Recenzje ok. 2500 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com

Blog > Komentarze do wpisu

Jazz at Berlin Philharmonic IV - Accordion Night /2015/

Tango Loco; South Africa; Love; Horgalaten; Oriental Hoedown; Egyptian Fantasy; Song Of Medina - Casbah; 3 Temps pour Michel‘P; Libertango.

Płyty wydawane przez wytwórnię ACT w serii "Jazz at Berlin Philharmonic" dokumentują koncerty jakie pod identycznym hasłem odbywają się od czasu do czasu w sali Filharmonii Berlińskiej. Każdemu koncertowi przyświeca jakaś myśl przewodnia łącząca wykonawców, stylistykę bądź, jak ma to miejsce w przypadku koncertu jaki odbył się 13 stycznia 2015 roku, wyjątkowy instrument jakim jest akordeon.
Na koncercie zatytułowanym po prostu "Accordion Night", udało się zgromadzić doprawdy wyjątkowych wirtuozów tego instrumentu, pochodzących z różnych krajów, których łączy wielka miłość do akordeonu: Klaus Paier (Austria), Regis Gizavo (Madagaskar), Stian Carstensen (Norwegia) i Vincent Peirani (Francja). Akordeoniści pojawiają się na płycie najczęściej w duetach tworzonych również z muzykami wywodzącymi się z różnych stron świata: wiolonczelistka Asja Valcic (Chorwacja), gitarzysta Nguen Le (Wietnam), skrzypek Adam Bałdych (Polska) i saksofonista Emile Parisien (Francja). Tak dobrane składy instrumentalne pojawiające się podczas niespełna godzinnej płyty na zasadzie festiwalowego "przekładańca", ukazują ogromny potencjał możliwości tkwiący w instrumencie, jaki dzięki argentyńskiemu innowatorowi - Astorowi Piazzolli, znalazł ważne miejsce w świecie muzyki jazzowej. Piazzollę powszechnie uważa się za twórcę gatunku muzyki określanej mianem: nuevo tango, będącej rodzajem tanga dalece wybiegającym poza ramy muzyki przeznaczonej do tańca. To tango, którego doskonale się słucha w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą. Piazzolla był swego rodzaju rewolucjonistą muzycznym, który w muzyce na pozór lekkiej, o przeznaczeniu czysto użytkowym potrafił uwypuklić te jej elementy, jakie mogły umknąć tańczącym na parkietach parom. Co wiecej; uczynić z nich fundament kompozycji. Tym samym tango powszechnie zaistniało w świadomości miłośników jazzu.
Program płyty otwiera doskonale znany austriacko-chorwacki duet Klaus Paier i Asja Valcic. Artyści poznali się przy okazji sesji nagraniowej, której owocem był album ''Radiotree'' (radio.string.quartet.vienna). Od tej pory ich współpraca zaowocowała mnóstwem gorąco przyjmowanych recitali w klubach na całym świecie oraz dwoma albumami nagranymi w duecie: ''A DEUX'' (2008) i ''Silk Road'' (2013), wypełnionymi własnymi kompozycjami. Podczas berlińskiego koncertu muzycy wykonali kompozycję otwierającą ich pierwszy album - pełne dynamiki ''Tango Loco'' zachwycające zarówno skocznymi partiami akordeonu, jak i wywołującymi swego rodzaju niepokój i budującymi wyjątkową dramaturgię niskimi partiami wiolonczeli.
Ten wyjątkowy koncert był też okazją zainicjowania dwóch wyjątkowych duetów specjalnie na okazję "Accordion Night".
Pierwsze takie "bliskie spotkanie III stopnia" to egzotyczna konfiguracja tworzona przez akordeonistę samouka - Regisa Gizavo z Madagaskaru i wietnamskiego mistrza gitary - Nguyena Le. Muzyków tych słyszymy razem w dwóch kompozycjach Gizavo (także spiewającego w swym rodzimym języku), nasyconych południowoafrykańską estetyką.
Drugi niecodzienny duet to Stian Carstensen i "nasz" Adam Bałdych, który pod skrzydłami wytwórni ACT obok Leszka Możdżera, zdaje się być dziś największą polską gwiazdą jazzu.
Blisko 18 minut płyty wypełnia set zagrany przez doskonały francuski duet: Vincent Peirani & Emile Parisien. Obaj muzycy mają na koncie doskonale przyjęte wspólne albumy: ''Thrill Box'' (2013, z Michaelem Wollnym i Michelem Benitą) oraz "Belle Epoque" (2014, duet). Warto przypomnieć iż urodzony w Nicei akordeonista Vincent Peirani na łamach prestiżowego ''French Jazz Magazine'' zyskał tytuł Artysty Roku 2013, a przez jury Academie du Jazz uhonorowany został nagrodą "Django Reinhardt Prix", co czyni go dziś jednym z najważniejszych wirtuozów akordeonu w Europie. W duecie z saksofonistą Emile Parisienem w mistrzowskim stylu potrafi w jednym momencie przemieszczać się w odległe stylistycznie rejony jak i prowadzić improwizowane dialogi. Poza dwoma utworami znanymi z świetnego albumu "Belle Epoque" (orientalne tematy Sydney'a Becheta: "Egyptian Fantasy" i ''Song Of Medina - Casbah''), na "Accordion Night" słyszymy też, pierwszy raz zarejestrowaną kompozycję Peiraniego dedykowaną Michelowi Petruciani.
W wielkim finale słyszymy "całą załogę" akordeonistów wraz z towarzyszącymi im muzykami w nieśmiertelnym temacie Astora Piazzolli: "Libertango". Nie mogło stać się inaczej - a jakże! Solówkami "nie-akordeonowymi" popisują się kolejno: Nguen Le, Adam Bałdych, Asja Valcic i Emile Parisien. Wielki finał i gromkie brawa szczęśliwców jacy dostąpili zaszczytu bezpośredniego uczestniczenia w koncercie!
Świetnie skonstruowana płyta, jakiej słucha się doprawdy wyśmienicie, a zarazem nieoceniony dokument, będący rejestracją obszernych fragmentów wyjątkowego koncertu.
Premiera płyty 29 maja 2015.

Robert Ratajczak

____________________________________________________________________

 

Jazz at Berlin Philharmonic IV - Accordion Night /CD 2015, ACT 9589-2/

Klaus Paier & Asja Valcic:
1. Tango Loco
Regis Gizavo & Nguyen Le:
2. South Africa
3. Love
Stian Carstensen:
4. Horgalaten
Stian Carstensen & Adam Bałdych:
5. Oriental Hoedown
Vincent Peirani & Emile Parisien:
6. Egyptian Fantasy
7. Song Of Medina - Casbah
8. 3 Temps pour Michel‘P
Finale - altogether:
9. Libertango

personel:
Ragis Gizavo - akordeon, wokal
Klaus Paier, Stian Carstensen, Vincent Peirani - akordeon
Asja Valcic - wiolonczela
Emile Parisien - saksofon
Nguyen Le - gitara
Adam Bałdych - skrzypce

____________________________________________________________________

opis innej płyty z serii "Jazz at Berlin Philharmonic":

opisy innych płyt z katalogu ACT:

wtorek, 05 maja 2015, longplay_2010
Tagi: various jazz

Polecane wpisy