Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

ANTONI WOJNAR

The Nochats' Dance

The 14
The Future Ain't What It Used To Be
(premiera 1 stycznia 2019)

Alessandro Stradella
Il Trespolo Tutore
(2018)

POZNAŃSKA PIĘTNASTKA
Big Club Band
(2018)

Katarzyna MUSIAŁ
My Spanish Heart
(2018)

Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska
Women Of Music - Songs
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Susanne PAUL's Move Quartet: El Camino /2013/

Basics of Birds; Panache Bleu; Choral; Is It Tango?; Lamento; Space Insects; Would It Be White; Footnotes; At Hulot's Table; Gunslinger; Baobab; Postcard to C.; Tempesta; El Camino.

Coraz częściej w świecie muzyki jazzowej uwagę zwracają projekty, których instrumentarium oparte jest w znacznej mierze na instrumentach smyczkowych. Poza konstelacjami jazzowych wirtuozów z triem czy kwartetem smyczkowym, coraz częściej pojawiają się wyjątkowo interesujące, klasycyzujące propozycje muzyczne zdominowane przez smyczki. Do tego typu konwencji zaliczyć można ''El Camino'' -album doskonale łączący w sobie charakterystykę kameralnej muzyki klasycznej z wspaniale kreowanymi improwizacjami, przynależnymi jazzowi.
Inicjatorem projektu oraz jego liderem jest wiolonczelistka Susanne Paul w perfekcyjny sposób potrafiąca bezkonfliktowo połączyć z sobą jazz, flamenco i tango. Powstały w ten sposób tygiel tworzy indywidualny, innowacyjny styl gry pełen zarówno rytmu jak improwizacji.
Drugi z muzyków kwartetu -skrzypek Gerdur Gunnarsdottir z Islandii jest muzykiem klasycznym, lecz jako artysta bardzo otwarty i nie stroniący od wyzwań, niejednokrotnie już zapraszany był do udziału w projektach zahaczających o muzykę improwizowaną. Jego grę usłyszymy na płytach wytwórni ECM i ACT.
Skład kwartetu uzupełniają: były współpracownik samego Kenny'ego Wheelera -Ari Poutiainen z Finlandii, oraz wyjątkowy portugalski kontrabasista Carlos Bica znany z współpracy m.in. z Lee Konitzem, Albertem Mangelsdorfem, Joeyem Baronem i Markusem Stockhausenem.
''El Camino'' to rodzaj konceptualnej suity, podczas której pomiędzy kilkuminutowymi tematami pojawiają się króciutkie miniaturki i dźwiękowe impresje. Większość materiału skomponowała samodzielnie Susanne Paul, a trzy króciutkie impresje stanowiące rodzaj przerywników między właściwymi tematami, powstały kolektywnie.
Łagodnie kołyszące: ''Basics of Birds'', wielowątkowe, mieniące się kalejdoskopem zmiennych nastrojów: ''Panache Bleu'' czy zachwycający melodią, rytmem i swawolnym charakterem ''At Hulot's Table'', należą do najbardziej urzekających fragmentów albumu, a wzruszający, wielowątkowy temat: ''Lamento'' z domunującym kontrabasem i świetną jego partią w środkowej części utworu, jest prawdziwą perłą.
Piękne motywy melodyczne, częsta zmiana tempa, wybuchy harmoniczne i wytworna elegancja dźwiękowa.
''El Camino'' to świetne połączenie klasycznej elegancji i wdzięku z niefrasobliwością muzyki improwizowanej. Muzyka winna trafić w gusta zarówno częstym gościom Filharmonii, jak bywalcom klubów jazzowych.

Robert Ratajczak

*      *      *      *      *      *

 Susanne PAUL's Move Quartet: El Camino /CD 2013, JazzHaus Musik/
Basics of Birds; Panache Bleu; Choral; Is It Tango?; Lamento; Space Insects; Would It Be White; Footnotes; At Hulot's Table; Gunslinger; Baobab; Postcard to C.; Tempesta; El Camino.

skład:
Susanne Paul - wiolonczela
Gerdur Gunnarsdottir - skrzypce
Ari Poutiainen - altówka
Carlos Bica - kontrabas

O PŁYCIE PRZECZYTASZ RÓWNIEŻ NA:  

*      *      *      *      *      *

opisy innych płyt JazzHausMusik:

          

      

AKTUALNOŚCI Z WYTWÓRNI JazzHausMusik:

______________________________________________________________________________________ 



piątek, 14 marca 2014, longplay_2010
Tagi: p jazz

Polecane wpisy