Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona Glinka
Anna Sikorzak-Olek
Adam Eljasinski

Gimel 1
PREMIERA 21 WRZEŚNIA 2018

Corneliu Dan Georgescu
Model Mioritic
(2018)

Octavian Nemescu
Apokatastatis
(2018)

Radosław Sobczak
Paderewski Piano Works
(2018)

Radosław Sobczak
Karol Szymanowski Piano Music
(2018)

Adam MAKSYMIENKO
Reminescence Of The Future
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Jan KLARE Solo /2013/

12th Street Raf; As Bars Ab Portrays, Ab Baars Is Being Portrayed; Shave; Cortlandt Homes; Confirmation; Enright House; Dye; Lawnmower; Misia; Monadnock Valley; Peel; Tellenlied.

Wszechstronny saksofonista, klarnecista, flecista i kompozytor, oraz twórca muzyki teatralnej i filmowej współpracujący ze słynnym WDR Big Band, Jan Klare -znany z takich projektów jak The Dorf (wyśmienita płyta ''Le Record'', 2011), ''1000'' (wspaniały awangardowy projekt w konwencji kwartetu z trębaczem Bartem Marisem), czy wreszcie współtwórca idei kwartetu saksofonów basowych Deep Schrott,  pod koniec 2013 roku nakładem wytwórni Poise opublikował zestaw utworów i swobodnych impresji nagrany solo z użyciem saksofonu altowego.
Wydaje się, iż ten instrument jest wyjątkowo bliski muzycznej duszy wielkiego poszukiwacza dźwięków jakim jest Klare, a słuchając albumu zatytułowanego po prostu ''Jan Klare Solo'', odnieść można wrażenie niezwykłej alchemii powstałej poprzez realizowanie osobistych muzycznych wizji jednego z najważniejszych europejskich improwizatorów współczesnej europejskiej sceny jazzowej.
Swawolna i skoczna melodyka otwierajacego płytę tematu ''12th Street Rag'' Eudaya L.Bowmana zgrabnie kontrastuje z dalszymi utworami, będącymi w zdecydowanej większości własnymi kompozycjami Klare'a, zdecydowanie bardziej skomplikowanymi harmonicznie. Klare doskonale kreuje swym altem nastrój, budując napięcie stosowaniem różnej długości pauz i wyjątkowo płynnym przechodzeniem z wysokich partii do dojmujących nizin brzmienia. Niemiecki wirtuoz bawi nas zgrabnym wtrącaniem przeróżnych cytatów w poszczególne utwory, co już samo w sobie niesie wielką frajdę podczas słuchania.
W trzech przypadkach (''Contlandt Homes'', ''Lawnmover'' i ''Monadnock Valley''), Jan Klare wspomaga się brzmieniami elektronicznymi generowanymi przy pomocy komputera. Elektronika w dwóch na trzy utwory, stosowana jest wyjątkowo subtelnie, w najmniejszym stopniu nie naruszając całościowej struktury albumu. Trzeba jednak przyznać, iż w przypadku ''Lawnmover'' mamy do czynienia z bardzo agresywnym beatem, czyniąc ten utwór bardzo odbiegającym od reszty materiału.
Dźwięki klasycznych partii jazzowych utrzymanych w tradycyjnej konwencji znajdziemy podczas wspaniałego, pełnego ognia sola ''Confirmation'', osnutego wokół kompozycji Charliego Parkera. To doprawdy wyjątkowa i pełna emocji interpretacja parkerowskiego klasyka.
Trzecim utworem wychodzącym poza ramy własnej twórczości po jaki sięgnął saksofonista na płycie jest kończący cały album ''Tellenlied'', będący impresją na temat ludowej pieśni z Szwajcarii.
O olbrzymiej fantazji improwizacyjnej Jana Klare, mogliśmy już niejednokrotnie przekonać się słuchając dokonań instrumentalisty w ramach rozmaitych projektów. Tym razem Artysta staje przed nami solo, ujmując kreowaną samodzielnie muzyką, wyśmienicie wypełniając przestrzeń i tworząc rodzaj wciągającego dźwiękowego mikrokosmosu. 

Robert Ratajczak

__________________________________________________________________________________________

Jan KLARE Solo /CD 2013, Poise/
12th Street Raf; As Bars Ab Portrays, Ab Baars Is Being Portrayed; Shave; Cortlandt Homes; Confirmation; Enright House; Dye; Lawnmower; Misia; Monadnock Valley; Peel; Tellenlied.

Jan Klare - saksofon, drum computer

___________________________________________________________________________________________

o płycie przeczytasz również: TUTAJ

opisy innych albumów z udziałem Jana Klare:

    

 

środa, 11 czerwca 2014, longplay_2010
Tagi: k jazz

Polecane wpisy