Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona Glinka
Anna Sikorzak-Olek
Adam Eljasinski

Gimel 1
PREMIERA 21 WRZEŚNIA 2018

Corneliu Dan Georgescu
Model Mioritic
(2018)

Octavian Nemescu
Apokatastatis
(2018)

Radosław Sobczak
Paderewski Piano Works
(2018)

Radosław Sobczak
Karol Szymanowski Piano Music
(2018)

Adam MAKSYMIENKO
Reminescence Of The Future
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Jae-hong YIM: Paganini - 24 Capricci /2015/

Caprice in E major “L’Arpeggio”; Caprice in B minor; Caprice in E minor; Caprice in C minor; Caprice in A minor; Caprice in G minor “The Trill”; Caprice in A minor; Caprice in E flat major; Caprice in E major “La chasse”; Caprice in G minor; Caprice in C major; Caprice in A flat major; Caprice in B flat major “Devil’s Laughter”; Caprice in E flat major; Caprice in E minor; Caprice in G minor; Caprice in E flat major; Caprice in C major; Caprice in E flat major; Caprice in D major; Caprice in A major; Caprice in F major; Caprice in E flat major; Caprice in A minor: Tema con Variazioni.

Po triumfalnym cyklu solowych koncertów w 10 miastach świata z 24 kaprysami Niccolo Paganiniego, koreański wirtuoz skrzypiec Jae-hong Yim w sierpniu 2014 roku w Trzęsaczu zarejestrował ten wyjątkowy materiał dla wydawnictwa DUX. Całość ukazała się na pięknie wydanym dwupłytowym albumie, jaki pojawił się w sprzedaży na początku lata 2015 roku.
24 Kaprysy na skrzypce solo to cykl skomponowany przez Paganiniego w latach 1802-1817. Są to zdecydowanie jedne z najbardziej wirtuozowskich etiud dedykowanych skrzypcom, z którymi mierzyć mogą się tylko najlepsi muzycy. Każda spośród 24. części tego popisowego cyklu wymaga od skrzypka innej umiejętności. W poszczególnych kaprysach aż roi się od rozmaitych wielodźwięków i fragmentów wymagających od instrumentalisty biegłej umiejętności w zakresie szybkich zmian pozycji, trudnych przejść oktawowych czy gry pizzicato lewą ręką. Przez długi czas 24 Kaprysy na skrzypce solo uważane były za niemożliwe do zagrania przez jakiegokolwiek skrzypka z wyjątkiem samego Paganiniego. Ciekawostką zdaje się fakt iż zauroczeni cyklem: Robert Schumann, Johannes Brahms i Ferenc Liszt opracowali Kaprysy na fortepian, a dla Fryderyka Chopina były one impulsem do skomponowania Etiud.
Zwane "biblią każdego skrzypka" Kaprysy Paganiniego nie są jednak tylko i wyłącznie polem do wirtuozowskich popisów technicznych. W utworach zaklęte jest też piękno ukryte w melodyce i nastrojach poszczególnych etiud, które wydobyć z nich mogą tylko nieliczni. Po przesłuchaniu tych płyt śmiało można stwierdzić, iż sztuka ta niewątpliwie udała się koreańskiemu artyście, którego gra pełna jest nie tylko niewyobrażalnej precyzji, ale też delikatności i łagodności z jednej strony, a z drugiej: drapieżności i niemal agresji w pełnej temperamentu grze podczas wymagających tego fragmentów.
Jae-hong Yim w brawurowym stylu potrafi wykrzesać ze skrzypiec zarówno staccatowe pasaże i podwójne dźwięki, jak i wykreować nastrój liryki, która szczególnie ujmuje choćby w trakcie nagrania nr 4 z pierwszej płyty ("Caprice in C minor: Maestoso"), czy podczas "Caprice in A major: Amoroso – Presto" (płyta 2, nr 9).
Zachwyca także wykonanie najbardziej charakterystycznego i rozpoznawalnego 24 Kaprysu ("Caprice in A minor: Tema con Variazioni (Quasi Presto)"), nasyconego ogromem wariacji i karkołomnych improwizacji. Tak grają tylko Mistrzowie!
Od czasu pierwszej w historii polskiej fonografii rejestracji kompletu Kaprysów op. 1 Niccolò Paganiniego (Janusz Wawrowski) minęło 8 lat. Okazuje się jednak, iż nagrywanie kolejnych interpretacji tego wyjątkowego zbioru pozwala ukazać rozliczne niuanse tkwiące w tych wymagających niemal ekwilibrystyki utworach. W przypadku dysponującego najwyższą z możliwych techniką Jae-hong Yima, mamy do czynienia ze zjawiskiem wyjątkowym, gdzie mimo ogromnych wymagań tkwiących w strukturze utworów, artyście udało się przekazać także własny niepowtarzalny charakter interpretacji. Jakże cieszy fakt, iż tak wybitne nagranie zrealizowano i opublikowano w Polsce.
Album ukazał się w czerwcu 2015 roku.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

____________________________________________________________________

 

Jae-hong YIM: Paganini - 24 Capricci /2CD's 2015, DUX 1159/1160/

program:
CD1:
1.  Caprice in E major “L’Arpeggio”: Andante
2.  Caprice in B minor: Moderato
3.  Caprice in E minor: Sostenuto – Presto – Sostenuto
4.  Caprice in C minor: Maestoso
5.  Caprice in A minor: Agitato
6.  Caprice in G minor “The Trill”: Lento
7.  Caprice in A minor: Posato
8.  Caprice in E flat major: Maestoso
9.  Caprice in E major “La chasse”: Allegretto
10.Caprice in G minor: Vivace 
11.Caprice in C major: Andante – Presto – Andante   
12.Caprice in A flat major: Allegro
CD2:
1.  Caprice in B flat major “Devil’s Laughter”: Allegro
2.  Caprice in E flat major: Moderato
3.  Caprice in E minor: Posato
4.  Caprice in G minor: Presto
5.  Caprice in E flat major: Sostenuto – Andante
6.  Caprice in C major: Corrente – Allegro
7.  Caprice in E flat major: Lento – Allegro Assai
8.  Caprice in D major: Allegretto
9.  Caprice in A major: Amoroso – Presto
10.Caprice in F major: Marcato
11.Caprice in E flat major: Posato 
12.Caprice in A minor: Tema con Variazioni (Quasi Presto)

____________________________________________________________________

opisy innych tytułów z katalogu DUX:

                                

czwartek, 02 lipca 2015, longplay_2010
Tagi: Y classic

Polecane wpisy