Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids

Blog > Komentarze do wpisu

Jae-hong YIM: Paganini - 24 Capricci /2015/

Caprice in E major “L’Arpeggio”; Caprice in B minor; Caprice in E minor; Caprice in C minor; Caprice in A minor; Caprice in G minor “The Trill”; Caprice in A minor; Caprice in E flat major; Caprice in E major “La chasse”; Caprice in G minor; Caprice in C major; Caprice in A flat major; Caprice in B flat major “Devil’s Laughter”; Caprice in E flat major; Caprice in E minor; Caprice in G minor; Caprice in E flat major; Caprice in C major; Caprice in E flat major; Caprice in D major; Caprice in A major; Caprice in F major; Caprice in E flat major; Caprice in A minor: Tema con Variazioni.

Po triumfalnym cyklu solowych koncertów w 10 miastach świata z 24 kaprysami Niccolo Paganiniego, koreański wirtuoz skrzypiec Jae-hong Yim w sierpniu 2014 roku w Trzęsaczu zarejestrował ten wyjątkowy materiał dla wydawnictwa DUX. Całość ukazała się na pięknie wydanym dwupłytowym albumie, jaki pojawił się w sprzedaży na początku lata 2015 roku.
24 Kaprysy na skrzypce solo to cykl skomponowany przez Paganiniego w latach 1802-1817. Są to zdecydowanie jedne z najbardziej wirtuozowskich etiud dedykowanych skrzypcom, z którymi mierzyć mogą się tylko najlepsi muzycy. Każda spośród 24. części tego popisowego cyklu wymaga od skrzypka innej umiejętności. W poszczególnych kaprysach aż roi się od rozmaitych wielodźwięków i fragmentów wymagających od instrumentalisty biegłej umiejętności w zakresie szybkich zmian pozycji, trudnych przejść oktawowych czy gry pizzicato lewą ręką. Przez długi czas 24 Kaprysy na skrzypce solo uważane były za niemożliwe do zagrania przez jakiegokolwiek skrzypka z wyjątkiem samego Paganiniego. Ciekawostką zdaje się fakt iż zauroczeni cyklem: Robert Schumann, Johannes Brahms i Ferenc Liszt opracowali Kaprysy na fortepian, a dla Fryderyka Chopina były one impulsem do skomponowania Etiud.
Zwane "biblią każdego skrzypka" Kaprysy Paganiniego nie są jednak tylko i wyłącznie polem do wirtuozowskich popisów technicznych. W utworach zaklęte jest też piękno ukryte w melodyce i nastrojach poszczególnych etiud, które wydobyć z nich mogą tylko nieliczni. Po przesłuchaniu tych płyt śmiało można stwierdzić, iż sztuka ta niewątpliwie udała się koreańskiemu artyście, którego gra pełna jest nie tylko niewyobrażalnej precyzji, ale też delikatności i łagodności z jednej strony, a z drugiej: drapieżności i niemal agresji w pełnej temperamentu grze podczas wymagających tego fragmentów.
Jae-hong Yim w brawurowym stylu potrafi wykrzesać ze skrzypiec zarówno staccatowe pasaże i podwójne dźwięki, jak i wykreować nastrój liryki, która szczególnie ujmuje choćby w trakcie nagrania nr 4 z pierwszej płyty ("Caprice in C minor: Maestoso"), czy podczas "Caprice in A major: Amoroso – Presto" (płyta 2, nr 9).
Zachwyca także wykonanie najbardziej charakterystycznego i rozpoznawalnego 24 Kaprysu ("Caprice in A minor: Tema con Variazioni (Quasi Presto)"), nasyconego ogromem wariacji i karkołomnych improwizacji. Tak grają tylko Mistrzowie!
Od czasu pierwszej w historii polskiej fonografii rejestracji kompletu Kaprysów op. 1 Niccolò Paganiniego (Janusz Wawrowski) minęło 8 lat. Okazuje się jednak, iż nagrywanie kolejnych interpretacji tego wyjątkowego zbioru pozwala ukazać rozliczne niuanse tkwiące w tych wymagających niemal ekwilibrystyki utworach. W przypadku dysponującego najwyższą z możliwych techniką Jae-hong Yima, mamy do czynienia ze zjawiskiem wyjątkowym, gdzie mimo ogromnych wymagań tkwiących w strukturze utworów, artyście udało się przekazać także własny niepowtarzalny charakter interpretacji. Jakże cieszy fakt, iż tak wybitne nagranie zrealizowano i opublikowano w Polsce.
Album ukazał się w czerwcu 2015 roku.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

____________________________________________________________________

 

Jae-hong YIM: Paganini - 24 Capricci /2CD's 2015, DUX 1159/1160/

program:
CD1:
1.  Caprice in E major “L’Arpeggio”: Andante
2.  Caprice in B minor: Moderato
3.  Caprice in E minor: Sostenuto – Presto – Sostenuto
4.  Caprice in C minor: Maestoso
5.  Caprice in A minor: Agitato
6.  Caprice in G minor “The Trill”: Lento
7.  Caprice in A minor: Posato
8.  Caprice in E flat major: Maestoso
9.  Caprice in E major “La chasse”: Allegretto
10.Caprice in G minor: Vivace 
11.Caprice in C major: Andante – Presto – Andante   
12.Caprice in A flat major: Allegro
CD2:
1.  Caprice in B flat major “Devil’s Laughter”: Allegro
2.  Caprice in E flat major: Moderato
3.  Caprice in E minor: Posato
4.  Caprice in G minor: Presto
5.  Caprice in E flat major: Sostenuto – Andante
6.  Caprice in C major: Corrente – Allegro
7.  Caprice in E flat major: Lento – Allegro Assai
8.  Caprice in D major: Allegretto
9.  Caprice in A major: Amoroso – Presto
10.Caprice in F major: Marcato
11.Caprice in E flat major: Posato 
12.Caprice in A minor: Tema con Variazioni (Quasi Presto)

____________________________________________________________________

opisy innych tytułów z katalogu DUX:

                                

czwartek, 02 lipca 2015, longplay_2010
Tagi: Y classic

Polecane wpisy