Recenzje ponad 2000 albumów. Klasyka, Jazz, Blues, Rock, Pop.

Aldona Nawrocka

AVE
PREMIERA 26 PAŻDZIERNIKA 2018

Julian & Roman WASSERFUHR
Relaxin' in Ireland
(premiera 26 października 2018)

Nils LANDGREN
Christmas With My Friends VI
(premiera 26 października 2018)

Ida SAND
My Soul Kitchen
(premiera 26 października 2018)

Paweł GUSNAR
Saxophone Varie Vol.3
(2018)

Paweł JANAS
Buttonhacker
(2018)

Blog > Komentarze do wpisu

KRASSPORT: The Planets -Discovering Gustav Holst /CD 2012 (2011), JazzHausMusik/

 KRASSPORT: The Planets -Discovering Gustav Holst /CD 2012 (2011), JazzHausMusik/

Ouverture; Mars -The Bringer of War; Venus -The Bringer of Peace Part 1; Venus -The Bringer of Peace Part 2; Mercury -The Winged Messenger; Jupiter -The Bringer of Jollity; Saturn -The Bringer of Old Age; Uranus -The Magician; Neptune -The Mystic

Debiutancka płyta tria Krassport ''Under-Stand-Art“ przyczyniła się do ogromnej popularności tria Krassport dalece wybiegającej poza granice Europy.
Kolejna płyta formacji prowadzonej przez gitarzystę Manuela Krassa jest niezwykle śmiałym i odważnym przedsięwzięciem. Muzycy bowiem wzięli na warsztat najsłynniejsze dzieło angielskiego kompozytora muzyki poważnej Gustava Holsta -suitę ''Planety'' skomponowaną w latach 1913-1916. ''Planety'' były muzycznym przekazem greckiej idei ''Harmonii Sfer'' (Słońce Księżyc zostały zastąpione Uranem i Neptunem), a utwór już w swej pierwotnej postaci uchodził za trudny w odbiorze. Tym bardziej przedsięwzięcie jazzowych improwizatorów Manuela Krassa (fortepian), Johannesa Schmitza (gitara) i Daniela ''D-Flat'' Webera (perkusja) nie należy do muzyki ''łatwej, lekkiej i przyjemnej''. Każda z poszczególnych części suity Holsta jest zaledwie punktem wyjścia do niezwykłych, rozbudowanych improwizacji.
Do całości ''Planet'' Manuel Krass dopisał 10-minutową ''Uwerturę'', jaka rozpoczyna płytę.
''Mars'' brzmi w jazzowej interpretacji w podobnej manierze jak orkiestrowy oryginał, a więc ciężko i siermiężnie, niczym bezlitosny wojenny marsz na polu bitwy. Agresywne akordy fortepianu stanowią główny motyw, który przewija sie podczas trwania całej suity.
''Venus'' przedstawiona jest w dwóch odsłonach. Doskonale pogodne interludium gra na gitarze klasycznej Johannes Schmitz.
Najbardziej wdzięcznym tematem do jazzowej transkrypcji wydaje się ''Jowisz'' (''Jupiter''). Każdy z instrumentalistów ma tutaj okazję zabłysnąć doskonałymi partiami. Krass snuje fortepianowe impresje z wielkim polotem, utrzymując jednak całość w konwencji jazzowej ballady. Schmitz gra subtelnie i delikatnie, a Weber wyśmienicie synkopuje. To jeden z najpiękniejszych fragmentów całej płyty.
Tajemniczymi, niepokojącymi a zarazem hipnotyzującymi dźwiękami gitary rozpoczyna się ''Saturn''. Temat powolny i monumentalny, przerywany incydentalnie przez nieharmonijne dźwięki perkusji i fortepianu.
''Uranus'' jest pretekstem dla J.Schmitza dla zagrania wyśmienitej improwizacji gitarowej przy użyciu przetwornika gitarowego podczas robiącej wrażenie swobodnej 7-minutowej impresji części tej monumentalnej suity.
Podniosły finał podczas ''Neptune'' natomiast, przywołuje główny niemal kakofonicznie brzmiący motyw kompozycji.
Manuel Krass podejmując się nagrania ''Planet'' twierdził iż jest w tej suicie dużo kolorów i dynamiki, a więc tego czego tak często brakuje dzisiejszej muzyce jazzowej. Słuchając płyty Krassport zaskakuje doskonały sposób w jaki Krassport dokonali transkrypcji muzyki stworzonej dla wielkiej orkiestry klasycznej w ramy jazzowego tria fortepianowego. ''Planety'' Holsta w wykonaniu Krassport to zupełnie nowa estetyka słynnego dzieła, w którym usłyszeć możemy pomysłowe struktury muzyczne i przekaz wartości dotąd w tej muzyce nie odkrytych.
Ciekawostką jest iż Gustaw von Holst żywił wielką niechęć do Niemiec a usunięcie z nazwiska przedrostka ''von'' w 1918 roku było jedną z jej manifestacji. Na szczęście niemieccy muzycy jazzowi nie odwzajemniają jego uczuć.
skład:
Manuel Krass - fortepian
Johannes Schmitz - gitara
Daniel “D-Flat” Weber - perkusja

 

 

 

 

opisy innych płyt wytwórni JazzHausMusik:

   

wtorek, 02 października 2012, longplay_2010
Tagi: k jazz

Polecane wpisy