Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Paolo FRESU - Richard GALLIANO
Jan LUNDGREN

Mare Nostrum III
PREMIERA 25 STYCZNIA 2019

Cyrille AIMEE
Move On: A Sondheim Adventure
(premiera 22 lutego 2019)

Rudi FISCHERLEHNER
15 8 SLUM
(premiera 1 lutego 2019)

Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ
Duologue
(premiera 1 lutego 2019)

The CUBAN LATIN JAZZ
Juntos Por Siempre
(premiera 20 stycznia 2019)

Norman JOHNSON
The Art Of Life
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Adam WENDT Acoustic Set: Acoustic Travel /2014/

Solo Para Mi; Fastango; Bossa Nina; Miralo; Acoustic Travel; Luna De Miel; F.C. Ignacio; Lost Paris; Viaggio; Oblivion; bonus tracks: Miralo (instr.); Luna De Miel (instr.).

Jeden z naszych czołowych saksofonistów średniego pokolenia -Adam Wendt, już od trzech dekad obecny na jazzowej scenie, po sukcesach projektu Power Set, w roku 2014 proponuje na nowym albumie zgoła odmienną konwencję.
Tango od zawsze fascynowało wielu jazzmanów, stanowiąc przeważnie muzyczną odskocznię od mainstreamowego jazzu, bądź bardziej wyszukanych brzmień preferowanych przez tych artystów na co dzień. Niejednokrotnie przygoda ta jednak porywa jazzowe dusze improwizatorów na dłużej, jak miało to choćby miejsce w przypadku Ala Di Meoli. Czarowi argentyńskiego tanga uległ też Adam Wendt, jakiego kojarzymy od połowy lat 80-tych ze zgoła inną konwencją (Young Power, Walk Away, Power Set). Saksofonista podjął się jednak wyjątkowo trudnego sposobu ujścia swym fascynacjom. Płytę ''Acoustic Travel'' wypełniają bowiem (z wyjątkiem dwóch tytułów) autorskie kompozycje Wendta, w dużej mierze nawiązujące do klasyki spod znaku Piazzolli czy Gardela, a jednak wnoszące świeżość i będące wyjątkowym sposobem odświeżenia konwencji tanga w XXI wieku.
Jak wskazuje już sam szyld projektu: Adam Wendt Acoustic Set -mamy do czynienia z bardzo kameralnym akustycznym brzmieniem, co więcej pozbawionym perkusji. Instrumentem pełniącym wyjątkowo znaczącą i charakterystyczną rolę w brzmieniu jakie trio uzyskało na płycie ''Acoustic Travel'' jest poza saksofonem lidera -akordeon w rękach wyjątkowego i wszechstronnego wirtuoza tego instrumentu Pawła Zagańczyka, a basowy fundament zapełnia składowi Jarosław Stokowski. Ciekawostką jest udział w trzech nagraniach (''Solo Para Mi'', ''Miralo'' i ''Luna De Miel'') hiszpańskiej wokalistki Laury Cubi Villeny obdarzonej fascynującym, zmysłowym i pełnym południowego temperamentu głosem. Jest ona również autorką tekstów w swoim rodzimym języku zaśpiewanych do muzyki lidera.
Zespołowi instrumentalnemu wspieranemu w dwóch utworach przez Tomasza Wendta (saksofon tenorowy w ''Fastango'' i ''F.C. Ignacio'') oraz Grzegorza Nagórskiego (rzadko spotykany instrument dęty podobny do puzonu: eufonium w ''Solo Para Mi'' oraz ''F.C. Ignacio'') udało się przekazać w premierowych kompozycjach artysty znad Bałtyku, całą magię muzyki kojarzonej z ciepłem Ameryki Południowej. Utwory zebrane na '"Acoustic Travel'' emanują wyjątkową zmysłowością i namiętną delikatnością tak charakterystyczną dla latynoamerykańskiego tańca.
Poza autorskimi kompozycjami Saksofonisty, na płycie znajdziemy również ciekawe interpretacje: ''Oblivion'' -legendarnego Astora Piazzoli, oraz kompozycję: ''Viaggio'' -francuskiego mistrza akordeonu Richarda Galliano.
Bonusami na płycie są instrumentalne wersje dwóch piosenek (''Miralo'' i ''Luna De Miel''), pozbawione tekstu, lecz ukazujące inne, równie ciekawe oblicze tych kompozycji.
Zarówno tenor jak i sopran Adama Wendta uwodzi delikatnością i wyjątkowym uczuciem w każdym z 12 utworów. To nic że mało tu typowych dla jazzu, zakręconych improwizacji czy zapierających dech w piersi solówek. ''Acoustic Travel'' zabiera nas bowiem w klimaty, które doskonale sprawdzają się w mistrzowskich interpretacjach tak wyjątkowego muzyka jakim jest Adam Wendt.

Robert Ratajczak

____________________________________________________________________________________

 Adam WENDT Acoustic Set: Acoustic Travel /CD 2014, Soliton/
Solo Para Mi; Fastango; Bossa Nina; Miralo; Acoustic Travel; Luna De Miel; F.C. Ignacio; Lost Paris; Viaggio; Oblivion; bonus tracks: Miralo (instr.); Luna De Miel (instr.).

skład:
Adam Wendt - saksofony
Paweł Zagańczyk - akordeon, bandoneon
Jarosław Stokowski - kontrabas
oraz:
Laura Cubi Villena - wokal
Tomasz Wendt - saksofon
Grzegorz Nagórski - eufonium

_____________________________________________________________________________________

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

opis innej płyty Adama Wendta:

 

opisy innych płyt wydawnictwa Soliton:

czwartek, 07 sierpnia 2014, longplay_2010

Polecane wpisy