Recenzje ok. 2500 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com

Blog > Komentarze do wpisu

QUARTADO

Latin Spirit; Intro To The Soldier; Soldier; Got A Goal; My Etude; Song For Monika; Six Questions; Seven Answers; Slow The World Down; Fugato.

Formacja powstała w 2012 roku z inicjatywy klasycznie wykształconego muzycznie pianisty i kompozytora Jana Rejnowicza, laureata wielu konkursów pianistycznych oraz nagrody Prezydenta Miasta Gdańska. Rejnowicz współpracował jak dotąd m.in. z renomowaną Orkiestrą Wojciecha Rajskiego, formacjami Kassak Brass Ensemble, Margaux Kier oraz z Leszkiem Możdżerem. Pianiście w składzie Quartado towarzyszy wyśmienity gitarzysta młodego pokolenia Marcin Wądołowski znany m.in. z formacji The Moongang (album ''Taxi'', 2012) i zespołu Janusza Mackiewicza: Elec-Tri-City (''Elec-Tri-City'', 2013), oraz dwóch autorskich albumów: ''Git Majonez'' (2011) i wydanego krótko przed niniejszą płytą: ''Blue Night Session'' (2014). Sekcja rytmiczna Quartado to: znany z współpracy m.in. z Kubą Badachem oraz zespołami The Moongang, Kombi i Blue Cafe -basista Karol Kozłowski i perkusista szczycący się jak dotąd udziałem w nagraniu ponad 40 płyt -Tomasz Łosowski, równolegle współtworzący trio Orange Trane.
Debiutancki album Quartado jaki światło dzienne ujrzał w maju 2014 roku wypełnia osiem własnych kompozycji lidera projektu -Jana Rejnowicza oraz ''Song For Monika'' T.Łosowskiego i ''My Etude'' M.Wądołowskiego (znana z wcześniejszej wersji zamieszczonej na wspomnianym albumie ''Blue Night Session'', 2014).
Otwierający album blisko 9-minutowy ''Latin Spirit'' już od początku albumu rozpościera wachlarz rozmaitych muzycznych klimatów, jakie towarzyszyć nam będą przez najbliższe sześćdziesiąt parę minut. Pejzażowe partie fortepianu sąsiadują z ekwilibrystycznymi (stricte rockowymi) solówkami gitarowymi Wądołowskiego, a wszystko to poparte jest brzmieniem elektrycznego piano z świetnym podkładem basu i karkołomną wirtuozerią Tomka Łosowskiego.
Ukojenie przynosi poprzedzony intro, kolejny bardzo rozbudowany temat na płycie: ''Soldier''. Tutaj czterej młodzi instrumentaliści kreują brzmienie, kojarzące się z najlepszymi dokonaniami progresywnego rocka. Gitarzysta składu Marcin Wądołowski zdaje się być obok Rejnowicza instrumentalistą najdobitniej odciskającym swe piętno na uzyskanym przez Quartado ostatecznym brzmieniu. Niejednokrotnie to właśnie gitara wyznacza niejako charakter poszczególnych nagrań. Wielką niespodzianką w trakcie ''Soldier'' jest szaleńcza solówka Tomka Łosowskiego wieńcząca tę wyjątkową ''perełkę'' albumu.
Galopujący rytm ''Got A Goal'' wiele zawdzięcza wyjątkowej ''pracy'' gitary basowej Karola Kozłowskiego. Nieco archaicznie brzmiące elektryczne piano, którego brzmienie wraz z basem zdominowało tę kompozycję nasuwa skojarzenia z wspaniałą stylistyką fusion rocka połowy lat 70-tych. ''Got A Goal'' należy mimo wszystko jednak do wyśmienitej sekcji rytmicznej: Kozłowski-Łosowski.
Melodyjny temat Marcina Wądołowskiego ''My Etude'' poznajemy w zgoła odmiennej wersji niż tak świeżo jeszcze brzmiąca w uszach akustyczna jej odsłona z albumu ''Blue Night Session'' (2014). Mniej tu gitary, dominują za to dynamiczne partie fortepianowe i solidny fundament basowy (plus wyśmienicie wpleciona w całość solówka Karola Kozłowskiego).
Tomasz Łosowski ''podarował'' Quartado urokliwą, funkującą miniaturkę ''Song For Monika'' doskonale ozdobioną brzmieniem organów Hammonda, których wybornie serwowane solo w stylu jakiego nie powstydziłby się sam Jon Lord, kończy utwór.
Bardzo przebojowo (w dobrym słowa znaczeniu) brzmi główny motyw gitarowy w ''Six Questions'', z którego jednak Jan Rejnowicz swobodnie przechodzi w impresyjne fortepianowe kreacje, nadając siły całemu utworowi. Swego rodzaju odpowiedzią na ten temat jest następujący po nim pełen zawirowań krótki: ''Seven Answers''.
Czekałem na balladę... i doczekałem się! Na debiucie trójmiejskiego kwartetu jest to piękny temat ''Slow The World Down'', w którym uroczą linię melodyczną kreuje zarówno gitara Wądołowskiego jak i bas Karola Kozłowskiego. ''Szczoteczki'' perkusji, dyskretne piano i generowane elektronicznie efekty w tle dopełniają całości. Takie cudeńko!
Na koniec impresyjny temat ''Fugato'' i zaskakująca fortepianowa koda. Minęła już godzina? Nieprawdopodobne.
Preferująca elektryczne brzmienie formacja Quartado, mało iż w doskonały sposób odświeża zapomnianą nieco konwencję jazz rocka, to jednoznacznie przekonuje że i w tej stylistyce jeszcze niejedną muzyczną rewolucję można przeprowadzić. Muzyka bardzo świeża i emanująca prawdziwą, robiącą wrażenie niczym nieposkromionej, energią. Trójmiejskie środowisko muzyczne w ostatnim czasie wręcz inwazyjnie atakuje krajową scenę jazzową, a Quartado jest niewątpliwe kolejnym bardzo silnym jego atutem.

Robert Ratajczak

o płycie przeczytasz również: TUTAJ 

recenzja albumu  również na: 

_____________________________________________________________________________________

 QUARTADO /CD, Quartado/
Latin Spirit; Intro To The Soldier; Soldier; Got A Goal; My Etude; Song For Monika; Six Questions; Seven Answers; Slow The World Down; Fugato.

skład:
Jan Rejnowicz -instr.klawiszowe
Marcin Wądołowski - gitara
Karol Kozłowski - gitara basowa
Tomasz Łosowski - instr. perkusyjne

_____________________________________________________________________________________

wtorek, 06 maja 2014, longplay_2010

Polecane wpisy