Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona Glinka
Anna Sikorzak-Olek
Adam Eljasinski

Gimel 1
PREMIERA 21 WRZEŚNIA 2018

Corneliu Dan Georgescu
Model Mioritic
(2018)

Octavian Nemescu
Apokatastatis
(2018)

Radosław Sobczak
Paderewski Piano Works
(2018)

Radosław Sobczak
Karol Szymanowski Piano Music
(2018)

Adam MAKSYMIENKO
Reminescence Of The Future
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Erland DAHLEN, Hallvard HAGEN, Bjorn Charles DREYER: wESTA MAN /2013/

A: Catamaran; Hyrdophone Blues; Pwani; Kili;
B: Endemic engines; TINA; Nje; Submerge

wESTA MAN to projekt stworzony przez trzech niepokornych norweskich eksperymentatorów muzycznych. Każdy z trojga współtwórców projektu to artysta legitymujący się wieloletnim stażem na skandynawskim rynku muzycznym.
Gitarzysta składu Halvard Hagen wraz z Jensem Petterem Nilsenem od początku XXI wieku tworzy duet Xploding Plastix specjalizujący się w muzyce będącej mieszanką acid-jazzu, electrofunku i big beatu. Natomiast grający w projekcie wESTA MAN na drugiej gitarze Bjorn Charles Dreyer, znany jest w Norwegii z grupy Spice Of Life oraz jako ceniony muzyk sesyjny, mający za sobą udział w nagraniu takich m.in. płyt jak ''Darkness Out of Blue'' (2007) -jazzowej wokalistki Silje Nergaard, czy ''Northern Lights'' (2007) -nagrany wraz z Sissel i Jose Carrerasem. Z kolei perkusista Erland Dahlen uzupełniający skład wESTA MAN, ma za sobą współpracę z szeregiem cenionych formacji, spośród których warto wymienić w tym miejscu choćby zespół Kadaa czy nagranie trzech płyt wraz z Hanne Hukkelberg. W roku 2012 ukazał się też album firmowany jego własnym nazwiskiem (''Rolling Bomber'', 2012).
Album jaki ukazał się w październiku 2013 roku nakładem slowackiej wytwórni Hevhetia, zarejestrowany został na wyspie Zanzibar w egzotycznej Tanzanii, a artyści wykorzystali w nagraniach naturalne dźwięki tamtejszego otoczenia. Muzyka powstała w tak niezwykły sposób, intryguje i niejednokrotnie wręcz zdumiewa. Podczas słuchania płyty towarzyszą nam dźwięki nagrane na dnie morza tworzone w sposób naturalny, jak i generowana przez silniki i turbiny statków mechaniczna kakofonia.
Z tajemniczych dźwięków nagranych w doprawdy niezwykły sposób z zachowaniem wszelkich audiofilskich standartów, w drugim utworze (''Hydrophone Blues'') wyłania się przejmująca partia skrzypec.
Sączące się dźwięki łkającej gitary w ''Pwani'' wywołują skojarzenia z muzycznymi eksperymentami Pink Floyd z pierwszej polowy lat 70-tych. Klimat potęguje także brzmienie afrykańskiej kalimby drugiego gościa na płycie -Anani Ngorii. To właśnie długa partia grana na tym instrumencie wieńczy ''Pwani''.
Druga część płyty również obfituje w wiele dźwiękowych niespodzianek jak choćby bardzo rockowo brzmiąca gitara w utworze ''TINA'', czy niezwykle progresywny, wywołujący skojarzenia z brzmieniami kreowanymi przy użyciu tak ukochanego przez miłośnikow ''symfonicznego'' rocka lat 70-tych instrumentem jakim jest mellotron, utwór ''Nje''.
''wESTA MAN'' to bardzo ciekawy eksperyment dźwiękowy, w którym wspaniale udało się wyeksponować muzyczne walory zarówno dźwięków pochodzących z morskich głębin jak i na pozór niewdzięcznych odgłosów wydawanych przez maszyny. Całość oprawiona w równym stopniu elektroniką jak i stylowymi partiami instrumentalnymi. Koniecznie słuchać na wysokiej klasy sprzęcie! 

skład:
Bjorn Charles Dreyer - gitary, elektronika
Hallvard Mennersberg Hagen - instr.basowe, elektronika, ukulele
Erland Dahlen - instr.perkusyjne
oraz:
Mohammed Issa Matona -skrzypce
Anania Ngoria - kalimba, gitara

*     *     *     *     *     *     *     *     * 

opisy innych płyt wytwórni Helvetia: 

  

*     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

wtorek, 26 listopada 2013, longplay_2010
Tagi: D H

Polecane wpisy