Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Iwona Glinka
Anna Sikorzak-Olek
Adam Eljasinski

Gimel 1
PREMIERA 21 WRZEŚNIA 2018

Corneliu Dan Georgescu
Model Mioritic
(2018)

Octavian Nemescu
Apokatastatis
(2018)

Radosław Sobczak
Paderewski Piano Works
(2018)

Radosław Sobczak
Karol Szymanowski Piano Music
(2018)

Adam MAKSYMIENKO
Reminescence Of The Future
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

Andreas KALING: As If There Was A Tomorrow /CD 2012, JazzHausMusik/

Andreas KALING: As If There Was A Tomorrow /CD 2012, JazzHausMusik/

On The Edge I Saw Your Face; Graveyard; Tears And Joy; Der Mond ist aufegangen; Deayh-No Death; Passover; Higher Bridge; Knowledge Is The Beggining; Struggle; Mitten im Leben sind wir vom Tod umfangen; People; Ignorance

Andreasa Kalinga miłośnicy jazzu znać mogą dzięki niecodziennemu projektowi Deep Schrott tworzonemu przez kwartet saksofonów basowych, nie wspomaganych przez jakiekolwiek dodatkowe instrumenty. O ile na obu płytach Deep Schrott (''One'', 2012 oraz ''Plays Dylan & Eisler'', 2011) słuchaliśmy Kallinga w towarzystwie Jana Klare, DIrka Raulfa i Wollie Kaisera, płyta wydana w 2012 roku przez JazzHausMusik zawiera muzykę wykreowaną przez saksofonistę solo. Andreas Kalling nagrywając w Studio La Tonnelle na żywo album ''As If There Was A Tomorrow'' obył się bez nakładek i loopów, czyniąc album autentycznym i wolnym od sztucznie powstałych efektów.
Kaling gra w sposób ukazujący pełnię możliwości generowania dźwięków przy użyciu nieco zapomnianego w ostatnich latach instrumentu jakim jest wyjątkowy, potężny saksofon basowy -instrument oferujący niezwykle szeroką paletę brzmieniową, niemożliwą do osiągnięcia na jakimkolwiek innego rodzaju instrumencie dętym.
Po dynamicznych, pełnych kreowanego w niecodzienny sposób rytmu utworach ''On The Edge I Saw Your Face'' i ''Graveyard'' (Feista, Mocky'ego i Gonzalesa), charakteryzujących się tempem i swego rodzaju ''przytupem'', następuje wytchnienie pod postacią ''Tears And Joy''.
Struktura dramaturgiczna całej płyty opiera się właśnie na zmiennych nastrojach ewoluujących z wręcz agresywnych (chciałoby się powiedzieć: rockowych) klimatów do pełnych nostalgii i zadumy partii. Tak jest w przypadku choćby ''Death-No Death'' i następujacej po niej kontemplacyjnej kompozycji ''Passover'' dedykowanej zmarłej na raka w miesiąc po dokonaniu nagrań na ''As If There Was A Tomorrow'' kompozytorce Barbarze Burcholz.
Dwukrotnie na płycie Kaling sięgnął do niemieckiego folkloru, prezentując oryginalne interpretacje: ''Der Mond ist aufgegangen'' i pięknej, poruszającej XIV-wiecznej pieśni ''Mitten im Leben sind wir vom Tod umfangen'' (''W środku życia jesteśmy ogarnięci śmiercią'').
Ciekawostką jest też ''People'' pochodzące pierwotnie z repertuaru King Crimson, będące doskonałym uzupełnieniem ''Crimson Medley'' zawartego na wcześniejszej płycie Kalinga ''One'' (2010), nagranej wraz z Deep Schrott.
Harmonie, multifonia, krzyki, śpiew w trakcie jednoczesnej gry, rytmiczne uderzenia klapek -a wszystko to podane bez pętli i nakładek. Fascynujący świat dźwięków i wspaniała technika sprawiają, iż pierwszego prawdziwie solowego albumu Andreasa Kalinga słucha się doskonale.
''As If There Was A Tomorrow'' to nie tylko odważny i pionierski eksperyment, ale także po prostu porcja doskonale wykreowanej muzyki zarówno dla bardziej zaawansowanych i osłuchanych z muzyką improwizowaną słuchaczy, jak i ciekawych i żądnych nowych doznań miłośników jazzu.

 

Andreas Kaling - saksofon

 

opisy innych płyt z katalogu JazzHausMusik: 

 

          

 

  

 

___________________________________________________________________________________________

 

tekst i skany: R.R

 

 

piątek, 16 sierpnia 2013, longplay_2010
Tagi: jazz k

Polecane wpisy