Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

GRENCSÓ - TICKMAYER - GEROLY: Trio Kontraszt /2014/

Fragment I; Fragment II; Billiard; Fragment III; Fragment IV; Slow Street; Fragment V; Fragment VI; Ostinato Barbaro Prelude; Ostinato Barbaro; Fragment VII; Fragment VIII; Fragment IX; Hoping; Fragment X; Bird Lover.

W roku 2014 otrzymaliśmy dwa albumy nagrane przez doskonałego węgierskiego saksofonistę tenorowego, klarnecistę, flecistę i kompozytora -Istvana Grencsó. Pierwszym z nich była płyta ''Flat'' (2014) wypełniona ośmioma pełnymi energii kompozycjami, ukazującymi ogromny potencjał jego czteroosobowej formacji: Grencsó Open Collective. Drugi album to płyta nagrana w interesującym trio z pianistą Stevanem Kovacsem Tickmayerem i perkusistą Tamasem Geroly pod szyldem: Trio Kontraszt.
Istvan Grencsó obecny jest na jazzowej scenie Węgier od końca lat 70-tych. Jego twórczość dużo zawdzięcza fascynacjom polskimi jazzmanami: Tomaszem Stańko i Tomaszem Szukalskim. Od 1984 roku współpracuje z wybitnym kontrabasistą Robertem Benko, a w ciągu kilku dziesięcioleci słyszeć go mogliśmy m.in. w składach formacji Grounds i zespołach Petera Brötzmanna. Oddany głównie jazzowej awangardzie i wolnej improwizacji artysta, udziela się także w dziedzinie muzyki filmowej i teatralnej.
Omawiana płyta mimo pozornego zestawu aż 16 utworów, stanowi konceptualną całość opartą na wzajemnych interakcjach instrumentalistów. Materiał powstał kolektywnie, a bogate instrumentarium użyte podczas sesji nagraniowej jaka odbyła się w październiku 2013 roku w Budapeszcie, zapewnia nam obcowanie z wielobarwnymi muzycznymi kreacjami tworzonymi przy pomocy saksofonu tenorowego, klarnetu basowego i fletu (Grencsó), fortepianu, organów, czelesty i harmonium (Stevan Kovacs Tickmayer) oraz rozmaitych instrumentów perkusyjnych (Tamas Geröly).
Poszczególne utwory przeplatane są krótkimi najczęściej: jedno- i dwuminutowymi motywami (''Fragment I-X'') będącymi rodzajem eksperymentów dźwiękowych, bądź krótkimi improwizowanymi motywami (jedynym odstępstwem jest ''Fragment VII''). Te numerowane ''Fragmenty'' stanowią także doskonałe spoiwo dla dłuższych form, podkreślając spójność całego albumu i akcentując przemyślaną koncepcję.
Właściwym poczatkiem jest rytmiczny: ''Biliard'', o silnie zarysowanej linii melodycznej stanowiącej niejako kwintesencję bluesa, a efektu dopełniają organy Tickmayera. ''Biliard'' w trzeciej minucie jednak przeistacza się w szaloną, soczystą improwizację.
Najdłuższą częścią muzycznej przygody z Triem Kontraszt jest piękny utwór: ''Slow Street'' z przejmującą partią tenoru Istvana Grencsó, któremu towarzyszą progresywne partie organów, fortepian i dyskretna perkusja. Środkowa część utworu zabiera nas poprzez klawisze fortepianu Tickmayera do niemal baśniowej, beztroskiej krainy, by po kilku minutach sprowadzić nas dźwiękami saksofonu i kapitanie usytuowanych stylistycznie organów, w świat szaleńczych improwizacji. Perełka? Tak, lecz nie ostatnia na tym krążku!
Dwuczęściowy temat ''Ostinato Barbaro'' wciąga transowym rytmem, kreowanym przez klawiaturę fortepianu wspomaganą żywiołowymi partiami perkusji. W trzeciej minucie panuje już tu jednak wyśmienity chaos, pełen niespożytego temperamentu instrumentalistów, znajdujący ujście w finale tematu.
Grencsó kreuje doskonałe partie okazjonalnie sięgając po flet i klarnet basowy (''Bird Lover''). Jest jednak przede wszystkim fantastycznym tenorzystą świetnie poruszającym się w estetyce improwizacyjnej Ornette Colemana (mimo iż ten był alcistą). Uzasadnieniem tej tezy niech będzie choćby temat ''Hoping'', wyjątkowo poruszający dzięki atonalnym, urywanym i emanujacym wyjątkową zmysłowością partiom na tle szalejącej perkusji.
Zakończenie całości jakim jest wielowątkowy temat: ''Bird Lover'' olśniewa kolorystycznym bogactwem i ujmuje hipnotyzującymi dźwiękami harmonium. Rozpoczęty w niemal klasycznym barokowym stylu partią fletu graną przy akompaniamencie czelesty, z jednej strony wywołuje wiadome skojarzenia z klasykami w rodzaju Czajkowskiego, Holsta czy Bartoka, z drugiej odwołuje się do awangardzistów jazzowych w rodzaju Art Ensemble Of Chicago - grupy jaka również chętnie sięgała po ten pełen tajemniczego i baśniowego brzmienia instrument. W środkowej części hipnotyzuje nas klarnet basowy, wspomniane harmonium i egzotycznie brzmiące perkusjonalia. Doprawdy: prawdziwe cudeńko!
Płyta ''Trio Kontraszt'' to muzyka pełna pozytywnych emocji, zagrana dzięki rzadko spotykanej wyobraźni połączonej z genialna techniką.
Nowa propozycja wyjątkowego Istvana Grencsó i jego ''Kontrastującego Tria'' to zdecydowanie jedna z lepszych europejskich propozycji  jazzowych 2014 roku. 
Album ukazał się 3 listopada 2014 roku nakładem BMC Records

Robert Ratajczak

o albumie przeczytasz również: TUTAJ

_____________________________________________________________________________________

 GRENCSÓ - TICKMAYER - GEROLY: Trio Kontraszt /CD 2014, BMC Records/
Fragment I; Fragment II; Billiard; Fragment III; Fragment IV; Slow Street; Fragment V; Fragment VI; Ostinato Barbaro Prelude; Ostinato Barbaro; Fragment VII; Fragment VIII; Fragment IX; Hoping; Fragment X; Bird Lover.

personel:
Istvan Grencsó - saksofon, klarnet, flet
Stevan Kovacs Tickmayer - fortepian, organy, harmonium, czelesta
Tamas Geröly - instr. perkusyjne, gardon

_____________________________________________________________________________________

opisy innych płyt wydanych przez BMC Records:

         

aktualności z BMC Records: TUTAJ

wtorek, 09 grudnia 2014, longplay_2010
Tagi: T g jazz

Polecane wpisy