buzzy
8. Fuzzy Buzzy/Step Left (bonus track)

personel:
Cezary Morawski - instr. klawiszowe, syntezatory, vocoder
Robert Jakubiec - trąbka
Marcin Otlowski - saksofon
Jacek Brzeziewicz - gitara basowa
Piotr Majka - perkusja
Jacek Stromski - sampler, instr. perkusyjne
oraz:
Julia Morawska - skrzypce

_____________________________________________________________________

opisy innych płyt z katalogu Audio Cave:

     

wtorek, 05 lipca 2016, longplay_2010
Tagi: o rock blues

Polecane wpisy