Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

TOWER OF POWER

Soul Side of Town

Vincent PEIRANI
Living Being II - Night Walker
(premiera 31 sierpnia 2018)

KUU!
Lampedusa Lullaby
(premiera 31 sierpnia 2018)

Jonathan BUTLER
Close To You
(premiera 24 sierpnia 2018)

Rebecca ANGEL
What We Had
(2018)

Samuel MARTINELLI
Crossing Paths
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

JAZZABELL /2014/

CD 1: Na konci leta; Club your hands; Down baby down; Moja bossa noha; Tazka cesta k tebe; Yin Yang;
CD 2: Jazzabell; Nad sinko jasne; La Luna y El Sol; Badian; LatinLatin -Chanson pour K.; Si smutna?

Założona w 2008 roku słowacka formacja Jazzabell prezentuje muzykę, w którą bezkonfliktowo lecz w bardzo dynamicznej formie, przenika jazz, funk i blues. Zespół mający w swą biografię wpisane liczne sukcesy, zarówno na scenach klubowych jak festiwalach w roku 2014 doczekał się debiutanckiego albumu. Co więcej; jest to wydawnictwo podwójne!
Podstawowy, czteroosobowy skład formacji stanowią wywodzący się z dwóch róznych pokoleń: Mato Lazar (instr.klawiszowe) i Vlado Muzak (gitara basowa) -założyciele kolektywu, odpowiedzialni też za kompozycje wypełniające ten dwupłytowy album oraz Tomi Benes (perkusja) i grający na saksofonie altowym Filip Molcanyi. Jednak instrumentarium zespołu wspierane jest w nagraniach wypełniających obie płyty udziałem jeszcze sześciu instrumentalistów, bez których nie wyobrażam sobie tego albumu.
Całość otwiera 2-minutowe intro w stylu ''Shine On Your Crazy Diamond'' nieśmiertelnych Pink Floyd, po chwili jednak rusza funkująca machina napędzana zadziornymi akordami basu i elektrycznym piano usadowionymi na mocnym perkusyjnym fundamencie.
Bardzo ważną rolę w instrumentarium Jazzabell odgrywa rozlegle brzmiąca sekcja dęta, której pełny wachlarz poznajemy podczas drugiego utworu: ''Club Your Hands''. Dwa saksofony, trąbka i puzon w rękach słowackich instrumentalistów potrafią doprawdy w tej konwencji bezgranicznie oczarować słuchacza.
W średnim tempie utrzymana jest kompozycja ''Down baby down'', podczas której muzycy znajdują więcej miejsca na indywidualne, improwizowane akcenty. Zwraca uwagę doskonała praca basu Vlado Muzaka i klasycznie brzmiąca klawiatura Mato Lazara.
Latynoskie klimaty dominują w trakcie stosownie zatytułowanej, rozkołysanej kompozycji: ''Moja bossa noha''. Tu prawdziwy popis daje saksofonista składu -Filip Molcanyi i pianista Mato Lazar, a do znaczącego głosu dochodzi niezwykle rozbudowana sekcja perkusjonaliów (Feri Benes).
Szczególną uwagę zwraca wielowątkowa kompozycja ''Yin Yang'' kończąca pierwszą płytę, robiąca wrażenie stylowej mini suity. Trudno o bardziej stosowny tytuł w przypadku utworu, w którym spotykają i przenikają się wzajemnie klimaty art rockowe z duchem fusion lat 70-tych. ''Yin Yang'' to jeden z najmocniejszych punktów całego albumu.
Tytułowy utwór jaki posłużył również za nazwę zespołu: blisko 12-minutowy ''Jazzabell'', niesie z sobą ogrom dalekowschodnich klimatów etnicznych spotęgowanych brzmieniem instrumentu oud (Peter Tomko), subtelnie zastosowanego akordeonu (Jozko Hovanec) oraz grą smyczkiem Vlado Muzaka, który sięgnął tu po kontrabas. ''Jazzabell'' to (podobnie jak ''Yin Yang'') -rodzaj złożonej z wielu wątków art jazzowej mini-suity, czarującej zmiennym klimatem i urzekającymi, przenikającymi się motywami melodycznymi.
Stylistyka ''Naci sinko jasne'' odwołuje się z kolei do konwencji big bandu i orkiestr rozrywkowych, jakie dominowały w połowie lat 70-tych, a ''La Luna y El Sol'' przynosi powiew latynoamerykańskich klimatów tanga i świetne partie fletu poprzecznego (Ado Harvan), fortepianu, perkusji i oczywiście świetnej sekcji dętej.
Ozdobą emanującego klimatem paryskich kawiarenek (akordeon) utworu ''Badian'' jest piękna partia kontrabasu stanowiąca wyjątkowo estetyczny ornament samodzielnej kompozycji Vladislava Muzaka, a kubańskie rytmy dominują podczas roztańczonego tematu ''LatinLatin -Chanson pour K.''.
Projekt Jazzabell zadebiutował fonograficznie w doprawdy bardzo imponującym stylu. Po przesłuchaniu całości, nie dziwi fakt iż zespół zdecydował się na dwupłytowe wydawnictwo -trudno byłoby bowiem wymienić jakiekolwiek słabsze utwory, jakie musiałyby zostać usunięte z całego programu. Z kolei muzyka tak otwartych i poszukujących artystów jakimi są Lazar i Muzak zapewne w najbliższym czasie dalej będzie ewoluować i przekładanie jakiegokolwiek utworu na kolejny album nie miałoby sensu.
Wspaniały album. Przenikające się klimaty, świetne kompozycje, doskonałe aranżacje -tak brzmi Jazzabell.

Robert Ratajczak

_____________________________________________________________________________________

 JAZZABELL /2CD's 2014, Hevhetia/
CD 1: Na konci leta; Club your hands; Down baby down; Moja bossa noha; Tazka cesta k tebe; Yin Yang;
CD 2: Jazzabell; Nad sinko jasne; La Luna y El Sol; Badian; LatinLatin -Chanson pour K.; Si smutna?

skład:
Filip Molcanyi - saksofon
Mato Lazar - instr.klawiszowe
Vlado Muzak - gitara basowa, kontrabas
Tomi Benes - perkusja
oraz:
Ado Harvan - saksofon, flet
Pali Jeno - trąbka
Mato Tujvel - puzon
Peter Tomko - oud, gitara
Jozko Chovanec - akordeon
Feri Benes - perkusjonalia

_____________________________________________________________________________________

opisy innych płyt wytwórni Helvetia: 

     

wtorek, 01 lipca 2014, longplay_2010
Tagi: J jazz

Polecane wpisy