Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

GRENCSÓ Open Collective: Flat /2014/

Branded; Ivan's Childhood; Sugar Free; Slow Street; Indian In Hortobagy; Dawn Caress; In The Csinalosi Forest; Winding Farewell.

Jazzowy kwartet z Węgier: Grencsó Open Collective, prowadzony jest przez saksofonistę tenorowego, klarnecistę, flecistę i twórcę niemal całego reperuaru kwartetu -Istvana Grencsó. Instrumentalista obecny na jazzowej scenie Węgier od końca lat 70-tych, dużo zawdzięcza swym fascynacjom polskimi jazzmanami: Tomaszem Stańko i Tomaszem Szukalskim. Od 1984 roku współpracuje z wybitnym kontrabasistą Robertem Benko, a w ciągu kilku dziesięcioleci słyszeć go mogliśmy m.in. w składach formacji Grounds i zespołach Petera Brötzmanna. Oddany głównie jazzowej awangardzie i wolnej improwizacji artysta, udziela się także w dziedzinie muzyki filmowej i teatralnej.
W roku 2014 ukazała się płyta ''Flat'' (węgierski tytuł: ''Sikvidek'') wypełniona ośmioma pełnymi energii kompozycjami, ukazującymi ogromny potencjał jego czteroosobowej formacji: Grencsó Open Collective.
Album rozpoczyna ''Branded'' -utwór oparty na monumentalnym riffie, robiącym wrażenie ciężko stąpającego kontrabasu, który wraz z rozszalałymi bębnami stanowi doskonały fundament dla improwizowanych partii tenorowych lidera.
''Ivan's Childhood'' to zawirowany rytmicznie utwór, początkowo emanujący bezproblemową melodyką, dalej przeistaczający się w pełen improwizowanych atonalnych dźwięków fortepianu, zawiły strukturalnie utwór. Echa free jazzu, awangardy i nieokiełznany żywioł każdego z doskonale reagujących wzajemnie instrumentalistów doprawdy porusza..
W ''Sugar Free'' Grencsó sięga po flet wytwarzając tym samym bardzo progresywny nastrój, oparty na kontraście mocnych akordów kontrabasu i silnie zarysowanej pracy perkusji. Ciekawe impresje fortepianu potęgują napięcie i rozbudowują temat do ponad 10 minut. To bowiem właśnie wokół dźwięków fortepianu Mate Pozsara ''rozkręca'' się cały utwór.
Swoistą ''perełką'' zestawu ''Flat'' jest wyjątkowy temat ''Slow Street'' rozpoczynający się niczym bebopowa ballada, wciagający nas jednak w dalszej części w pełne zmian rytmiki motywy emanujące ogromem emocji i dramatyzmu w grze Istvana Grencsó. To także okazja dla kontrabasisty Kolektywu -Roberta Benko do zachwycenia nas wyjątkową solówką przy wtórze generującego niepokojące dźwięki perkusji Szilvesztera Miklosa.
Wyjątkowym klejnotem jest jednak na ''Flat'' piękna ballada: ''Dawn Caress'', ozdobiona urokliwą partia fletu, zdecydowanie wyłamująca się z konwencji reszty utworów. To na całym albumie swego rodzaju punkt bezpieczeństwa, przy którym mamy okazję wyjątkowo się zrelaksować i uspokoić. Dźwiękom fletu towarzyszy piękna, impresyjna partia fortepianu, szeleszcząca perkusja i dyskretna linia basu.
''Flat'' to bardzo interesująca płyta, jaka winna zwrócić uwagę na węgierską scenę muzyki improwizowanej niejednego miłośnika jazzu, który dotychczas nie miał okazji zetknąć się z projektami Istvana Grenscó.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________________________

 GRENCSÓ Open Collective: Flat / Sikvidek /CD 2014, BMC Records/
Branded / Megbelyegezve; Ivan's Childhood / Ivan Gyermekkora; Sugar Free / Cukormentes; Slow Street / Lassu Utca; Indian In Hortobagy / Indian A Hortobagyon; Dawn Caress / Hajnali Ciroka; In The Csinalosi Forest / Csinalosi Erdon; Winding Farewell / Kacskaringos Bucsu.

skład:
Istvan Grencsó - saksofon, klarnet, flet
Mate Pozsar - fortepian
Robert Benko - kontrabas
Szilveszter Miklos - instr.perkusyjne

_____________________________________________________________________________________

opisy innych płyt wydanych przez BMC Records:

     

czwartek, 28 sierpnia 2014, longplay_2010
Tagi: g jazz

Polecane wpisy