Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Vladyslav Sendecki
Atom String Quartet

Le Jardin Oublié /
My Polish Heart

PREMIERA 16 LISTOPADA 2018

Jason Kao HWANG Burning Bridge
Blood
(2018)

Chris PASIN
Ornettiquette
(2018)

Suavas Levy
1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew
(2018)

Simon VINCENT
Autumn Revelations
(2018)

Julian GERSTIN Sextet
The Old City
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Sebastian GRAMSS: Atopie /CD 2012, JazzHausMusik/

Sebastian GRAMSS: Atopie /CD 2012, JazzHausMusik/

Fluidum; Voyager; Fispern; Was ist da; Research I; Research II; 'calmo; Beamen; Prospect Park; Im Saft; Wispeln; Research III; Research IV; Autark; 'calmando; Sympathetic; Das ist.... was; Experiment; Stehgreif; 'tranquillo

Niemiecki kontrabasista, wiolonczelista i kompozytor muzyki współczesnej Sebastian Gramss od końca lat 80-tych stanowi niezwykle mocny atut sceny muzyki improwizowanej zza Odry. Oprócz działalności stricte jazzowej muzyk jest też cenionym twórcą muzyki filmowej, teatralnej oraz tworzonej dla potrzeb słuchowisk radiowych. W Kolonii prowadzi także działalność dydaktyczną piastując stanowisko wykładowcy na Akademii Muzycznej.
Pośród rozlicznych konstelacji w jakie Sebastian Gramss jest, bądź był zaangażowany w przeszłości, warto wymienić jego aktywność pod szyldami takich formacji jak Underkarl, OIRTRIO, Fossile3, James Choice Orchestra, Scott Fields Freetett, Bass Orchestra i Knom. Natomiast pośród jego współpracowników wymienię choćby Freda Fritha, Petera Brötzmanna i Roberta Dicka.
W sierpniu 2012 roku Sebastian Gramss zarejestrował grając na trzech różnych kontrabasach cykl dwudziestu własnych kompozycji, jakie ukazały się nakładem wytwórni JazzHausMusik na płycie zatytułowanej ''Atopie''. Wśród instrumentów, które muzyk wykorzystał w nagraniach znalazł się m.in. zabytkowy instrument z 1880 roku będący wcześniej własnością  zmarłego w 2002 roku legendarnego Petera Kowalda)
''Atopie'' to ponad 50 minut muzyki wysmakowanej i zaangażowanej, mieniącej się różnymi barwami i ukazujacej rozmaite techniki gry na specyficznym instrumencie jakim jest kontrabas.
W programie płyty pojawiają sie zarówno dynamiczne fragmenty jak choćby najdłuższy wśród dwudziestu miniaturek, siedmiominutowy ''Voyager'' (dedykowany zmarłemu w 2012 roku włoskiemu kontrabasiście Stefano Scodanibbio), ale też utwory będące sennymi impresjami (np ''Beamen'' i ''Wispeln'').
Gramss doskonale potrafi zarówno z impetem szarpać grube struny kontrabasu, jak i z wielką swobodą penetrować technikę smyczkową arco (czteroczęściowy cykl ''Research'').
Dla miłośników kontrabasu -lektura obowiązkowa. Dla pozostałych -okazja zasłuchania się w melodyczne struktury kreowane z wielką wyobraźnią i wrażliwością. Dla wszystkich -dawka pełnej rozmaitych emocji i barw Muzyki przez duże M.
Obok ''Solo. The Marcevol Concert'' (2012) Renauda Garcii-Fonsa ''Atopie'' należy niewątpliwie do najciekawszych propozycji fonograficznych utrzymanych w konwencji: kontrabas solo w roku 2012. Jednak w przeciwieństwie do płyty francuskiego mistrza, muzyka Sebastiana Gramssa wypełniająca tę płytę wolna jest od tak ochoczo stosowanych przez Garcię-Fonsa nakładek i loopów.
Płyta ukazała się w październiku 2012.

Sebastian Gramss - kontrabasy, smyczki

opisy innych płyt z katalogu JazzHausMusik: 

 

           

 

___________________________________________________________________________________________

 

tekst i skany: R.R

piątek, 16 sierpnia 2013, longplay_2010
Tagi: jazz g

Polecane wpisy