Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

ABSOLUTELY SWEET MARIE: Another Side Of Blonde On Blonde /2016/

Rainy Day Women #12 & 35; Pledging My Time; Visions Of Johanna; One Of Us Must Know (Sooner Or Later); I Want You; Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again; Leopard-Skin Pill-Box Hat; Just Like A Woman; Most Likely You Go Your Way And I'll Go Mine; Temporary Like Achilles; Absolutely Sweet Marie; Fourth Time Around; Obviously Five Believers; Sad-Eyed Lady Of The Lowlands.

Twórczość Boba Dylana od lat stanowi inspirację dla rozmaitych wykonawców, w tym także dla artystów jazzowych. Po utwory amerykańskiego barda i buntownika sięgnęli też niemieccy jazzmani: Steffen Paul (trąbka), Alexander Beierbach (saksofon), Matthias Müller (puzon) i Max Andrzejewski (perkusja), powołując do życia formację nazwaną od tytułu jednej z piosenek Dylana: Absolutely Sweet Marie. "Another Side Of Blonde On Blonde" to już drugi album kwartetu wypełniony niecodziennymi interpretacjami utworów Dylana. Obok tak znanych tematów jak choćby: "Rainy Day Women #12 & 35", "I Want You" czy "Just Like A Woman", artyści sięgnęli też po mniej popularne tytuły odkrywając nieznane dotąd obszary muzyczne tkwiące w tych kompozycjach. Co ciekawe; interpretacje Absolutely Sweet Marie zawierają tak dalece posunięte motywy improwizowane, iż niejednokrotnie trudno podczas pierwszego przesłuchania momentalnie skojarzyć dany temat z konkretnym utworem z dorobku Dylana. Do pierwotnych struktur kompozycji niemieccy improwizatorzy podeszli w bardzo luźny sposób, czyniąc z podstawowych linii melodycznych, zaledwie punkt wyjścia dla rozbudowanych instrumentalnych wariacji.
Absolutely Sweet Marie tworzą muzycy młodzi, lecz legitymujący się sporym doświadczeniem na niemieckiej scenie jazzowej. Poza grającym na trąbce Steffenem Faulem równorzędna rola w kreowaniu brzmienia zespołu przypada każdemu instrumentaliście.
Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet oraz wchodzi w skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował dwie płyty: ''Eisleriana'' (2012) oraz ''Erlkonig'' (2013). Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitym albumem: "10 nach 10" (2013).
Dysponującego mocnym i przenikliwym brzmieniem puzonistę Matthiasa Müllera znamy z z wielu rozmaitych projektów, spośród których warto w tym miejscu wspomnieć o genialnym trio tworzonym wraz z gitarzystą Olafem Ruppem i perkusistą Rudim Fischerlehnerem, które w 2013 roku zachwyciło nas albumem "TAM" (2013).
Z kolei absolwent berlińskiego Jazz Institute, perkusista o swojsko brzmiącym nazwisku Max Andrzejewski, to muzyk współtworzący m.in. głośne trio Expressway Sketches przed paru laty okrzyczane w Niemczech mianem ''młodych jazzowych partyzantów'' (album "Expressway Sketches", 2010), oraz artysta którego grą mieliśmy okazję zachwycać się na płycie "Refraction" (2014) oryginalnej formacji Anna Webber's Percussive Mechanics. Perkusista mający w swej dyskografii albumy wydane przez tak znaczące firmy płytowe jak ACT, Pirouet i JazzHaus Musik, w ostatnim czasie zaangażowany był również w działalność tria fińskiego gitarzysty Kalle Kalimy (album "High Noon", 2016).
Niespełna 45-minutowy program albumu "Another Side Of Blonde On Blonde" koncepcyjnie podzielony został na trzy sety złożone z kilku nakladających się na siebie tematów, oraz 4-minutową kodę: "Say-Eyed Lady Of The Lowlands".
Na koniec warto wspomnieć o podobnym projekcie dedykowanym muzyce Boba Dylana zrealizowanym również w Niemczech, jaki w 2011 roku zaproponował specjalizujący się w jazzowych przeróbkach utworów rockowych, niekonwencjonalny kwartet Deep Schrott (cztery saksofony basowe) na płycie: "Plays Dylan & Eisler" (2011).
Jazz zdaje się być dźwiękowym środowiskiem z wyjątkową łatwością nie tylko wchłaniającym rozmaite gatunki muzyczne, ale też nadającym twórczości artystów nie związanych z muzyką improwizowaną, zupełnie nowe znaczenie i przekaz.
Drugi album Absolutely Sweet Marie to nie tylko interesujący i oryginalny eksperyment, ale także po prostu porcja doskonałej muzyki, po którą winni sięgnąć zarówno miłośnicy jazzu jak fani Boba Dylana.
Płyta ukazała się 24 maja 2016 roku.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________

 

ABSOLUTELY SWEET MARIE: Another Side Of Blonde On Blonde. The Music Of Bob Dylan - Vol.2
CD 2016, Tiger Moon Records TMR 003

program:

 1. Rainy Day Women #12 & 35
 2. Pledging My Time
 3. Visions Of Johanna
 4. One Of Us Must Know (Sooner Or Later)
 
 5. I Want You
 6. Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again
 7. Leopard-Skin Pill-Box Hat
 8. Just Like A Woman

 9. Most Likely You Go Your Way And I'll Go Mine
10.Temporary Like Achilles
11.Absolutely Sweet Marie
12.Fourth Time Around
13.Obviously Five Believers

14.Sad-Eyed Lady Of The Lowlands

personel:
Steffen Faul - trąbki
Alexander Beierbach - saksofon
Matthias Müller - puzon
Max Andrzejewski - perkusja

_____________________________________________________________________

opis poprzedniej płyty z katalogu Tiger Moon Records:

opisy innych płyt:

Alexander Beierbach:   

Matthias Müller:

Max Andrzejewski:   

wtorek, 24 maja 2016, longplay_2010
Tagi: jazz a

Polecane wpisy