Recenzje ok. 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

JAZZ

Polski Jazz

KLASYKA

Blues, Rock

POP

PŁYTY: A - Z:
_____________________________
Blog > Komentarze do wpisu

Erland DAHLEN, Hallvard HAGEN, Bjorn Charles DREYER: wESTA MAN /2013/

A: Catamaran; Hyrdophone Blues; Pwani; Kili;
B: Endemic engines; TINA; Nje; Submerge

wESTA MAN to projekt stworzony przez trzech niepokornych norweskich eksperymentatorów muzycznych. Każdy z trojga współtwórców projektu to artysta legitymujący się wieloletnim stażem na skandynawskim rynku muzycznym.
Gitarzysta składu Halvard Hagen wraz z Jensem Petterem Nilsenem od początku XXI wieku tworzy duet Xploding Plastix specjalizujący się w muzyce będącej mieszanką acid-jazzu, electrofunku i big beatu. Natomiast grający w projekcie wESTA MAN na drugiej gitarze Bjorn Charles Dreyer, znany jest w Norwegii z grupy Spice Of Life oraz jako ceniony muzyk sesyjny, mający za sobą udział w nagraniu takich m.in. płyt jak ''Darkness Out of Blue'' (2007) -jazzowej wokalistki Silje Nergaard, czy ''Northern Lights'' (2007) -nagrany wraz z Sissel i Jose Carrerasem. Z kolei perkusista Erland Dahlen uzupełniający skład wESTA MAN, ma za sobą współpracę z szeregiem cenionych formacji, spośród których warto wymienić w tym miejscu choćby zespół Kadaa czy nagranie trzech płyt wraz z Hanne Hukkelberg. W roku 2012 ukazał się też album firmowany jego własnym nazwiskiem (''Rolling Bomber'', 2012).
Album jaki ukazał się w październiku 2013 roku nakładem slowackiej wytwórni Hevhetia, zarejestrowany został na wyspie Zanzibar w egzotycznej Tanzanii, a artyści wykorzystali w nagraniach naturalne dźwięki tamtejszego otoczenia. Muzyka powstała w tak niezwykły sposób, intryguje i niejednokrotnie wręcz zdumiewa. Podczas słuchania płyty towarzyszą nam dźwięki nagrane na dnie morza tworzone w sposób naturalny, jak i generowana przez silniki i turbiny statków mechaniczna kakofonia.
Z tajemniczych dźwięków nagranych w doprawdy niezwykły sposób z zachowaniem wszelkich audiofilskich standartów, w drugim utworze (''Hydrophone Blues'') wyłania się przejmująca partia skrzypec.
Sączące się dźwięki łkającej gitary w ''Pwani'' wywołują skojarzenia z muzycznymi eksperymentami Pink Floyd z pierwszej polowy lat 70-tych. Klimat potęguje także brzmienie afrykańskiej kalimby drugiego gościa na płycie -Anani Ngorii. To właśnie długa partia grana na tym instrumencie wieńczy ''Pwani''.
Druga część płyty również obfituje w wiele dźwiękowych niespodzianek jak choćby bardzo rockowo brzmiąca gitara w utworze ''TINA'', czy niezwykle progresywny, wywołujący skojarzenia z brzmieniami kreowanymi przy użyciu tak ukochanego przez miłośnikow ''symfonicznego'' rocka lat 70-tych instrumentem jakim jest mellotron, utwór ''Nje''.
''wESTA MAN'' to bardzo ciekawy eksperyment dźwiękowy, w którym wspaniale udało się wyeksponować muzyczne walory zarówno dźwięków pochodzących z morskich głębin jak i na pozór niewdzięcznych odgłosów wydawanych przez maszyny. Całość oprawiona w równym stopniu elektroniką jak i stylowymi partiami instrumentalnymi. Koniecznie słuchać na wysokiej klasy sprzęcie! 

skład:
Bjorn Charles Dreyer - gitary, elektronika
Hallvard Mennersberg Hagen - instr.basowe, elektronika, ukulele
Erland Dahlen - instr.perkusyjne
oraz:
Mohammed Issa Matona -skrzypce
Anania Ngoria - kalimba, gitara

*     *     *     *     *     *     *     *     * 

opisy innych płyt wytwórni Helvetia: 

  

*     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

wtorek, 26 listopada 2013, longplay_2010
Tagi: D H
e-mail: longplay.blog@gazeta.pl