Recenzje ok. 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Jan KLARE Solo /2013/

12th Street Raf; As Bars Ab Portrays, Ab Baars Is Being Portrayed; Shave; Cortlandt Homes; Confirmation; Enright House; Dye; Lawnmower; Misia; Monadnock Valley; Peel; Tellenlied.

Wszechstronny saksofonista, klarnecista, flecista i kompozytor, oraz twórca muzyki teatralnej i filmowej współpracujący ze słynnym WDR Big Band, Jan Klare -znany z takich projektów jak The Dorf (wyśmienita płyta ''Le Record'', 2011), ''1000'' (wspaniały awangardowy projekt w konwencji kwartetu z trębaczem Bartem Marisem), czy wreszcie współtwórca idei kwartetu saksofonów basowych Deep Schrott,  pod koniec 2013 roku nakładem wytwórni Poise opublikował zestaw utworów i swobodnych impresji nagrany solo z użyciem saksofonu altowego.
Wydaje się, iż ten instrument jest wyjątkowo bliski muzycznej duszy wielkiego poszukiwacza dźwięków jakim jest Klare, a słuchając albumu zatytułowanego po prostu ''Jan Klare Solo'', odnieść można wrażenie niezwykłej alchemii powstałej poprzez realizowanie osobistych muzycznych wizji jednego z najważniejszych europejskich improwizatorów współczesnej europejskiej sceny jazzowej.
Swawolna i skoczna melodyka otwierajacego płytę tematu ''12th Street Rag'' Eudaya L.Bowmana zgrabnie kontrastuje z dalszymi utworami, będącymi w zdecydowanej większości własnymi kompozycjami Klare'a, zdecydowanie bardziej skomplikowanymi harmonicznie. Klare doskonale kreuje swym altem nastrój, budując napięcie stosowaniem różnej długości pauz i wyjątkowo płynnym przechodzeniem z wysokich partii do dojmujących nizin brzmienia. Niemiecki wirtuoz bawi nas zgrabnym wtrącaniem przeróżnych cytatów w poszczególne utwory, co już samo w sobie niesie wielką frajdę podczas słuchania.
W trzech przypadkach (''Contlandt Homes'', ''Lawnmover'' i ''Monadnock Valley''), Jan Klare wspomaga się brzmieniami elektronicznymi generowanymi przy pomocy komputera. Elektronika w dwóch na trzy utwory, stosowana jest wyjątkowo subtelnie, w najmniejszym stopniu nie naruszając całościowej struktury albumu. Trzeba jednak przyznać, iż w przypadku ''Lawnmover'' mamy do czynienia z bardzo agresywnym beatem, czyniąc ten utwór bardzo odbiegającym od reszty materiału.
Dźwięki klasycznych partii jazzowych utrzymanych w tradycyjnej konwencji znajdziemy podczas wspaniałego, pełnego ognia sola ''Confirmation'', osnutego wokół kompozycji Charliego Parkera. To doprawdy wyjątkowa i pełna emocji interpretacja parkerowskiego klasyka.
Trzecim utworem wychodzącym poza ramy własnej twórczości po jaki sięgnął saksofonista na płycie jest kończący cały album ''Tellenlied'', będący impresją na temat ludowej pieśni z Szwajcarii.
O olbrzymiej fantazji improwizacyjnej Jana Klare, mogliśmy już niejednokrotnie przekonać się słuchając dokonań instrumentalisty w ramach rozmaitych projektów. Tym razem Artysta staje przed nami solo, ujmując kreowaną samodzielnie muzyką, wyśmienicie wypełniając przestrzeń i tworząc rodzaj wciągającego dźwiękowego mikrokosmosu. 

Robert Ratajczak

__________________________________________________________________________________________

Jan KLARE Solo /CD 2013, Poise/
12th Street Raf; As Bars Ab Portrays, Ab Baars Is Being Portrayed; Shave; Cortlandt Homes; Confirmation; Enright House; Dye; Lawnmower; Misia; Monadnock Valley; Peel; Tellenlied.

Jan Klare - saksofon, drum computer

___________________________________________________________________________________________

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

opisy innych albumów z udziałem Jana Klare:

    

 

środa, 11 czerwca 2014, longplay_2010
Tagi: k jazz
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl