Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Jeffrey OSBORNE

Worth It All
PREMIERA 25 MAJA 2018

Takeshi ASAI
Live in New York Vol.2
(premiera 9 czerwca 2018)

David LUBOWICZ
Inside

Piotr BUDNIAK Essential Group
The Days of Wine and Noises

The NEW LESSERS
Evening
(2018)

Bartosz DWORAK Quartet
Reflection
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

PLoTS: Hazel Leach -Songs From The Edge /CD 2012, JazzHausMusik/

PLoTS: Hazel Leach -Songs From The Edge /CD 2012, JazzHausMusik/

Mask; The Watcher; Little Lives; Don’t Look Down; My Sisters and I; Voices; Mirror; According to Albert

Cztery dziewczyny: wokalistka Simin Tander, pianistka Laia Genc, saksofonistka Esmee Olthuis i skrzypaczka Tessa Zoutendijk poznały się w 2008 roku i po kilku wspólnych próbach postanowiły utworzyć kwartet, którego działalność opierać się miała na improwizowanych koncertach.
Muzyka jaka powstawała w ten sposób stanowiła pomost pomiędzy nowoczesnym jazzem a wyrafinowanymi tekstowo piosenkami. W roku 2012 ukazała się płyta tych czterech pań firmowana szyldem PLoTS a złożona z utworów napisanych i skomponowanych przez kompozytorkę, dyrygenta i pedagoga Hazel Leach. Utwory poruszają niecodzienny temat po jaki sięgają muzycy: psychozę. H.Leach napisała cykl ''Songs From The Edge'' po serii rozmów o niszczących skutkach tej o choroby i jej wczesnym wykrywaniu (stąd tytuł cyklu: ''Pieśni znad krawędzi'').
Jak łatwo się domyślić, nie mamy na ''Songs From The Edge'' do czynienia z muzyką łatwą w odbiorze. Jeszcze przed włączeniem płyty warto zapoznać się z tekstami umieszczonymi wewnątrz książeczki wydawnictwa, aby wprowadzić się w odpowiedni nastrój i przygotować do przesłuchania całości.
Piękny głos Simin Tander płynie do nas poprzez atmosferyczne dźwięki fortepianu Lai Genc, a saksofony (sopran i alt) tworzą niezwykłe improwizowane pasaże. Ważną rolę w wykreowaniu brzmienia jakie stało się znakiem charakterystycznym PLoTS odgrywają skrzypce, na których grą w wirtuozerskim stylu zachwyca Tessa Zoutendijk.
Kreowanie nowych, intrygujących efektów dźwiękowych za pomocą skrzypiec i saksofonu niejednokrotnie przykuwa uwagę. Tak jest choćby podczas wstrząsającej dramatyzmem pieśni ''The Watcher''.
''Little Lives'' z kolei porywa niepokojącym klimatem i pełną ekspresji interpretacją wokalną S.Tander traktującą chwilami swój głos w sposób instrumentalny. W czasie tego nagrania towarzyszą nam kojarzące się z awangardą muzyczną partie saksofonu, fortepianu i skrzypiec.
Wywołującym niemal schizofreniczne klimaty jest ''Voices'' pełen efektów dźwiękowych polegających na nakładaniu się na siebie szepczących głosów i dramatycznego glosu Simin Tander przeradzającego się w wywołujący dreszcze krzyk.
Tym co może zaskakiwać w instrumentarium PLoTS jest (mimo jazzowego klimatu całości projektu) brak sekcji rytmicznej. Uzyskane w ten sposób brzmienie klasyfikuje ''Songs From The Edge'' w kategorii musicalowo -aktorskiej produkcji muzyczno -literackiej z dużą domieszką jazzowych improwizacji. Pełen dramaturgii jazzowy teatr poruszający swą tematyką odmienne stany świadomości stworzony przez PLoTS jest efektem odważnych poszukiwań, jakie od zawsze wytyczały nowe trendy muzyczne.
skład:
Simin Tander - wokal
Tessa Zoutendijk - skrzypce
Esmée Olthuis - saksofony
Laia Genc - fortepian

 

 

 

 

opisy innych płyt wytwórni JazzHausMusik:

   

wtorek, 02 października 2012, longplay_2010
Tagi: p jazz

Polecane wpisy