Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Kuba PŁUŻEK: Eleven Songs /2015/

Four Roses; Kiedyś chciałem być kolejarzem; Resignation; Home; Homecoming; Polskie drogi; Pieśń o dziewczynie; Danny Boy; Time; Unrequited; Il Postino.

Jednym z najbardziej zaskakujących debiutów roku 2014 okazała się płyta urodzonego w 1988 roku krakowskiego pianisty Kuby Płużka. Muzyk mimo młodego wieku poszczycić się może współpracą z tak znakomitymi postaciami polskiego jazzu jak: Piotr Baron, Maciej Sikała, Stanisław Soyka, czy nestorami gatunku: Zbigniewem Namysłowskim i Januszem Muniakiem, oraz m.in. doskonałą płytą ''As Sung By Billie Holiday'' (2012) jaką nagrał z Idą Zalewską. Dotychczas Kuba miał okazję poza Polską występować na europejskich scenach w Niemczech, Francji, Szwajcarii (legendarny Montreux Jazz Festival), Austrii, Bułgarii, Ukrainie i Litwie. Swoją debiutancką płytę zatytułowaną po prostu: ''First Album'' (2014), nagrał z udziałem saksofonisty Marka Pospieszalskiego oraz sekcji rytmicznej: Max Mucha (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja).
Kolejnym albumem Kuby Płużka jest płyta ''Eleven Songs'' nagrana w konwencji solo piano. Album wypełnia ''11 piosenek'' wybranych z dorobku tak rozmaitych twórców jak m.in.: Zbigniew Wegehaupt, Brad Mehldau, Michel Petrucciani i Dave Holland. Mlody pianista sięgnął także po dwa tematy filmowe: ponadczasowy motyw z serialu ''Polskie drogi'' (1976) Andrzeja Kurylewicza oraz ''Time'' Hansa Zimmera z obrazu ''Inception'' (2010).
Decyzja o nagraniu płyty solo, to w przypadku niespełna 30-letniego pianisty dość odważne posunięcie. Jednak wobec wyjątkowego geniuszu jaki tkwi w muzyku, który już rok wcześniej zachwycił zarówno krytyków jak miłośników jazzu wyjątkową dojrzałością na debiutanckim albumie, realizacja takiego przedsięwzięcia okazuje się logiczną kontynuacją drogi, na której Płużek olśniewa coraz szerszą rzeszę odbiorców.
''Eleven Songs'' to, mimo dość sporego rozrzutu w doborze repertuaru i pozornej niekonsekwencji stylistycznej, misternie skonstruowana całość. Mamy do czynienia z muzyką jaka trafić winna w gusta zarówno zwolenników kameralnego brzmienia, potrafiących docenić także niespotykaną wirtuozerię pianisty, jak i słuchaczy oczekujących pięknych melodii i zapadajacych w pamięć motywów oprawionych w kunsztowne brzmienie czarno-białych klawiszy.
Pomiędzy pasażowe, rozległe tematy w rodzaju ''Home'' Michela Petruccianiego i pełne nostalgii utwory (jak np. wzruszający ''Danny Boy'' Frederica Weatherleya), Płużek zgrabnie wplótł motywy charakteryzujące się zaakcentowaną dynamiką i zdecydowanym rytmem, jak choćby ''Homecoming'' Dave'a Hollanda, każdorazowo obdarzając je wyjątkową interpretacją i odciskając w nich swe własne piętno.
Najbardziej rozpoznawalna spośród wszystkich kompozycji po jakie sięgnął Płużek na ''Eleven Songs'' to główny motyw z serialu ''Polskie drogi'', skomponowany przed czterema dekadami przez Andrzeja Kurylewicza. Kuba Płużek dał tej przepięknej melodii nieco więcej przestrzeni i wyposażył ją w bardziej zaakcentowany rytm. Osiągnięty efekt nie narusza bynajmniej pierwotnego charakteru kompozycji, lecz niejako poszerza jej spectrum przekazu i odkrywa nieznane wcześniej zaklęte w niej barwy.
Jako kompozytor, Kuba Płużek zgrabnie wplótł w strukturę całego albumu dwie własne kompozycje: ''Kiedyś chciałem być kolejarzem'' oraz  bardzo ciekawą i złożoną strukturalnie ''Pieśń o dziewczynie''. Blisko osiem minut drugiego z wymienionych utworów, to jeden z najbardziej fascynujących fragmentów całego albumu, pozwalający tym samym dostrzec ogromny potencjał tkwiący w artyście jako samodzielnym twórcy własnego repertuaru.
Porywa także pełna emocji rozbudowana interpretacja tematu Hansa Zimmera: ''Time''. Wobec pierwotnej wersji znanej z płyty będącej ścieżką dźwiękową filmu Christophera Nolana: ''Inception'' (2010), mamy do czynienia z adaptacją czyniącą z kompozycji zupełnie niezależny utwór, doskonale sprawdzający się jako materiał dla jazzowego wirtuoza fortepianu.
Doskonale iż po płycie zrealizowanej w trio, Kuba Płużek na ''Eleven Songs'' zaprezentował się w konwencji solo. Podjął wyzwanie jakiemu nie zawsze są w stanie podołać bardziej doświadczeni pianiści, wychodząc z tej próby - mało iż zwycięsko, lecz pozostawiając konkurencję daleko w tyle. Oby przez Kubę Płużka nie popadli w kompleksy inni polscy pianiści, jakich całkiem spore grono mamy w kraju. Szkoda by było.
Materiał zarejestrowano w maju 2014 roku w RecPublica Studios w Lubrzy.

Premiera płyty: 17 lutego 2015 roku.

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________________________

 Kuba PŁUŻEK: Eleven Songs /CD 2015, V-Records/
Four Roses; Kiedyś chciałem być kolejarzem; Resignation; Home; Homecoming; Polskie drogi; Pieśń o dziewczynie; Danny Boy; Time (Theme from ''Inception''); Unrequited; Il Postino.

Kuba Płużek - fortepian

_____________________________________________________________________________________

opis poprzedniej płyty Kuby Płużka:

opisy innych płyt wydawnictwa V-Records:

    

aktualności i zapowiedzi z V-Records znajdziesz: TUTAJ

_____________________________________________________________________________________

 

 

wtorek, 13 stycznia 2015, longplay_2010

Polecane wpisy